Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
seadoo_rxp

Lära sig sjövett och regler

Rekommendera Poster

Hej jag är en 16 åring som har köpt en vattenskoter. Och nu vill jag lära mig lite sjövett och råd till sjös. Jag vet inte ens om vilken sida av de röda eller gröna bojarna man ska åka på eller vem som ska veja så det är ju en bra start:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förarbevis kanske inte är fel... Plugga själv elr läs via medborgarskolan abf etc. Du hittar massor av tips om du söker på forat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din instälning räcker långt. Ta det lungt bland folk, och väja alltid. Inte rätt men lämpligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara håla ed föregående om att du bara med din inställnig kommer långt. Det man kommer längst mer på sjön är sunt förnufft och vett att visa hänsyn mot såväl människor som djur och natur.

När jag tog Förarintyget så använde jag denna bok http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=916316485X Tycker den behandlade det mesta rätt så bra och har använt den då o då för att gå tillbaka och slå upp något man vart osäker på. Sen kan du ju givetvis gå en kurs men du får nästan ut lika mycket om du betar igenom en bok skulle jag tro. Dock får du ju inte kunskapen på papper...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett inplastat körkort över området där du kör så ser du farldernas riktning och ev. grund.

Då ser du farledernas riktining och åker du i farledens riktning så ska du ha gröna prickar på höger sida (styrbord) om dig

Sedan så finns det kardinalmärken (väderstrecksmärken, gula/svarta) som markerar grund. Kolla upp dem så är det enkelt att undvika sådana grund. Tänk sedan på hög och lågvatten så undviker du grund i områden där det ibland går att åka och ibland inte.

Sedan så åker du ju motorbåt och då är det höggerregeln som gäller, liknande i trafiken. Du ska alltså väjja för de som kommer ifrån höger. Övriga båttyper väjer du för t.ex.  segelbåtar större fartyg, och sådanna med svårighet att manövrera. Väj i god tid så att de kan se hur du tänker åka. 

Sedan så ska man inte åka för nära, ha lämplig hastighet och respektera t.ex. 5-knops områden.

Kolla även över din vattenskoter tekniskt och använd flytväst

Följer du ovanstående så kommer du långt utan kurser i navigation. (förarbevis)

 

Finns säker en del som kan komlettera listan här åt dig.

Du har redan en av de viktigaste egenskaperna, du bryr dig och vill.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 10 april 2008 | 06:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kände likadant när jag köpte min första båt! Jag var 14. Jag började att köra där jag redan hittade hyffsat bra samtidigt som jag satt och följde med på sjökort. Flera år senare valde jag ändå att ta förarintyget.

Mitt råd, antingen kan du ta förarintyget på en gång, speciellt om nu båtkörkortet kommer att införas i Sverige så ligger du redan på plus då du har haft förarintyget för fritidsbåtar ett tag. Annars köp ett sjökort och åk runt och lär dig tyda och läsa det på plats i sjön. Det viktigaste är inte att följa alla regler utan att visa hänsyn och kunna finna rätt lösning för situationen just där och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hoppas du är smartare än mig ja kan inte läsa sjökort eller kartor :P är på min 2:ndra båt o är fortfarande lite osäker på vilken sida av röda o gröna stolpen man ska köra på men brukar följa båten framför :P sen väjar jag alltid för segelbåtar brukar dra ner på farten om det är många där ja åker, finns inte många hastighets skyltar (knop)

 där ja har den, men kör inte fullt hela tiden ändå,, dettta klarar du galant ska du se :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med sunt förnuft och hänsyn till andra kommer man långt och kunskap är aldrig fel. Även en vattenskoter är ett fartyg och även för den gäller ju tex väjningsreglerna.

 

När det gäller prickade leder har jag alltid en avvikande mening mot gängse uppfattning. Det är för vanliga fritidsbåtar inte fel att gå i utprickade leder, men det är i de allra flesta fall helt onödigt. Det finns naturligtvis ett antal passager där lämpligt att följa leden, men på de flesta ställen är det inte nödvändigt. Man måste dock kunna läsa sjökortet.

För en sjöskoter är det väl tom olämpligt att i nån större utsträckning köra i farleder. Vad är djupgåendet på en sjöskoter? Max 20 cm? Med ett sånt djupgående kan man köra praktiskt taget var som helst - fast helst inte i farleder.

 

När jag läste skepparexamen 1970 (förarbevis var väl inte ens påtänkt då) för lotsen Pelle Larsson från Smögen undervisade Pelle ur ett praktiskt perspektiv. En av hans teser som jag väl kommer ihåg löd; Om ni inte vet på vilken sida en prick ni skall gå, gå tätt intill den - det är djupt på bägge sidor

 

Lycka till med ditt fortsatta sjöliv och när du efter 14 dar börjar att tröttna på att bara köra runt och fylla på bensin. Sälj sjöskotern och skaffa dig en segelbåt.

