iatoaon 0 Postad 12 Maj , 2008 Hej, Har tankat min båt med 60 liter bensin i helgen utan att bränslemätaren rört sig en millimeter. Mätaren står på nästan halv tank och går ner i botten när strömmen bryts så själva mätaren verkar OK. När vi sjösatte var där ca en kvarts tank och när vi tankade i första 20 l till gick mätaren upp till nuvarande status. Nu är där alltså 60 l till minus förbrukning för ca 2-3 timmars körning vilket borde putat mätaren en bit till då tanken är på 90 liter. Vi körde 90 min igår på relativt höga varv vilket borde gett utslag på mätaren men icke. Motorn är en Yamaha 115hk V4 från 1994 med VDO mätare. Båten den hänger på är en Finnsport 650AC. Är det någon som har koll på hur bränslemätaren funkar, utgår den från tryck eller är det någon form av givare? Min teori är att den på något sätt inte registrerar bränsle över halv tank av någon anledning så när vi kört upp bränsle nog så kommer den att börja visa förbrukningen igen - är det möjligt? I vilket fall somhelst är det och föredra att den fungerar korrekt så alla tips och ideer mottages tacksamt! MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 12 Maj , 2008 Hej. Givare till bränslemätare sitter i tanken och finnes i olika utförande. Antingen tryck eller flottör. Om Du kommer åt tankens översida så ser Du om givaren går att demontera. Har den flottör så kan man justera den så mätaren visar rätt. Den kanske är skadad eller har fastnat av någon orsak. Felet ligger säkert vid givaren i tanken. Lycka till. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheViking 0 Postad 12 Maj , 2008 Tror också på givaren, hade precis samma symptom, ibland funkade hela skalan ibland inte, så jag tror att man kan ha tur att givare kan lossna och börja röra sig en stund, men för att bli av med problemet hade jag bytt ut givaren Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iatoaon 0 Postad 13 Maj , 2008 OK, hoppas på givaren jag med. Borde vara hyfsat enkelt att lösa då om jag bara kommer på hur man tar sig in i tanken. Enda vägen in jag vet och sett är under tanklocket och så små händer har jag inte :-) Båten skall skrubbas och fixas till ordentligt i helgen, detta får väl skrivas upp på listan också. Tack för tipsen! MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser