Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
okn1

Ett problem kvarstår

Rekommendera Poster

Hej!

Efter en vinter fylld med renovering och problem lösningar utan av min Magnifik midget har ja nu gjort färdigt allt utom botten målningen och poleringen!

OCH en sak till: Kyllskåp! hur ska ja göra för att smöret ska klara sig i 3-4 dagar? En kylväska antar ja håller max en dag och sen dricker man fes ljummen mjölk!

De enda ja har till laddningen är en 22w cell så de är bara att glömma något eldrivet skåp!

Kan man bygga en rejält isolerad låda ocj ha en massa is i den?

Hur har ni löst de?

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Margarin funkar inte, det rinner ju i 10 grader.  Nä, riktigt smör håller sig skapligt.  Sedan fryser du allt som går att frysa innan du packar.  Vatten, kött, vissa grönsaker, även smörpaketet kanske osv.  De blir perfekta kylklampar som tillsammans håller kylan länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej

fast de var ju inte riktigt de som var problem utan hur ja ska förvara maten!

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok.  Visst kan du bygga en box och ha is i den, men det finns också färdiga boxar för några hundralappar som är riktigt bra: http://www.seasea.nu/SectionList.aspx?CatID=5028  De har dränering så att isvattnet kan rinna ut.  Men om du fryser allt som går att frysa så behövs ingen is.  Men vill du ha rejält kallt så kan du även köpa kolsyreis hos AGA, en öl blir kall på några sekunder.  Själv brukar jag ställa tre stora läskflaskor fyllda med vatten och frysta, i kylskåpsdörren och sedan stänga av kylsåpet, håller i flera dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Is finns hos fiskhandlarna efter kusterna. Varannan dag bär man hem en kasse is för en tjuga. Ha en välisolerad låda för iskassen och portionera ut i två 2-liters glasspaket med lock och ha i kyllådan med maten.

Eller mer avancerat gör en stor kyllåda med plats för hela kassen is längst ner under ett galler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här gjorde jag på den tiden jag hade en karlskronavigg:

En hård kylväska (kolla tester). Innan vi for på semester fryste jag ner allt kött vi skulle ha och en liter mjölk. Bara det vi behövde äta dag 1 var färskt. Som tidigare skrivare skrev, SMÖR inte margarin. Kylväskan ska alltid stå där det är kallast. När vi seglade hade vi ett blött vitt badlakan svept över kylväskan som då stod fastspänd i sittbrunnen så vinden kom åt den = väldigt effektiv avkylning. På natten var den i sittbrunnen.

När vi köpte ny mat tog vi frysta varor tex kyckling som tar ett tag på sig att tina. I skärgården brukar man dessutom kunna köpa fryst mjölk och kött. Dessutom kan man byta kylklampar överallt.

Någon gång när de inte hade det bad vi att de skulle lägga varorna i frysen över natten och så hämtde vi de innan vi seglade iväg på morgonen.

Jag hade också alltid med torrmjölk, rökt kött som håller längre, vacumpackat.

Började det bli varmt i väskan så man blev fundersam över om något skulle bli förstört så lagade jag till det innan bakterierna hann bilda gifter som ger magsjuka.

Gick aldrig hungrig (på den tiden heller) och det fanns alltid en massa försäkerhetsskullkonserver kvar vid upptagningen varje år.

I en annan båt vi hade fanns det ett löst kylskåp med inbyggd kylanläggning som vi pluggade in in cigarettuttaget men det drog så mycket ström (hade också en 22 W solcell) att vi slutade använda det. Kylväska funkar faktiskt med lite planering.

Har man en hård kan man använda den som sittplats också eller bord också. Flört

Senast ändrad av ciaraud | 21 april 2008 | 11:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Jag hade också en viggen tidigare Glad Se till att lasta kylväskan full, proppfull. Grönsaker ska ni ha i en papperspåse i kölsvinet. Laga gärna till middagar i förväg hemma och frys in. Lycka till Flört

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med lite planering av menyn brukar jag kunna eliminera kylvaror i princip helt under vanliga semesterturer. Jag passar på när jag har en lanthandel i krokarna, annars klarar jag mig utan. Håller mig gärna till mörkare öl som med fördel inte konsumeras alltför kall och har ingen is i whiskyn.

Men tidigare har jag använt ett isolerat kylfack som du säger och använt de andra tekniker som nämnts i tråden med fryst mat/mjölk osv. Kylklampar är platta och går att byta in på lanthandlarna, annars håller djupfrysta PET-flaskor kylan betydligt längre är min erfarenhet. Något slags galler i botten är bra, för det tenderar att bli ganska mycket kondens.

Ett problem vi hade med kylfacket var att det var djupt, satt svåråtkomligt långt in och hade en ganska liten lucka vilket lätt ledde till att man var tvungen att packa ur precis allt för att komma åt någonting man behövde. Inte är så lyckat om man ska behålla kylan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade en ammoniakkyl som funkade fantastiskt bra och kunde klara sig på ett ficklampsbatteri! Jag köpte av direkt av uppfinnaren i Gamla Stan, men det är länge sen nu. De tillverkas nog inte längre men finns kanske via nätet.

Den bestod av en P11-tub ammoniak, en ventil som släppte ut en pust ammoniak i vätskeform i ett kapilärrör som ledde till ett expansionskärl i kylen. Där expanderade vätskan till gas och kärlet, som var en tunn plåt med gångar i precis som i kylen hemma, blev svinkallt vid varje pust. En avledning släppte ut ammoniakgasen på hög höjd längs akterstaget. En termostat på exp.kärlet styrde ventilen.

En P11 räckte 4 veckor i varmt väder och slösaktigt kylskåps-leverne.

AGA byter dessa båt-ammoniaktuber på samma sätt som gasoltuberna.

Sen pajade ventilen och jag hittade ingen ersättare så jag kröp till el-korset och köpte en vanlig Isomat.

Corr: Isotherm förstås!

Senast ändrad av Papz | 24 april 2008 | 00:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...