Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Petsson

Hjälp inför stundande motorarbete

Rekommendera Poster

Upptäckte att propelleraxeln inte är 100% rak - märkte vissa småvibrationer i slutet på förra säsongen men tänkte inte mer på det då! Roterar på propellern nu och kan märka att den inte är helt centrerad utan förflyttar sig 1-2 mm. Är rädd för att man inte rädda såna utan måste ersätta med en ny?! Eller vet någon om man rätta till axeln igen?

Jag utgår nu ifrån att jag måste byta den i alla fall - billigt och bra :( Misstänker att man byter packboxar, impeller, o-ringar och allt vad det heter i samma veva. Någon som är duktug som kan peka ut vad man bör passa på att göra när man ändå demonterar växelhuset? Någon som kan komma med bra tips och råd inför nedmontering och byte?!

Motorn är en Yamaha 80hk från 1990. Bifogar en bild där ni kan hjälpa mig att visa vad mer för delar man bör beställa och byta! Tusen tack på förhand! =)

// Petsson

post-9548-1394235463,1064_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar, men hur har den kunnat bli krokig? Min tanke är att du kanske kan få detta via försäkringen eftersom det rimligen måste varit en grundstötning eller att man tappat den på land. Bara ett litet tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte aktuellt med försäkring då båten mer eller mindre enbart varit i vattnet för testning och vi under de senaste tre åren byggt upp den från scratch på land. Nu slog den i en sten och man kan ju tolka det som ett tecken på döfött projekt eller så fortsätter man att hugga i och hoppas på det bästa! =)

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag i alla fall fått tips på att man SKA byta packboxar och o-ringar när man byter propelleraxel. Samt att man BORDE byta impeller när man ändå är där inne och rotar och inte bytt den under året! Impellern vet jag hur den ser ut, men vilka delar är de andra enligt bilden eller är de inte med?

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyss renoverat växelhuset på min Yamaha 70 hk -89, bl a fick jag rikta prop-axeln, den kastade 0,6 mm nar jag satte upp den mellan dubbar och klockade den, det gick att att trycka den, men den var väldigt motsträvig kan jag säga. Alternativet var att köpa en ny för 3600 kr ca...Skrikandes.

Dom delar jag bytte är pos. 69 67 17 18 59 31 32 (o-ringar och p-boxar),

dessutom bytte jag nållagret pos 68 (misstänkte att det fått stryk pga av den kastande axeln) och det koniska lagret pos 6 (rostskador på lagerbanan).

Angående demontering så räkna med att saker sitter fast! Du börjar med att lossa den stora invändiga muttern, pos 72 (obs låsblecket på brickan innanför), jag tillverkade en haknyckel till den, sen värmde jag huset med gasolbrännare och drog med ett rör på nyckeln. När muttern är borta så ska man kunna dra ut axel och axelhylsa, jag hade en simson-domkraft som jag trädde på axeln och låste med bricka och propellermutter och spände mot växelhuset.

OBS!!! Du måste dra upp växelstången också (pos 58) innan axeln kan dras ut.

Hoppas detta var till hjälp. 

//

Henrik



Senast ändrad av Henkeboy22 | 12 maj 2008 | 21:19



Senast ändrad av Henkeboy22 | 12 maj 2008 | 21:30



Senast ändrad av Henkeboy22 | 13 maj 2008 | 09:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva bort axeln och lämna in den till en mekanisk verkstad så riktar do axeln åt dig för en rimlig kostnad istället för att köpa en ny. För övrigt se ovanstående innlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, jättefin hjälp, tack så hemskt mycket! =)

Några speciella (eller vanliga) verktyg som behöver införskaffas för att ens kunna beta av alla moment?!

Några tips på mekaniska verkstäder som kan räta ut en prop.axel? Nån annan som kanske har gjort det tidigare med bra erfarenhet? Gärna i sthlm-området...

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare, en speciell haknyckel för att lossa stora mutttern (72) bör du ha.

Du kan ju prova att knacka på den med ett Mässingdorn men sitter den som det gjorde på mitt växelhus så är det ingen ide`, du slår bara sönder muttern.

Spreja gärna på en rostlösare typ 5-56, WD-40 eller Omega krypolja (tror den heter 636) någon dag före så finns det chans att det släpper lättare.

//

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom snurran är 18 år gammal kan det vara så att det inte hjälper med rostlösningsmedel för att få den att lossna. Då brukar man borra igenom ringen på två eller tre ställen och spräcka den med ett dorn. den blir givetvis förstörd men det är billigare än att försöka skruva ur den med våld vilket kan resultera i sprucket växelhus om man har otur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att borra sönder den kanske blir alternativet ändå! Bör man borra på några speciella punkter - tänker framför allt för att man inte ska lyckas tabbas sig och skada några delar bakom?

Haknyckel, hur tillverkade du denna?! Antar att det är den som benämns som Ring Nut Wrench i någon beskrivning jag såg på nätet? Som det låter är det detta som är det svåra momentet? När man skruvar på ringen igen (oavsett om det blir en ny eller den gamla) bör man ta utav h___e eller så den skruvas fast lite mer lagom?

Tack för alla svar
// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mätte upp muttern för att få fram måtten för klackarna på nyckeln, det blir ju lite speciellt eftersom klackarna måste bygga på djupet.

//

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...