Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Propipe

Evinrude 70hk -80 HJÄLP!!! Utmaning för kunniga! ;)

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med en Evinrude 70hk från 1980 som strular.

Den startar utan problem när den är kall och går fint på låga varv i 10-15 minuter. Försöker jag gasa snabbt kväver den sig själv och varvtalet sjunker men den dör inte. Om jag gungar lite på gasen så kommer den så småningom upp i varv och går för fullt. men efter 2 minuter sucker den till och sen stannade den.

Samma problem för en 3 veckor, läste massor på forumet och tog sedan upp båten, silade ur bensinen, blåste ur tanken (fast tank) monterade vattenavskijande soppafilter, plockade ner förgasarna och blåste med tryckluft i alla håligheter och munstycken.

Glad som fisken skulle vi sätta i båten i vattnet idag och  får ovanstående problem. Satt två timmar ute på vattnet idag och provade allt. Stiften blir blöta så den får soppa. Startar ca 5 sekunder med choke och full tomgångsgas. Utan gas och choke kommer jag inte i närheten av start. Provade dra runt motorn utan stift och sen montera tillbaka dom. Startar och går i 5 sekunder... Gnista på alla stift.  Pump på blåsan hjälper inte. Den får soppa men vet inte vad som kan vara fel...

Vad kan vara problemet?   Luftskruv? Tändning? Hål i kolven? 

PS. Problemet inte löst förränlöst skylten kommer upp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan va att den tar luft nånstans eller tändningen eller åxå för dålig kompresson i nån av cylindrana, testa alla cylindrarna med en mätare å se vilken som e sämst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

startar lätt men går ej på högfart och går stop dvs tom på högfart då låter det som soppan inte räcker för låg flotörnivå eller för lite som pumpas fram ev gamalt hårdnat pumpmembran. även delvis igensatta huvudmunstycken eftersom dessa påverkar högfartsdelen. 

blir blåsan luftig så kolla så inget tjuvluft tas söndrin oring vid anslutning  mm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge den lite K-sprit.... Har kanske fått vatten i soppan/förgasaren...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat membranet i bränslepumpen? Det brukar också vara en sil i pumpen, har du rensat den? Om du har öppnat, satte du ihop pumpen rätt? Om stiften blir blöta, borde det inte vara silen...men kolla i alla fall!

Under förgasarna finns fladder ventiler, när du hade bort förgasarna borde du sett dem! Om du kollar där, ska de vara helt stängda! Det liksom tickar i dem när man trycker försiktigt på dom.

När inget annat hjälper, kan det vara stefa packningen under motorn. Istället för att ta bort motorn, kan du ta löst nederdelen och kolla om drivaxeln är blöt. Om det visar sig vara så, kan du skaffa packningar och börja skruva... eller föra på service..

Mät kompressionen först i alla fall! Det ska inte skilja mer än 1 kg mellan cylindrarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se...  Tack för svar förresten.  Glad

Det visade sig sitta lite skit i själva soppaslangen mellan bensinpumpen och förgasarna. Det togs bort, spolades rent och sedan samma gamla vända med att ta bort förgasarbryggan och blåsa ur och blåsa rent. (igen...)
monterade tillbaka allt med ett genomskinligt in-line bränslefilter melan bränslepump och förgasare bara för att kunna se om det kommer mer skit till förgasaren trots mitt vattenavskiljande soppafilter.

Sagt och gjort, lite pillande och sen provstart. JIPPI!!!  :D   Den startar och går utan problem på tomgång vid bryggan. Tre man stark och massa paddlar modell större kastar vi loss och puttrar iväg en sväng. Problem fritt till en början men när vi kommer ut till fri-fart område och ger fullt svarar motorn med en liten tvekan på gasen. Det är fortfarande kall tänkte jag och microsekunden senare åker vi uppemot 30 knop (lovad toppfart). Men till min förtvivelse så börjar den segna och 5 sekunder senare dör motorn (igen...) drar av på gasen oc den börjar gå jämt igen. Vi puttrar i ca 25 minuter till hemmahamnen och lägger till.

Min första fråga är:
Kan det vara soppapumpen som inte hänger med i högre farter eftersom motorn går hur fint som helst på låga varv? Stannade båten vid bryggan och provstartade den 2-3 gånger utan problem. Varvar på tomgång utan problem.
Hur stark är soppapumparna egentligen?  Om jag monterat ett vattenavskiljande soppafilter (Se här) kan motståndet i detta orsaka otillräcklig bränsletillförsel? Orkar pumpen eller måste jag montera en extra pump eller byta pump. (Soppafiltret sitter efter blåsan)

Min andra fråga är:
Vad är det som gör att den tvekar när man drar på? I och med att det är ok 1:a gången med fullgas...  Skit någonstans eller någon inställning?

Ps. Var nere vid båten idag... Startar utan problem. Tog dock igen provtur...  Ska ut en sväng och testa på Torsdag...  Ska man prova stödpumpa på blåsan under acceleration kanske?

