Einarsson 0 Postad 16 April , 2008 Någon som vet om man kan köpa saltsyra i någon handel, som man sedan kan pensla in hela drevet med så alla tulpaner försvinner??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 17 April , 2008 okej så tulpaner försvinner av saltsyra? , men det funkar inte å ta lite på båten? har fått lite fult på kanten där jag drog vatten linjen för låg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 17 April , 2008 Välsorterad färghandel. Nitor har det i sortimentet bl.a Det fräser finfint om tulpanerna Håll näsan borta bara... Och använd sprayflaska. Det gjorde jag. Fungerade kanon. Senast ändrad av FredrikB | 17 april 2008 | 08:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 April , 2008 Ättikka skall fungera bra oxå, någon som provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 17 April , 2008 Saltsyra funkar kanon på tulpaner! Se upp med inandning och hudkontakt... Funkar på drev och skrov. Skölj rikligt med vatten! Finns hos välsorterade färghandlare! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 17 April , 2008 Kan man använda saltsyra och/eller klorin till att få bort den gula fula randen ovanför vattenlinjen? A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 April , 2008 Autosol waterline heter den du ska ha . Smeta på , vänta en kvart , spola av !!!!!!!! KLART Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 April , 2008 Oxalsyra använder jag till brungula randen fungerar ypperligt. Lös upp lite oxalsyra i vatten pensla på låt sitta 10-15 minuter skölj rikligt perfekt resultat. Säljes av järn / färgaffärer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykarhenrik 0 Postad 17 April , 2008 häller du saltsyra på drevet börjar allt rosta. som inte är rostfritt.. jobbar med saltsyra varje dag så.. det räcker du har en dunk i garaget så rostar verktygen. och packningarna tar så stryk som dom får du nog byta. Senast ändrad av dykarhenrik | 17 april 2008 | 20:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vargskar 0 Postad 17 April , 2008 Hej prova ett medel som heter HULL CLEANER säljs hos vissa marin handlare.Bara spraya eller med svamp och skjölj.Fungerar kanonbra.Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 17 April , 2008 klorin är ingen hit... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 17 April , 2008 okej så klorin och saltsyra är ingen hitt? , men saltsyra fräter inte den bort lacken om man tar på skrovet? , och ättika var det någon som provat? . Hull cleaner den var alltså till för drevet? eller går det på skrovet också? Wilhelm Elofsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 17 April , 2008 Hull betyder väl skrov ? /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 18 April , 2008 denna brukar jag använda http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=23055 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 18 April , 2008 Den här tråden påminner lite om förstör-det-självarnas Julafton... Saltsyra låter som farliga grejer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 18 April , 2008 Att använda saltsyra är ju inget vi har hittat på själva. Det finns något som heter barnacle remover att köpa bla på SeaSea för dyra pengar. Det är i princip samma sak som saltsyra. Och argumentet att allt börjar rosta, jag det gör det av saltvatten också som dreven konstant utsätts för i många fall... Saltsyran ska naturligtvis sköljas bort mycket nogrant. I mitt fall har jag dessutom slipat, grundat och målat dreven efteråt. PS. Såg inte christopheris länk. Det är den jag menar. Senast ändrad av FredrikB | 18 april 2008 | 09:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykarhenrik 0 Postad 24 April , 2008 för att få bort allt saltsyra du penslat på måste du använda något som neutraliserar det igen. villken innebär att saltsyran sitter kvar i porerena på järnet eller i plasten. hur mycke du än spolar med vatten sitter det kvar. men plasten blir mjuk om du tar koncentrerad saltsyra. och i järn öppnar du porerna så det kan bli lite småhål som ser ut som krater.. men gör vad du vill det är din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 24 April , 2008 Polyester blir inte mjuk av saltsyra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 25 April , 2008 Barnacle remover kostar ca 140 kr flaskan. Fungerar utmärkt. En sprayflaska räcker till ca 2 säsonger på ett vanligt drev. Om man tar bort det värsta först. Glöm inte att skölja av munstycket. Det geggar igen. /Patric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Einarsson 0 Postad 4 Maj , 2008 Har nu penslat på saltsyra på drev och lite syrafasta detaljer jag har svetsat, det blev asa bra. Bara spola rejält med vatten efter. Finns inte efter en vecka några symtom på att det skulle skada. Nu gräver jag ner skrapan i åkern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 5 Maj , 2008 Rönnqvist båtbottentvätt tar bort den bruna randen som det skrivs om här, i andra strängar så kommenterar användare hur effektivt det är. Det mjukar också upp tulpaner så de blir lättare attt avlägsna, då skalet är borta lägger man på igen. Det tar bort de resterande delarna och all eventuell beläggning på båtens botten. Gelcoaten får tillbaka den färg den en gång hade, det bruna försvinner. xxxxxxxx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser