Teddeh 0 Postad 16 April , 2008 Hej alla Nu i sommar hade jag och min bättre hälft tänkt att ta båten och hälsa på vänner som har sommarställe i Värmland. Båtfärden kommer alltså gå från Göteborg ända upp till Glafsfjorden och Arvika. Behöver nu tips på smultronställen på vägen, samt tillgänglighet på sjömackar (bensin). //Teddeh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 16 April , 2008 Kan tyvärr inte hjälpa dig mycket. Har själv funderat på att gå upp i glafsfjorden, verkar fint. Den enda info jag kan ge dig är att det verkar som gästhamnen i Arvika är gratis under 2008 att ligga vid. http://www.varmland.org/arvika/index.asp?typ=detail&id=2399&lang= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 16 April , 2008 Hej! Det finns många fina smultronställen i Glavsfjorden, det finns en ö som heter skagen med ganska fina bad och grillmöjligheter, det finns ännu en ö som heter hungviksön den har fina grillmöjligheter (så där bad, klappersten.) Inne i hamnen i Arvika finns en fin gästhamn med dusch och toa, och en nybyggd alltan där om inte vädret tillåter man kan sitta efter att man grillat. Tyvärr har vår fina resturang som vi hade i hamnen blivit uppeldad av nån som hade för många tändstickor, men nått provisoriskt ska byggas. Hör av er för mer info. Detta är bara lite av vad som finns att göra. (nu låter jag som jag vore turistchef i Arvika men det är jag inte) Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 16 April , 2008 Har du koll på hur det ser ut med sjömackar i norra vänern? Den sista sjömacken jag vet om ligger i Vänersborg/Trollhättan, när man lämnar Göta Älv. Då ska man ju över hela Vänern och upp i Glafsfjorden. Sen ska man ju hem igen //Teddeh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 16 April , 2008 Någon av de senaste numren av Praktiskt Båtägande hade ett uppslag om naturhamnar i Vänern. Jag kan kolal vilket om du vill. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 April , 2008 Gå in på Gästhamnar i menyn till vänster. Där kan du söka på vad de olika gästhamnarna har för fasiliteter. Dalbergsån lär vara ett mysigt ställe, efter vad jag hört. Har inte varit där själv med båt, men väl med bil. Det var den dagen hösten 2006 när det blev trafikkaos med början i Stockholmn. Hade kört från Stockholm kvällen innan, som tur var, och hade övernattat hos dottern i Karlstad. Då dagen änd var förstörd åkte jag ner titta på fyren Hjortens udde, som ligger 3 distansminuter norr om inloppet till Dalbergsån. Jag kunde inte låta bli att åka ner och titta på hamnen. Hjortens udde är en tidigare modell av Hejdenstamsfyrar. En mindre kopia av fyren som står på Malören. Fyren var under renovering vid mitt besök. Det är nog ganska trevligt på sommarn, men bitande kalt och en styv nordlig kuling gjorde att besöket blev mycket kort. Om du inte har kollat så är det ca 90 distansminuter från Vänersborg till Arvika. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 April , 2008 Dalbergsån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 April , 2008 Hejdenstamsfyren Hjortens udde under renovering hösten 2006 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 16 April , 2008 Hej! men det finns väl en sjömack i säffle och nån i Åmol om man går på den vägen, men Säffle måste man passera på väg upp till glafsfjorden. Från Säffle är det 34M till Arvika. Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 16 April , 2008 Spiken får du heller inte missa. Där finns allt en sjöfarande behöver, god mat, trevliga människor, fantastisk idyll och soppa (diesel vet jag men hur det är med bensin?). mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 16 April , 2008 Sjötappar i Vänern enligt tråden TANKA BÅTEN, SJÖMACKAR,SJÖTAPPAR här på MG. Vänern och kanaler runt omkring Bengtsfors= Ed= Hörviken= Karlstad= Preem, Automat Tel. 054-158000 Kristinehamn= Lidköping= Liljedal= Mariestad= Otterbäcken= Sjötorp= Spiken= Sunnanå Vänersborg= Åmål= Årjäng= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 16 April , 2008 Spiken ligger ju i Lidköping, vilket blir Vänerns östsida. Klart värt ett besök, det blir dock en omväg om planen är att hålla sig utmed Vänerns västsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 April , 2008 Två gånger har jag kommit norr ifrån på väg till Göta Älv. Bägge gångerna fick vi dåligt väder. Vilken lisa att komma in i Dalbergså. Rena ankdammen, kav lugnt, fast kulingen blåste utanför. Det finns hällristningar söder om inloppet synliga från sjön. Kanske säger texten, att nu kommer en hamn, erlägg hamnavgift under stora eken? Det fanns/finns cyklar att låna om man ville proviantera i affären längre in i landet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikardskilso 0 Postad 16 April , 2008 Åmål är verkligen en pärla på din resväg. Jag har också många bra gästhamnar som tips runtomkring Åmål. (har hemmahamn i Åmål. Dalbergså, Håwerud (2slussar upp i dalslandskanal , köpmannebro och upperud) är också fina ställen. Spiken är en ganska lång omväg som redan nämnts men ack så sevärd. Bensin finns i köpmannebro och Åmål. Hoppas ni får en trevlig resa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 16 April , 2008 Hejsan. Kan varmt rek dig att ta en liten omväg på din färd mot ljuvliga Arvika (hörs vart jag bor va*) Norra Lurö, nämligen Aspholmen. Underbart ställe. Vi startar & avslutar alltid vår semester där. Kjell, som ägaren heter är helmysig. Rökt sik, egenhändigt gjord potatissallad, duschmöjligheter. Kanon helt enkelt. Sedan tar ni Millesviksleden upp till Säffle. Mycket inomskärs, lite av plockepinn mellan alla röda & gröna pinnar, men värt hur mycket som helst. Varmt lycka till. //Anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 16 April , 2008 Hej! jag vet att bränsle är ett problem i arvika för oss båtägare men det ligger en bensinmack ca 250m från gästhamnen och vagn o dunkar finns att låna. jag vet också att komunen jobbar med att få till en sjötapp men det verkar ta tid tyvärr, det är synd för alla båtåkande turister, Hör av er med frågor ang. Arvika så ska jag försöka svara. urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 17 April , 2008 Tack så mycket för hjälpen! Det verkar ju kunna bli en kanontur. Dessutom har det ju anna fördel för oss som ligger på västkusten, alla snäckor och påväxt försvinner på 3-4 dar i sötvatten //Teddeh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahla77 0 Postad 17 April , 2008 Nu blev jag intresserad och har ett antal frågor om den här turen! Vi har båten söder om Gbg, ute på kusten... Hur många distans går man från Gbg upp till Karlstad? Var landar kostnaden för slussar hela vägen från Gbg till Vänern? Hur är utelivet i hamnarna på Vänerns västsida på sommaren? Är det lugnt och stilla, eller mer åt v29 i kusthamnarna? Är det 5 knop som gäller hela vägen upp eller finns det områden med högre eller helt utan begränsning? Rekommenderas motor- eller segelbåt på den turen? Bör man ta den med alla grabbarna eller med familj? Något annat man bör tänka på om man jämnför med en vecka längs kusten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 17 April , 2008 Hej! 1. vet inte, men det ska väl gå ganska lätt att räkna ut med ett sjökort. 2. vet inte men det är väl bara vid 2 tillfälle du måste slussa 3.jag kan bara svara för Arvika och där är det ganska bra fart på sommaren, men våran bästa resturang brann ner, där var det bra drag på sommrarna,parkering för båten fanns. snyft. 4. Nej vad du har för hastighet i Göta älv vet jag inte men bara du kommer upp i Vännern så kan du blåsa hur fort du vil, sen kommer du in i Byäjven där är det 5knop som gäller, tänk på att det finns en linfärja som korsar älven vid Björnö, efter det kommer du in i Glafsfjoden och där är det fri fart igen 5. Jag är ingen seglare, men jag gissar att segla i kannaler inte är så kul men det är det ju bara en bit så... 6. Vilket som, har du med grabbarna så finns det många uteställen. Med familjen så beror det på ålder på barnen, men för tanten så finns det många affärer, kultur, museer, bla. ett bilmuseum. 7.Nej inget som jag ser det, varmare vatten att bada i, renare båt som nån här på tråden sa. Roligt fiske med gädda, aborre, gös, mm . Urban. Senast ändrad av ubbe62a | 17 april 2008 | 13:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahla77 0 Postad 17 April , 2008 Jo, mycket enkelt att räkna ut med ett sjökort... Men jag har inget här just nu. Får kolla senare. Och ja, det är väl kanske bara två slusstillfällen, men jag har ingen som helst aning om vad det kostar... Vad gäller älvar efter Vänern så bryr jag mig inte så mycket, utan det blir väl i så fall en resa till Vänern och åka runt lite där. Och när du nämner segling i kanalerna så är det absolut inte populärt, det vet jag. Men hur är det med broar och höjden på dessa? Mycket väntan? Vad gäller familj och ålder på barn och sånt så har jag ännu inga barn, men jag tänker några år in i framtiden. Roligt för övrigt att du föreslår att jag ska skicka tjejen på bilmuseum... Lagom populärt skulle jag tro... :-) Ja, vattnet kanske är varmare... Men jag föredrar nog att bada i salt ändå, så där lockas jag inte direkt. Men vi får väl se vad som händer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 17 April , 2008 Hej! Vad gäller höjden på broar så e det inga problem, en kompis har en oneoff på dryga 10m och han har inga problem från vännern och till Glafsfjorden, (jag tror masten är 18m?). Ja vore det inte kul o skicka kärringen på bilmuseum så kan du gå på stan istället, he he. Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 17 April , 2008 Det är tre tillfällen man måste slussa - kanske beroende på hur man räknar. En sluss i Lilla Edet, 3 slussar i Trollhättan och en sluss i Brinkebergs kulle. Vet inte vad det kan kosta i år och jag har inte kört sträckan sen sommaren 2006 men då kostade alla slussarna 750:- vilket betalas i Trollhättan. I älven och kanalen är det 5 knop på många sträckor men en del även på 7 knop. Har nåt minne av att det t.o.m. finns sträckor med högre fart. Det är en hel del sjöfart i kanalen och att möta ett fartyg som gör 7 knop i kanalen kan göra livet ganska intressant en stund - inte mycket plats att hålla undan för svall. Vid ett sånt möte kikade min sambo upp ur ruffen strax efter vi passerat svallen och frågade vad vi hade kolliderat med. Det är några broar som kan bromsa lite. En bro vid Kungälv - minns inte hur hög den är men har sett segelbåtar vänta på öppning. I Trollhättan är det 2 eller 3 broar med 3,5-4 meter frihöjd och till sist Järnvägsbron i Vänersborg. Broarna i Trollhättan och Vänersborg får man i allmänhet ropa på brovakten för öppning. Info står på sjökorten. Utelivet är nog ganska varierande men kanske lite mer åt bryggdans än disco. Kul har vi i varje fall. Om det kan roa så rekommenderas Bluesfestivalen i Åmål som i år går 10-13 juli. Det brukar vara ett praktfullt drag i hela Åmål de dagarna - massa skön musik och härlig stämning. Om ni tar er dit då så är det en bra idé att komma dit dagen före för sen är det proppat i gästhamnen. Tidigare på sommaren är det Vatten- och Visfestival i Vänersborg - om jag minns rätt så går den första helgen i juni. Där är det kanske inte så mycket till regelrätt fest men en hel del skojiga påhitt. Så vitt jag vet är det tyvärr lite brist på restauranger i hamnarna i Vänern fast tidigare nämnda Spiken är värt ett besök. Där finns att äta och handla. I Sunnanå har vi en del faciliteter fast efter all utbyggnad i hamnen var det lite si och så med hur det fungerade förra sommaren. Så vitt vi vet i den lokala båtklubben så ska i varje fall kaféet fungera i år, förhoppningsvis även den lilla butiken. Tankningen kan i varje fall knappast fungera sämre än den gjorde förra året. Vi håller tummarna för att allt ska fungera i år men det är dessvärre bortom klubbens kontroll. Om någon har resan förbi Sunnanå i sommar så hör av er så ska jag gärna försöka assistera om det behövs. /Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 April , 2008 Hej, Om du tar en lov upp till Kritinehamn finns en sjömack där. Och sen kan du ta inre farleden till Karlstad om du vill få en fin tur. I Karlstad har du en sjömack också vid kanikenäset segelbåtshamnen. Sen kan du gå söderut mot Hammarö sydspets och vidare till Säffle via Lurö skärgård. Som nämts finns sjömack vid Spiken men sist jag var där var det bara sedelautomat så du får ha med en bunt med hundringar i så fall. Jag åkte från Säffle upp till Arvika med min båt 2003 och det var en mycket fin och minnesvärd tur. Lite bekväm av mig så jag la till i gästhamnen i Arvika (mot en modest hamnavgift) och tog in på stadshotellet. Dagen därpå åkte jag med båten tillbaka till Säffle där jag hade trailern. Finns många fina ställen på vägen upp efter den s k Vikingaleden mot Arvika. Vid Värmlands Nysäter finns det en brygga och fin rastplats med toaletter. Du passerar även Klässbol på vägen upp om du vill kolla in på tyger (frugan?) osv. /Bo Senast ändrad av bossee | 19 april 2008 | 21:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 19 April , 2008 skulle tipsa dig om att hålla österut och besök lurö eller Ekenäs, (gästhamn på Värmlandsnäs sydspets) innan du följer inonskärsledein i Millesviksskärgård som är västrasidan på Värmlands näs, innan du når Säffle. När det gäller sjömackar så tror jag inte det ska vara ngt problem att tanka t.ex i säffle för det är en så liten stad att det är gångavstånd till alla mackar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 20 April , 2008 Sträckan Gbg- Vänersborg är ca. 60M Det är problem att kunna tanka bensin, utan att bära dunkar något hundra tal meter. Mig veterligen är det bara i Karlstad och i Hörviken på Kållandsö som det finns sjömackar för bensin. Diesel är däremot inga problem. Teddeh, när du har kommit ut vid Vänersborg har du inte hela Vänern framför dig upp till Säffle, möjligtvis Dalbosjön som är knappt halva Vänern. Och Dumdidump, Spiken ligger inte i Lidköping utan på norra delen av Kållandsö. Det är ca. 14M in till Lidköping. Beroende på hur stor båt ni har kan det löna sig att traila upp den till Vänern. Räkna med 2-3 knops motström i Göta älv. Jag kan starkt rekommendera att ta innomskärsleden genom Tösse skärgård på vägen upp till Säffle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fahlqvist 1 Postad 20 April , 2008 Du kan tanka i vänersborg innan du ger dig iväg ,sen så är väl Åmål ytterligare ett tillgängligt tankställe om du tänkt hålla dig på västra sidan. Tösse skärgård med en bastu på Svegön eller en dag på Rivieran på Sandön Kent Vänersborgs motorbåtsklubb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikardskilso 0 Postad 20 April , 2008 Det går att tanka i sunnanå och köpmannebro fast i köpmannebro måste du slussa en sluss men den är typ 5cm så det är inga problem. Åmål har oxå bensin... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser