Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
lakrits

motor strul evinrude 70 hp

Rekommendera Poster

hej

någon som kan hjälpa ny båt ägare.

när jag går från litte till mycket gaspådrag får jag inget drag i motorn?

den liksåm vill inte gå upp i fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det en 2-takt eller 4-takt?

Årsmodell?

Kolla med motorkåpan avtagen att när du för gasreglaget framåt att gasreglaget på motorn rör sig till max läge när du har gasreglaget i läge fullgas.

En början kan sen vara att kolla hela bränslekedjan:

Tanken inkl röret och ev sil i tanken.
Ev snabbkoppling på tanken.
Luftskruven öppnad på tanken om du har extern bärbar tank.
Hela bränsleslangar?
Bensinblåsan rätt monterad och fungerar (förblir hård när du klämt på den några gånger).
Snabbkopplingen vid motorn hel (tät och släpper igenom bensin).
Bränslefiltret rengjort.
Färsk bensin?
Sen börjar du närma dig förgasaren om du har det, men den skulle jag vänta med tills du kollat över allt annat.
Gnista på alla stift? Korrekt stift (modell) för din motor och korrekt gap inställt?
Kolla tändkablarna ser hela och rena ut.

Först därefters skulle jag ta mig an förgasarna (om du har det), skulle börja att göra rent med CRC förgasarrengöring (man kan börja med att göra rent utan att plocka isär förgasarna). I värsta fall kan du behöva ta isär förgasarna för rengöring och blåsa rent med tryckluft för att vara säker att de är rena och att det inte har blivit hartsbeläggningar av bensin som ev stått i förgasarna över vintern. Förgasare skall tömmas på bensin på hösten innan vinterförvaringen för att undvika detta.

Sen om du har förgasarmotor så kan bensinpumpens gummimembran bli kasst med tiden och det kan man byta själv.

Sen kan det vara en massa andra saker som t ex nåt med tändningen som antingen är felinställd eller nåt gått sönder.
Ett ganska vanligt fel är att impellern (vattenpumpen) är dålig om motorn är gammal och den aldrig eller sällan bytts och motorn får då inte tillräckligt med kylning. Kolla hur stark skvallerstrålen (den smala vattenstrålen som sprutar bak på motorn snett ner i vattnet) är till att börja med, den ger indikation på att impellern jobbar i alla fall.
På de flesta utombordare finns även en termostat som om den fastnar i stängt läge kan ge problem med kylningen. Man kan provköra utan termostaten om man misstänker den men man bör sätta i en ny sen så motorn får den jämna motortemperaturen den skall ha för att fungera optimalt.
På vissa motorer finns även en vatteflödesmätare och när det blir fel på den kan varvtalsbegränsaren aktiveras, se nedan.

På många motorer finns en s k varvtalsbegränsare som hoppar in och stryper motorvarvet till ca 2000-2500 varv/min om det blir vissa fel (som som t ex överhettning).
Kanske det som hänt med din motor?

Ta de enklaste och billigaste åtgärderna först. Ändra inte för många saker på en gång, ta en sak i taget och prova osv.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 26 april 2008 | 22:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

tack för tipsen

ska prova de saker du nämt

motorn är från 79 ock är en två takt om jag läst rätt i manualen.

mvh thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reagerar motorn över huvud taget när du drar i reglaget..?

Om inte så kolla där vajern är kopplad under kåpan på motorn och i gasreglaget. Vajern kan även ha gått av...

Annars fick du många fina tips här ovan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej bo

har nytt bränsle, blåsa på slang hård,snabbkoplingar funkar .luft öppen.

har ej kollat tändstift,gas reglaget ser för en amatör ut att ge fullt utslag vid full gas,

har kört ut men vid gasmyket gas dör motorn, vid stilla stående och användning av upvärmnings spak får jag upp motorvarv. men när jag lägger fram på gas myket

dör motorn.har provat med högre tomgång men utan resultat.

MEN 2 gånger efter att med litte fram ett tag o sedan trykt på gas har jag fått båten att

plana upp full fart någon minut för att sedan bete sig som före igen efter att jag dragit ner farten igen.tänkte titta på förgasaren som du nämde, den skall vara ren blåst enligt

verkstad. de har även koplat ifrån temostat så den skall kyla hella tiden. ser dog inget skaller vaten hur myket jag tittar tittar fel förmodligen.bak sa du har kollat i bok men dom visar inte var

mvh thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..har kört ut men vid gasmyket gas dör motorn, vid stilla stående och användning av upvärmnings spak får jag upp motorvarv. men när jag lägger fram på gas myket dör motorn.har provat med högre tomgång men utan resultat.

MEN 2 gånger efter att med litte fram ett tag o sedan trykt på gas har jag fått båten att plana upp full fart någon minut för att sedan bete sig som före igen efter att jag dragit ner farten igen.

Låter som om du inte får fram tillräckligt med bensin.. har du kollat bensinpumpen? Membramet i den brukar kunna gå sönder ibland.. annars kanske motorn får tjuvluft någonstans (en sprucken slang..).

..ser dog inget skaller vaten hur myket jag tittar tittar fel förmodligen.bak sa du har kollat i bok men dom visar inte var

Att du inte hittar en skvallerstråle är inte bra.. då får du kolla över impellern.. trasig impeller = ingen kylning = varm motor = skuren motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du börjar mecka impeller så kolla först i manualen att din motor ska ha skvallerstråle. Min Evinrude 70 hk 1976 har ingen skvallerstråle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Evinrude 70 hk förut, också -79, och den hade skvallerstråle. Däremot när jag köpte den var den pluggad på skvallerstrålen så jag köpte ny nippel och satte på ny slang så fick jag stråle.

Haka däremot inte upp dig för mycket på skvallerstrålen, den riktiga frågan är ju om det kommer kylvatten ut där bak eller inte. Du har 2 hål nära under motorkåpan på riggen där kylvattnet ska komma ut när det har snurrat igenom systemet, kolla så att det kommer ordentiligt med vatten där och även vilken temperatur vattnet har.

Är vattnet kallt, inga problem här, men om det är varmt kommer det troligtvis för lite vatten genom systemet och då kanske beror på sliten impeller eller bara igensatt i kylkanalerna. Motorn är ju trots allt snart 30 år gammal.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen

vill bara tack till alla som kommit med tips till mig

felet ar förmodligen skit i förgasarna dessa är nu rena

ock båten svarar på gas ok

tack mvh thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena skönt att ditt problem löste sig. Nu sitter jag med samma problem och undrar hur du fick rent förgasaren, skulle vara tacksam för utförlig beskrivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej 

gjorde följande,av med luft burk,sedan bara att skruva av bultar osv. i mitt fall 3 st förgasare,skruvade i sär allt som gick att skruva isär.

såg väldigt fort att 2 förgasare inne höll skit.

var noggran med var de olika delarn skall sitta så ej fel upstår vid ihop sättning

jag blåste rent allt medsprej flaska gas, fick torka över natt å så ihop med prylarna

igen. mvh thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK tackar Thomas, fick du demontera motorn från båten eller går det att lossa förgasarna fast båten ligger i sjön, alla skruvar som ska öpnnas för att få loss mina förgasare verkar sitta underifrån på min mariner 50.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag drog upp båten på land, är troligtvis det bästa sättet. med tanke på att man vill stå bra o ej tapa saker under resans gång. eller ta av motorn om du ej kan ta upp båten. lycka till mvh thomas .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...