Yngwie10 0 Postad 25 Maj , 2008 Hej Säsongen har verkligen inte börjat bra. Vid sjösättning var motorn helt död, dvs startmotorn drog runt den motorn fick bränsle, men hade ingen gnista på tändstiften. Samtliga tänddelar byttes ut, och motorn hoppade igång och gick som en klocka tills jag la i växel då den dog och var omöjlig att starta. Hade då återigen ingen gnista. Öppnade fördelarlocket och hade inte ens gnista på brytarspetsarna. Vad kan det vara för fel?? Kan det möjligtvis vara nått i gasreglaget? (det är ju lite glappt.) Båten är en glasstream 211 gxl från 89, med meercruiser 3,7 4cyl. Tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasenstrom 0 Postad 27 Maj , 2008 har du rätt tändstifts avstånd?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 27 Maj , 2008 Hej! Jag skulle i första hand kolla mikrobrytarna som bryter tändningen ett ögonblick i samband med växling med tanke på det du skriver om glappt reglare. Jjag är osäker på om kretsen till tändningen ska vara bortkopplad eller kortsluten för att mikrobrytaren ska vara ur spel. I andra hand skulle jag kolla dödmansgrepp och tändningslås. Mät om det finns spänning till tändspolen med tändningen påslagen - det gör det sannolikt inte... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yngwie10 0 Postad 27 Maj , 2008 Tusen tack för tipset! Visade sig att det var mikrobrytaren som fastnade. Har du nått tips om hur man justerar den? Är det så att den ska döda motorn när man lägger UR växel eller när man lägger I, eller både och? Mvh. Yngwie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 27 Maj , 2008 Jag har själv inte behövt skruva med just mikrobrytaren, men om jag minns rätt så ska den bryta tändningen när växeln ska i och behövs/används inte när växeln ska ur. Sök här på forumet på mikrobrytare - du lär hitta mycket info om det. Kul att du hittade felet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser