Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Niclas_O

Gardiner i en flipper 570, hur???

Rekommendera Poster

Hej.

Min fru har påtalat att vi bör skaffa gadiner till somaren så att vår yngsta pojk ska få lite solskydd (vi hoppas på sol i sommar) när han sover middag. Men hur monterar man gardiner i en flipper?

Jag har funderat lite och de allternativ jag kommit på är följande:

1. Borra hål i ruffen och sätta fast krokar med genomgående skruvar.

2. Plats fast träribbor och skruva fast krokar i dessa.

Det måste finnas ett bättre eller enklare allternativ än de jag kommit på, hur har ni löst det med gardiner?

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen flipper(ryds camping har jag) och där har vi 2 skruvar/krokar över och under varje fönster med gummiband/resårband mellan skruvarna som man trär gardinen på.

Dvs gummisnoddarna är fästa horisontellt, så här:

skruv---------snodd-----------skruv

FÖNSTER

skruv---------snodd-----------skruv

Senast ändrad av Yadis | 11 april 2008 | 12:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur sitter krokrna fast? Är de genomgående hål i ruffen med bricka på utsidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade inför förra säsongen med kardborrband där ena kardborrbandet fästes med dubbelhäftande tejp i aluminiumramen till fönstret. Den andra delen av kardborrbandet syddes fast i de nysydda (formsydda) gardinerna. Det fungerade bra, bara man gjorde rent aluminiumramarna med t ex aceton först. Det blev lätt att ta ner gardinerna och även att fästa upp dem igen. Kardborrbandet med dubbelhäftning köptes på Clas Ohlson.

Jag var inte så sugen på att borra hål i ruffen bara för den sakens skull. Innan kardborrbandslösningen hade jag gardiner som var uppsatta på aluminiumrör (instuckna i kanaler i gardinerna) och där aluminiumrören sattes fast i plasthållare som limmats mot hardtop:ens insida. Dock var det svår att få limmet att fästa bra med tanke på den skrovliga ytan på hardtop:ens insida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flipper eller Bella...inte så stora skillnader eller? Är ju från samma koncern.

Hur som helst. På sidorutorna har jag samma upplägg som Yanis fast med tvättlina istället för resårband. Upplever det lite mer stadigare. Men framrutan är ju välvd i ett enda stycke så där blir det svårare att få till det snyggt. Här har jag löst det genom att använda aluminiumrör som böjs efter fönstret och som jag sedan trär genom gardinen.

Även själva gardinerna får man ju mäta ut och klippa i samma form som fönstrerna. Vi la nog ner åtskilliga timmar innan vi fick det bra. Ha tålamod!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kardborremodellen funkar bra, hade den på min förra båt.

Man kan också limma trälister över och under fönstren, jag har använt en dubbelhäftande tejp som glasmästerifirmorna använder för att limma fast detaljer på glasdörrar mm. Den är 2 mm och gummiartad så den fäster även på en skrovlig yta. , sen kan man sruva krokar i listerna.

//bebr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Men hur har du satt fast tvättlinan och aluminiumröret?

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvättlinan har jag satt fast i samma skruvar som håller fast aluminiumramen runt fönstret.

Alu-röret har jag satt fast i krokar i var ände samt en i mitten för att fixera röret.

Krokarna har jag skruvat i samma hål där det tidigare var skruvar till aluminiumramen runt fönstret. Bytte alltså ut skruvarna i hörnen och mitten mot krokar.

På så sätt har jag sluppit göra nya hål, och kunnat använda de befintliga. Vet dock inte om det ser likadant ut i Flipper?

Senast ändrad av Sardaukar | 11 april 2008 | 13:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK.

Smart att byta ut skruvarna i hörnen mot krokar. Jag ska kolla om det är möjligt imorgon. Det känns som att det skulle vara den enklaste lösningen.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag fick ett tips tidigare till min Flipper 575 om detta. Fäst med hjälp av lite längre skruvar i hörnorna på rutorna norska knappar (finns på båtfirmor). Sen köper du sån där vit gardinlina man kan ha hemma med metall inuti som är töjbar. Skruva in i linan öglor som du hakar i norska knapparna. Hoppas du fattar. Det blev skitabra tycker jag samt man gjorde ingen åverkan alls på båten och det är lätt att få spänst i gardinlinan.

/PeterDeleter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har fixat gardiner på samma sätt som Yadis beskrev i svar nr1, men istället för skruvar har jag använt sugkoppar. De består av 4 delar. En slänger man, det är själva kroken. De andra tre delar monterar man och får en sugkopp som sitter stenhårt. På det snöret gardinerna hänger sätter man i änden varsin krok och spänner det över fästet där den slängda delen har suttit. Funkar endast på släta ytor.

http://www.biltema.se/  artikelnr: 87-930

I mitten har jag en vanlig sugkopp som jag har hittat på Clas Ohlsson. Artikelnr 31-1135.

Där slänger du också kroken och kvar har du ett hål där du kan trä gardintråden i.

Christophe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...