Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
joakimjohansson

Biltema generator till B20?

Rekommendera Poster

Jag har läst på något forum att en generator för bilar inte är lämplig att ha i en båt då den inte är gnistskyddad på samma sätt som en som är anpassad marint bruk. Att använda en bilgenerator skulle alltså öka risken för brand genom att det kan finnas bensinångor i båten.

Detta är alltså vad jag har läst, men det finns säkert någon annan som kan utveckla eller verifiera detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin ångor finns det ju i motorum med? Däremot kan de vara gnistsäkra pga av att tåla mycket fukt men blir väl ganska mycket fukt under en motorhuv med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att bensingångorna i en båt samlas i kölsvinet och ventileras inte bort av sig själv. Det är därför man har en motorrumsfläkt som skall köras ett par minuter före start för att inte riskera brand vid start av motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det fungerar, du måste dock förlängs generatorarmen eftersom diametern på generatorn är större än original samt dra fram en sladd med plusspänning från batteriet via en kontrolllampa till generatorn. Eftersom den inte är gnistskyddad så finns det en viss risk men om du ventilerar motorutrymmet ordentligt innan start så ska det inte vara någon fara. Jag är jättenöjd med bytet eftersom laddningskapaciteten är högre än original.

Mvh Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte ny marin genarator förra året till en B20 (Aq130) på www.startmotor.se för strax under 2000 kr vill jag minnas. Bra service där jag  fick hjälp att välja rätt generator för de ändamål jag tänkt mig.

Skulle själv inte chansa med en bilgenerator. Jag vill inte vara dumsnål med säkerhet.

Tänkt dig scenariot  - Det blir en explosion/brand som kan orsaka betydande materiella och fysiska skador. I det fallet är det en svag tröst att man i vart fall sparat in på 1500 spänn på att köpa bilgenerator.

Här en artikel om just bilgenarator i båt http://www.praktisktbatagande.se/tipstrix/article214052.ece

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har generator och startmotor av bilmodell i min båt. Fungerar ypperligt. Det där med bensinångor oroar mig inte nämnvärt. Ser till att bränsleanslutningar är hela och fräscha, ventilerar ordentligt före start och har även tänkt bygga om lite så jag får en viss luftcirkulation genom motorrummet vid körning.

Att det är bilgrejer är la inget jag själv valt utan det satt där när jag köpte båten. Argumenten för är ju billiga grejer som om man nu är i behov av det kan ge mer ström.

Sen att hålla motorn i gott skick och sköta ventileringen gäller ju oavsett vad man har för delarn anser jag. Men visst vet man med sig att man har ett litet och svårluftat motorrum och känner minsta oro så förstår jag dem som köper de marina sakerna också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en växelgenerator modell lite större ifrån skroten, fungerar klockrent, finns säkert riktigt fräsha att få tag i. Kolla på skrotar om de har lite kraftigare för en mindre peng innan du går via biltema te.x ett tips. Kolla så du har bra ventilerat med motorrumsfläkt osv. Oavsett vilken motor/generator du än har så ska det finnas god ventilation.

Senast ändrad av Mauen | 10 april 2008 | 17:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Booom!!!  Skönt att slipppa tänka tanken - Hoppas jag har ventilerat tillräckligt idag, tänk om när jag vrider om tändnyckeln med ungarna i båten och... Boom!! 

Dumsnålt är min mening. Men givetvis är det upp till varje båtägare att själv besluta och dessutom kunna slå undan tanken ...tänk om...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst har vi alla olika uppfattningar om saker o ting. Verkar som det finns endel av oss dumsnåla som det har fungerat riktigt bra för ändå. Vad är det som säger att inte kan gå illa med maringenerator isället för en vanlig när du har motorrummet fullt med bensinångor? Finns roddbåtar också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar om sannolikhetslära är risken värd att ta eller inte? Svaret på den frågan kan bara svara på själv.

Visst kan det gå fel hur man än försöker förebygga olyckor. Köper jag en roddbåt så enligt Murphys lag så ligger man där och guppar med roddbåten då plötsligt Mauen omkörandes med sin båt med bilgenarator. Och då... plötsligt händer det Mauens båt exploderar i aktern och en bult far iväg som skjuten ur en kanon. Denna projektil träffar min nyinköpta roddbåt under vattenlinjen så att skiten sjunker. Inte så hög sannolikhet men åter igen - köp maringenarator så att sannolikheten minimeras för att du sänker min än så länge oinköpta roddbåt. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja där ser du, det finns risker med allting här i världen! Glad Nej självklart ÄR det säkrast med en maringenerator istället för en vanlig så marin är självklart att föredra i alla båtväder, ventilationen är ju minst lika viktigt oavsett generator.,

Jag råkade feltända lite när jag såg nåt om dumsnålt i nån rad bara Flört skenar iväg ibland..

Senast ändrad av Mauen | 10 april 2008 | 21:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte faktiskt inte på att dumsnålt kunde uppfattas provocerande Skäms- ville väl mer säga att jag tycker det är dumt att snåla in på just generatorn och förkortade denna mening till dumsnålt.

Är dock bra med lite temperament i debatten ibland. Jag gillar det så länge det är sakligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på en Aq140/145 så sitter generatorn i samma höjd som fördelaren, är det inte större risk för överslag i tändkablar än att kolen skulle gnistra. Det behövs väl inte så stor ström genom kolen för att magnetisera lindningarna och därmed är ju risken minimal?

Har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt. Risken för att det skall slå gnistor ifrån dåliga tändkablar är minst lika stor som att det gnistar i generatorn. Det behövs bara lite fukt på tändkablarna så kan det bli genomslag pga av den höga spänningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört att det där men att maringeneratorer skulle var gnistskyddade är bara en skröna.

Detta pga att bilgeneratorer är precis lika bra gnistskyddade.

Någon som faktiskt vet hur det ligger till ??????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart ska du kunna använda bilgenerator i båten, de är minst lika bra och 5 gånger billigare, namnet marina delar är för det mesta bara ett utryck för att kunna ta mer betalt för samma skit som sitter i bilar, när det gäller gnistsäkerhet då är det väl som någån skrev där uppe att tändkablar kan gnista mer än en generator, ska man ha marina kablar och gnistsäkert marin gnista för en båt????Cool, Tackar för Biltema så att även vi fattiga kan ha båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tungan

Jag skall byta min 35 A maringenerator pågrund av att den laddar för lite. har funderat på detta med gnistor i en bilgenerator och kommit fram till detta.

Brytarspetsarna ger 3 000 gnistor i minuten vid 2 000 varv på min 6:a

Startmotorn som ligger långt ner i motorrummet ger en hoper gnistor när den används.

Sedan har man tändkablarna som även dom kan ge gnistor.

Generatorn sitter högt upp och bensingaser är tunga och lägger sig i kölsvinet.

Att man sedan använder ett utsug/fläkt innan start tycker jag är en självklarhet i allafall.

Hälsningar om en riktigt solig sommar till er alla som åker på havet.

I Nyköpings skärgård är det 20 grader i vattnet redan och det blev 8 tillfällen till bad i helgen. Underbart.

SEAWING

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Det där med att sälja generatorer som är gnistskyddade, gör nog mest nytta i hans pengabörs som har hittat på det. Där ska inte bli några bensinångor i motorrumet om bränsleledningar och anslutningar är hela. Har man sedan en motorrumsfläkt, vilket man ska ha när man har bensin som bränsle, lär där säkert inte hända några konstigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en hemsida som säljer nya marina generatorer och skrev till dom och frågade vad som var skillnaden mellan bil och båt generatorer. Detta var svaret som jag fick.

Dessa generatorer har kol, men kolen sitter väl skyddade (inkapslade) vilket gör att de kallas för gnistfria.

Alltså betyder detta att dom INTE är gnistfria vilket gör att gasen ändå kan komma in till kolen. Den gamla orginalgeneratorn som jag har i min båt är utan kol och därmed gnistfri, men dock förliten.

Seawing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...