Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
dekarson

Lite tips och hjälp inför målning av båt.

Rekommendera Poster

Ska måla om mi Marieholm Concorde, Har läst hur många inlägg som helst på forumet. Vad jag vill veta är vad jag ska använda för grundfärg? spackel m.m. JAG har fått ett prisförslag på gelshield och en täckfärg, skulle kosta ca 5000:-.

Är det någon som kan skriva ner vad det kostat för er att måla om era båtar och vad ni har använt för produkter och var ni köpt dem.
Vill komma igång så snart som möjligt, vill helst inte att det ska kosta en förmögenhet.

Gärna tips på hur man går till väga med grundarbetet m.m. Jag ska inte använda någon bottenfärg.

/Andreas

Senast ändrad av dekarson | 28 april 2008 | 13:55

Senast ändrad av dekarson | 28 april 2008 | 13:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten: Jag lagade alla småskador med Watertite. Rollade därefter ut Gelshield i fem lager. Ett tips ör att varva med olika färger så att du ser att du täcker ordentligt på varje lager. Därefter bottenfärg. Går åt ca en burk / lager.

Lackade om friborden detta år, min Gelcoat var tidigare i mycket dåligt skick med bla en stor reva på babordssidan. Har försökt med Gelcoatspackel i ljusgrå kulös som båten då hade men det blev inte snyggt. Spacklade ut alla smårepor och slipade med 240-papper. Torka rent med klibbduk ordentligt.

Dags för lack, jag körde Toplac 1-komponent, vågade mig inte på 2 komponents som härdar rejält snabbt. Gick åt en burk/ lager. Använde en liten roller och pensel, planstrykaren tycker inte jag blev bra så det blev mot allas rekommendationer pensel.

Lackade i tre lager och slipade med 240 papper däremellan. Nöjd med resultatet. Går att polera upp en högglansig yta upp men det väntar jag med till nästa säsong till ytan är superhärdad :-)

Sist men inte minst nya stripes från Systemtext. Nimbusblått, på en Bayliner ;-)

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 28 april 2008 | 17:09

post-15211-1394235444,5978_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har precis gjort min botten. Om du inte skall använda bottenfärg i framtiden så e det viktigt att du får ett bra skydd för plasten, detta använder man epoxifärg till. Som ngn ovan nämner så e det bra att använda 2 färger på epoxi. Mkt lättare och se att man målar alla ytor.

HAr en båt på 7.20 x 2.60 och det behövdes en 0.75 L burk till varje lager. Jag använde Hempel Light primer som e en 2komponents epoxi. väldigt nöjd med mitt resultat. tror varje burk kostar ca 280 kr på sea sea och du behöver minst 5 st, skulle rekomendera att du målar 6 lager...

Se till att du skrapar botten ordentligt och sedan torrslippar den. Tvätta med aceton innan börjar måla.

Lyka till, hör av dig om du undrar ngt.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för väldigt bra tips, och snabba svar. Var och kollade på hempel light primer idag, blir den som grund och Toplac som täckfärg. Blir väll en del spackel också, men det ska nog inte vara något större problem att fixa.

Kommer bilder på projektet. Ska föroppningsvis börja inom de närmaste veckorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...