Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Ove55

Hur är batterierna kopplade? Bara en fundering.

Rekommendera Poster

Har en Volvo Panta MD 32. När man kopplar på elen finns läge: 1 - alla - 2  och när jag tittar på batterierna verkar dom vara seriekopllade (åtminstonde 2 av dom) innebär det att startmotorn går på 24 volt? Ska inte den ha 12 Volt?. En annan fundering är om jag är i läge 2 och vill koppla in läge 1 så passerar jag ju läle alla och då tar dom väl ström från varandra och spänningen utjämnas mella batterierna - eller? m(det innebär ju att om batterierna i läge 2 är slut så stjäl dom ju spånning från de laddade batterierna när jag passerar läga alla - eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt har jag läge 1 är för bruknings batterin som jag har på när jag står still. Läge 2 start batteri. Lägge alla heter båt som jag har på när jag kör båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är dom verkligen seriekopplade? Jag tror dom är parallellkopplade, annars skulle det ensamma batteriet få 24 Volt i läge both, och koka torrt, med ett väldigt fräsande.

Det är nog tänkt att de två sammankopplade batterierna, ska användas som förbrukningsbatterier, och det andra som startbatteri             

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte 6-voltsbatterier då? Sådana man har till golfbilar o.dyl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittat lösningen: 2 batterier var seriskopplade och på plussidan ihopkopplade med 2 andra batterier som också var serikopplade och om jag förstår el rätt så om du kopplar ihop 2 st 24 volt (vilket det blir när du seriekopplar 2 12 -volts batterier) så får du en halvering av spänningen dvs: 12 volt och då är allt frid och fröjd.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har kommit på några nya ellagar, kanske asspirant på nobelpriset. Skrattande

Du får nog kolla din koppling en gång till !!

Det är inte så att du har ett 24Volt system ombord, det förekommer ganska ofta på större fitidsbåtar.

Per

Senast ändrad av oceanis | 29 maj 2008 | 08:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Friskt kopplat är hälften brunnet......

Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad ska man säga.

2 st 12v batterier med 60amp serie kopplade =24volt 60amp.

2st 12v batterier med 60 amp pararellkopplade= 12volt 120amp

Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, seriekoppling av likadana batterier adderar (12 plus 12V) spänningen med bibehållen kapacitet.

Paralellkoppling av desamma adderar (60 plus 60Ah) kapaciteten med bibehållen spänning.

Seriekoppling = batteri 1's plus till batteri 2's minus, batteri 1's minus som jord och batteri 2's plus som båtplus.

Paralellkoppling = batteri 1's plus till batteri 2's plus, samt batteri 1's minus till batteri 2's minus och jord på någon av batteriernas minus och båtplus på någon av batteriernas plus (eftersom minus o minus i detta fall är samma punkt på bägge batt, samma med plus o plus)

Senast ändrad av Dykarn | 30 maj 2008 | 08:27

Senast ändrad av Dykarn | 30 maj 2008 | 08:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är kanske så att frågeställaren har ett 24 volts system ombord vilket inte är helt ovanligt på fritidsbåtar av större storlek. Han beskriver det ju som om att det är 2 gånger 2 seriekopplade batterier som sen är ihopkopplade i pluspolen. Dvs han har två 24 volts batterier (gjorda av resp 2st 12 volts batt) som sen är ihopkopplade parallellt eftersom han talar om att pluspolerna från de två batteripackarna är sammankopplade.

Eller är det så enkelt att han inte vet skillnad på parallell och seriekoppling ????

Kanske dax att köpa en multimeter att ha ombord eller bara så enkelt som att ta ur en glödlampa och läsa vad som står på den. Kanske ett foto skulle lösa gåtan. Cool

Är nyfiken på vad det egentligen är för koppling som finns i denna båt.Cool

Per

Senast ändrad av oceanis | 30 maj 2008 | 08:53

Senast ändrad av oceanis | 30 maj 2008 | 08:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Per, det måste ju bli som paralellkoppling alltså 24 Volt. Alltså inget nobelpris! Måste kolla mer - för det verkar inte rätt att det ska vara 24 volt.

Hör ni inget före hösten har jag kopplat för sista gångenFlört...

Ha en trevlig båtsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...