Tips tas gladeligen emot!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

då låter det som soppan inte räcker tex för låg flotörnivå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kontrollerar man flottörnivån?  Kan man justera den någonstans? Om det är flottörnivån, borde motorn svara bättre om jag stödpumpar på blåsan under acceleration och fullt gaspådrag i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är färsk soppa. Byt tändstift, hur gammla är dom? Eftersom motorn har gått bra tidagre så tror jag inte på flottören.  Kolla efter mer skit  i soppa systemet. Kan vara taskig soppa pump.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nu kolla att bränsleslang kopplingen är tillräkligt stor, eller hel! Eller om det finns en sil i tanken, före slangen.

Om du pumpar på blåsan när du kör fullt, fungerar den som bränslepump!

Försök med ny tank slang och koppla direkt till pumpen....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hade han inte skruvat ner förgasaren och lossat allt för rengörning? lätt att bocka till en flotör vid montering.

lite nyfiken varför ett komptest skulle behövas, den går ju bra på lågfart.

Kanske har han handlat ny soppaslang och blåsa på biltema.

 

 

 

 



Senast ändrad av nikitalord | 22 april 2008 | 07:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Test nummer ett

Ta en ny soppa dunk med ny slang anslut den direkt till filtret inne i motorn och prova

Funkar det? om det gör det vet du var felet finns, i dunken eller slangen.

Förgasarna har ju fått sitt så jag tror vi kan utesluta fel på dem.

Det kan även vara så att kondensatorn är på upphällningen lite lite fel symptom men det kan vara så. När kondingen är ras så går den på tomgång men inte på varv.

Hål i kolven kollar du lätt, sätt fingret i tändstiftshålet och dra runt.

Mitt tips är tändningen, kolla om spolarna blir varma eller glödheta när du står med tändningan på. Varm ok glödhet =fel

Kondingen är troligast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har du kollat reedventilerna som sitter mellan förgasarna och motorn Ventilerna kan ha tendenser till att hänga sigstå öppna ett tag och då får du samma fenomen . Du kan kolla detta med att ta bort flamdämparna som sitter framför insuget på förgasarna och håll en hand framför insugen på förgasarna  och kör . Spottar det ut bensin från någon förgasare så har någon ventil hängt sig.

MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger också min gissning på att silen i bränsletanken. testa med ny dunk och slang direkt ner i dunken, när den börjar tveka, be någon hålla och känna på blåsan, eventuellt pumpa. kan också vara läge att byta blåsa

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen!

Jag kan meddela att alla soppaslangar är bytta i samband med det nya vattenavskiljande soppafiltret.

På torsdag ska jag ner till båten och ta ensväng (förhoppningsvis).
Då ska jag kolla foljande:

- Virda på tändningen och vänta hur länge? för att se om tändspolarna och kondingen blir varm. (Funkar detta genom att enbart vrida på tändningen men inte starta motorn? Hur länge ska tändningen vara på?
Om nu ovanstående inte blir glödheta utan bara varma så är tanken att jag sätter en slang direkt från en separat dunk med färsk soppa rätt in i bensinpumpen.
Om detta funkar sitter problemet utanför motorn.

Jag kan lägg att jag tror att den fasta tanken är en gammal biltank i plåt. Luftslangar, påfyllning och en litet rör som går till motorn.
När jag rengjorde soppasystemet gick jag dock igenom och blåste ur tanken. Jag har svårt att tro att skit i tanken ska kunna gå genom de nya slangarna, genom soppafiltrer, till soppapumpen och genom närsta soppafilter och på så vis klägga igen förgasarna.

Nej, skit i förgasarna tror jag inte på i dagsläget. Då skulle det i så fall vara en instälning i förgasarna som ska göras men då ingeting är ändrat sedan motorngick schysst så tror jag inte det heller.

Är det någon som vet hur motstånder blir med ett separat soppafilter? Om motorn orkar med en separat slang ur en bärbar 5liters dunk men inte ur den fasta tanken, var sitter då sannolikt problemet?

När jag ändå frågar, vet någon om nån sida på nätet där jag kan se reservdelar och sprängskisser på min motor/förgasare etc...?

Mvh. Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske missat det men hittar inte att du har testat med annan tank och bensin...

Gör alla lättaste åtgärder först..

Byt soppa och tillsätt k-sprit, använd helst en annan tank med andra kopplingar och slangar.

Se till att läckage inte finns på slangar

Se till att backventilerna i slangkopplingarna verkligen öppnar, att soppa kommer fram till F-gasaren

Se till att gummibläran från tanken är OK och sitter på rätt håll.

Har du haft itu f-gasaren, se till att du fått dit alla packningar INNE i förgasaren.

Testa att spruta startgas vid förgasarfästet för att se om det läcker. När felet uppenbarar sej.. Går den bättre så tar den tjuvluft..

När felet uppenbarar sej: Är gummibläran ihopsugen. Går det att pumpa. Hjälper det.

Kolla så att det inte är strul med automatchoken(om det finns) så att inte den går till..

Detta hade jag testat först... Kostar inget...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte expert på utombordare (hellerFlört) men beteendet tycker jag liknar ett dåligt membran i bränslepumpen. Har haft liknande fel på hobbybilar som stått över vintern, med stelt membran på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för en uppdatering...

Idag har jag varit ute en sväng med båten och den går som en klocka! (På tomgång och låga varv) Rynkar
Numera vet jag att soppapumpenvarit hemmafixad vid ett tidigare tillfälle och därmed fått förklaringen till varför jag hittat röd make-a-gasket-kladd i förgasarkopparna. under senaste genomgången av förgasarna och i och med att jag monterat et in-line soppafilter mellan soppapmpen och förgasarna var jag idag säker på att förgasarna inte skulle strula. Samtidigt visste jag inte huruvida motor skulle gå som jag önskar eller inte. Efter ett antal tips om separat dunk och ny soppa tog jag efter att jag monterat en elektriskt bränslepump tillvara på tipsen i praktiken. Har som sagt inte haft några problem när jag startar motorn (startar klockrent varje gång) och puttrar ut till frifartområde. Generellt har motorn kännts bättre än tidigare och förhoppningarna ökar. När jag så skulle ge gas så satte båten fart och det gick förhållandevis bra en rimlig stund. Blåsan hölls hård och elpumpen gjorde sitt jobb. Det kändes dock som om jag inte fick ut max av motorn. Jag måste kolla med en varvräknare och se...

Det som förbryllar är att motorn efter en stund vill börja bluddra och gå sämre. Efter jag dragit av på gasen och gasat på igen vill den inte komma upp vi varv. Den går dock helt felfritt på låga varv. Efter lite kontroller så provar jag igen och utan att egentligen ha gjort något sätter båten fart igen men det tar inte mer än 10 sekunder så börjar den svaja på gasen/varvtalet trots att gasreglaget står på fullt.

Jag misstänker något med tändningen. Förre ägaren fick motorn genomgången efter upptagning i höstas så kan det vara så att verkstaden i fråga inte kontrollerat/justerat reglagen och eller tändningen. Verkar det logiskt?

Vad kan det vara annars? Är detta något man kan göra själv eller bör man få en fackmann att se på inställningarna?

Jag kan lägga till att jag körde både med separat dunk och med den fasta tanken idag utan att märka någon skillnad.

Tack för tipsen som jag fått tidigare och jag hoppas att ni nu kan ge mig tips och råd inför mitt nya problem...

-Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en -79:a och kan väl säga att det inte är något fartmonster till motor. Den känns ganska seg men går billigt. Har hört mig för lite och det finns fler som tycker likadant... Kanske är anledningen till varför du tror att du inte får ut max av den.

Det är inte så att du har något litet kylproblem? på din text så verkar ju problemet uppstå när den är varm och går hårt... eller att något ger upp i tändsystemet när det blir varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla kylningen men det är nog inte det som strular. Igår när jag provade stannade vi vid en brygga och låg där ca 1 timme och sen när vi skulle iväg startade motorn utan problem och gick fint på tomgång. 1 minut senare när vi drog på vill inte motorn vara med på högrevarv.

Tidigare har det föreslagits att kondensatorn kan vara på väg att säga upp sig...  Kan man mäta upp kondensatorn på något vis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nytt tips!

Det verkar helt säkert vara bränsleproblem! Det är som sagt ingen ny motor, och att belasta bränslepumpen med ett filter mellan pumpen och förgasare kan vara problemet! Ventilerna i pumpen klarar inte av det extra motståndet och släpper tillbaka bränsletrycket.

Troligen hade den förra ägaren skit i förgasaren...eller nåt. Tänk inte på vad som blivit gjort förr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

Blev inte klok på vad som strulade med motorn men testade enligt tidigare inlägg att hålla för de olika förgasarna för att se vilken/vilka förgasare som inte lirade som de skulle. Efter att ha konstaterat att det inte var någon skillnad om jag höll över översta förgasaren eller inte så skruvade jag ur dreneringsskruven på densamma och konstaterade att koppen va tom.

Blåste jag en sup i förgasaren under gång ville den vara med på noterna och soppabrist konstaterades som felkällan. Jag drog hem och tog ut sprängskiss på förgasarna som jag fått här på MG och skruvade ner förgasarna i molekyler. Samtilga delar fick ligga i lacknafta över natten och sedan tvättades och blåstes delarna rena/torra.

Monterade ihop allt sammans och drog iväg på en sväng. Ville inte hoppas för mycket men efter ett par längre turer kan jag nu konstatera att problemet är löst! Mycket tack vare ni på MG!!!   :D

Vad va problemet då undrar ni?!   Jo, lite make-a-gasket skit bakom nålventilen samt annat skit i två av munstyckena. Skit som inte lossnade vid en blåsning utan först efter en redig rengöring.
Ett tips till personer med förgasarknas;

Gör inte som mig, halvdanna åtgärder. Misstänker ni förgasarna gör det ordentligt från början. Annars vet ni aldrig vad som kan vara problemet och dpå slutar det för er som för mig; Gör om- gör rätt!

Tack för hjälpen!!!  Vi ses på baljan den blå.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...