Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
jan_af_lisoe

Hur mycket litar Ni på Era Digitala sjökort ?

Rekommendera Poster

Min fråga är precis vad den låter. Jag är nybliven lycklig ägare av en Eagle sjökortsplotter med Navionics Gold sjökort. Rör mig mest i av mig kända vatten (än så länge) och kollar i fall det digitala sjökortet överensstämmer med verkligheten.

Igår på Järnafjärden såg jag att en kobbe, kanske 10 meter lång, ett par meter bred, ca 1-1½ meter hög med några stenar omkring sig fanns inte med på Navionics sjökortet (ligger V om Koholmarna), men finns på Sjöfartverkets papperssjökort.

Så till Er som har använt digitala sjökort ett tag har jag två frågor:

1. Hur vanligt är det att öar/grund/ etc saknas ?
2. Litar Ni på Era digitala sjökort (om ibland, när och  när inte) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte direkt upplevt att grund, stenar etc saknas i min Garmin jämfört med Sjöfartsverkets vanliga sjökort. Men jag litar inte på den för det... Flört

 

När jag inte rör mig i kända farvatten, följer jag oftast en kurs som jag markerat ut i förväg i plottern. Och då har jag redan jämfört mot papperskortet, så att eventuella konstigheter inte kommer som någon överraskning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också Navionics Gold och jag har ännu inte upptäckt något som saknats. Har använt kortet på Västkusten i Öresund, Kattegatt och Skagerack.

Jag litar på plottern plus-minus 20-30 meter. Normalt navigerande med vinklar, syftlinjer etc ersätter inte plottern. Hjälper mig däremot att bekräfta vad jag ser.



Senast ändrad av arnold_s | 26 maj 2008 | 14:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! Jag har inte varit med om att grund saknats

 

Jag litar till 100% på min plotter när jag kör i öppna vatten. I smala sund bör du ha sjökortet till hands då plottern visar något fel. I farter över 30 knop kan plottern sacka efter och då kan sjökortet vara bra.Glad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har litat till 95 % tidigare när jag hade en Raymarine plotter med C-MAP kort, men sen jag skaffade en ny Raymarine som numera använder Navionics vet jag inte vad jag skall tro längre. Har precis som trådskaparen hittat flera missade prickar men framförallt grund och stenar som finns med i sjökortet men inte i plottern.

Nu är det så att man kan ställa in olika lägen med olika detaljeringsgrad vilket jag missade i början. Men det tokiga var att i vissa inställningslägen visades tex en av tre prickar i Askrikefjärden. Skulle nog förväntat mig att antingen ingen eller alla prickarna som ligger intill varandra skulle visas.

Så jag är fortfarande bara 60 % säker på mina Navionicskort och använder alltid vanliga sjökort också.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag litar på plottern (Garmin) i samma utsträckning som papperskortet, med reservationen att det faktiskt är elektronik. Något fler felkällor än papperskortFlört

Däremot bör man vara väldigt vaksam på grundare vatten (2 meterskurvan) där upplever jag att det inte alls är sjömätt. Både papperskort och plotter refererar endast till kända och anmälda grund, fel eller rätt? Fiskar ofta på dessa vatten och hittar mängder med grynnor och stenar som är okända. Dessa förhållande gäller i mina vatten på västkusten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ganska bra tipps är att rapportera de grund/felaktigheter man hittar! på så vis kan det bli bättre i framtiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att man bör/ska rapportera till sjöfartsverket. Om jag anmäler ett 20-tal undervattenstenar på ett bräde blir jag väl antingen helgonförklarad eller idiotdito...Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En oumbärlig funktion vid trånga farleder som hos mig är den sk spårtracer (har en Garmin 252 BlueChart 2)som ritar upp spår där man passerat tidigare. Kanon! Gäller nog att lita på sin GPS till 90% men ständigt vara vaksam på omgivningen resterande 10%



Senast ändrad av WaterWolf | 27 maj 2008 | 11:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det digitala sjökortet en kul grej. Så länge det ligger ett papperssjökort som jag har inom armlängds avstånd. Med andra ord litar jag aldrig på det digitala sjökortet, det var väl kanske lite taskigt skrivit. De digitala har idag oftast bra verklighetsförankring. Men dom kan plötsligt slockna och då har man sålt något till räven.

Med andra ord, digitala sjökort har, enligt mig, bra verklighetsförankring men är helt opålitliga på grund av att dom kräver strömförsörjning. Papperskort tack!/Nitro 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag litar helt på min garmin 276c med bluechart.

 

Har suttit hemma i brist på annat, o jämfört den med papperskorten över samma område.

Inte hittat ngnting alls som verkar diffa mellan papper o gps. Inte heller märkt ngt skumt när man varit ute, utom en grej.

 

Mellan två små öar här i takterna, så går det en rygg med stenar ovan o under vattnet.

Den f*n finns inte med på varken papper eller gps. Rent livsfarligt för den som försöker passera bredvid stenarna som syns o smäller på dom under vattnet.

 

I övrigt gäller det juh med gps att vara aktsam på hur bra signal man har, och vilken felmarginal som gäller. Men man har juh skallen med sig o tittar vart man åker.

 

/Tobbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade C map i min förra båt FUNKADE Perfekt Nya båten har jag Raymarine/navionics kort Platium. Visr fel rätt så ofta BEDRÖVLIGT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bluechart, men lita på, nej inte skulle jag ge mig ut utan papperskort, fast visst funkar det riktigt bra till och med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inga pappers kort framme , eller oftast inte ens med mig .

men jag kör med laptop och fugawi med scannade papperskort.och sen har jag gps puck

reserv dator ,reserv ström

reserv strömaggregat

och reserv gps puck.

och då tycker jag man är på säkra sidan iaf.

/Mvh Magnus 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag litar lika mycket på min Garmin Blue chart som jag gör till papper sjökort. Samma risk för ej utsatta grund, etc. Däremot litar jag inte till 100% till att plotter ritar ut min position felfritt. Risken finns att men tror att man är exakt där man är på plottern och går närmare grundet än man gjort med visuell/papper-sjökort.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör samma, med den skillnaden att jag även har med mig papperskort som den som inte kör för tillfället (aningen jag, eller tant frugan) kollar i då & då... så att båda håller sig uppdaterade... Känns bäst så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Fugawi 4 i vår båt, har den i en laptop och en gps puck, fungerar kanon bra, men har iofs alltid med mig minst båtsportskorten och ibland de stora sjökorten.

Men visst litar jag på de digitala sjökorten, litar iofs lite mindre på att laptopen ska fungera hela tiden, vågar inte köra den på batteri, kör alltid med strömmen från båten.

Ska även testa att köra med mobilt bredband kommande sommar, kan ju vara bra att när som helst få updaterad info om väder och vind.

Pålitligheten vad gäller bredbandet verkar vara runt 95 % , då jag bor året runt i skärgården,så har jag redan testat detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...