 

ha´ t sô pen´ t

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag är också 16 år ( född 92) i höstas gick jag skepparexamen (samma som förarintyg typ) och det gick jättebra och jag lärde mej en massa! , jag gick intensiv kursen för den andra var full, och den var inte allvarligt svår...(iofs hade jag en VÄLDIGT snäll lärare som gjorde mitt prov till G jag låg väl på gränsen antar jag), sedan passade jag på att ta VHF intyg samtidigt när man ändå höll på o plugga plus att det låg på under 1000 lappen, men ett stort problem för oss minderåriga är att Det är 18 ÅRSGRÄNS på HÖGFARTS INTYG dvs båtar som gör över 25 knop eller vad det nu blir och en vatten skoter vill gärna göra det om man nu inte har en pytteliten...  Därför så blir jag tvungen o sälja min pärla om det blir körkort för det är bara jag som kör och har båtkörkort i familjen plus  att min båt gör 45 knop

men jag hoppas det går bra för dej och LYCKA TILL med ditt studerande & farande ! har man en båt med lanternor så är det enkelt för grön lanterna (lamporna som är på båten och är typ som bilens positions ljus) ska ha grön boj på samma sida :)

bild: jo jag vet inga flytvästar är på , men det var test körningen i sommras och då hade dom inte kommit på än men annars så har jag ALLTID flytväst.

Mvh: Wilhelm Elofsson , www.wilhelmelofsson.pixbox.se

post-23377-1394235420,2336_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: varför får han just inte köra i farlederna ?

 

 

fick nyss ny info =) ,     http://www.maringuiden.se/forum/;thread=218367

Dumpdidump skrev:
Förslaget för båtkörkort träder i lag kraft först 2011 om det går igenom.  Så har du inte Sveriges längsta pubertet kommer du att klara dig utan körkort tills den dagen det behövs

så vi klarar oss !



Senast ändrad av boatnisse | 10 april 2008 | 21:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svarSkrattande Oj om det är högfarts intyg så är jag ganska rökt den gör cirka 70knopTyst Men jag ska iallafall köpa mig en av den böcker ni har rekomenderat! Jag kommer köra runt karlstad i värnen och på sommarn runt norra ölandCool  En fråga till vart köper man sjökort där man ser farlederna över karlstad? och får jag bara köra i farleder inte ens ut till havs?



Senast ändrad av seadoo_rxp | 10 april 2008 | 22:29

post-10002062-1394235420,2827_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Boatnisse

 

Om du hade läst det jag skrev ordentligt du skulle du sett att jag inte sa att han inte får köra i farleder, utan; För en sjöskoter är det väl tom olämpligt att i nån större utsträckning köra i farleder.

 

Denna uppfattning är min egen.

 

seadoo_rxp är 16 år och ar som jag uppfattar det inga som helst kunskaper om sjömanskap och navigation. Jag tycker dock att det är mycket hedersamt att han ställer frågan som han gör. Han upger själv att vatenskotern gör 70 knop. Detta är en oerhörd hastighet på sjön, och ställer stora krav på föraren/befälhavaren. Dessutom har nog föräldrarna ett ansvar juridiskt sett.

 

Hade jag haft en son som var 16 år och som ville köpa en vattenkoter som kunde göra 70 knop, hade jag aldrig gett mitt tillstånd till det. Det är egentligen helt vansinningt.

 

Jag är inte helt insatt i frågan, men jag har för mig att det under något eller några år var förbudet att köra vattenskoter (jag skrev tidigare sjöskoter, men det kanse är fel benämning) utom inom särskilda områden. Efter en  dom i EU  togs detta förbud bort oc det blev fritt att köra vattenskoter.

 

Vattenskotern är som alla andra flytetyg tex mina barns gamla  optimistjolle, min gummibåt 2,1 meter lång , min 15 fots bohusjulle och min 25 fots havskryssare, ett fartyg som gäller under samma regelverk och där föraren är befälhavare med samma skylldighet som tex befälhavaren på tex passagerarfartyget Stena Jutlantica.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

boatnisse skrev:

 

har man en båt med lanternor så är det enkelt för grön lanterna (lamporna som är på båten och är typ som bilens positions ljus) ska ha grön boj på samma sida :)

 

Så är det om man åker i farledens färdriktning, åker man mot färdriktningen så är det tvärtom. Man ser färdriktningen på sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe oj 70 knop Är Jävligt fort! fan det är väl runt 140km/h? om man knappt vågar åka i det i en vanlig båt hur äre då i en liten vattenskoter^^  - fast jag har altid typ tyckt att en vattenskoter det har man extra till sin ordinarie båt te.x till barnen eller för lite skoj själv , och tycker dom är bra dyra för just det lilla man då får... om man nu jämför med en 90.000:- skoter eller en 90.000:- motorbåt så är det stor skillnad...  aja lycka till och ta't lungt när du kör!  för du hade redan köpt den va ?

sen om man får fråga vart äre du ska ha skotern? :P

 okej jag missade väl det... mitt fel...,

jo det förstås beror på vilket håll om farleden man åker på =)



Senast ändrad av boatnisse | 11 april 2008 | 14:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jag har aldrig tänkt på det, utan det jag fick lära mig var att hur prickutsättningen var berodde på vädersträcken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ja, tackar. Men ändå undrar jag om inte prickade farleder beror på åt vilket man far. Ett exempel: Kommer man från Nyköping mot Södertälje, vid (söder om) Trosa så delar sig farleden. Den ena går mot Fifång och du har gröna prickar på styrbords sida, mot Södertälje har du dom på babords sida tills dess att du kommer in i farleden mellan Landsort och Södertälje. Samma sak vid utanför Oxelösund. Eller har jag helt fel? En känsla bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser på sjökortet på vilken sida man ska ha grön respektive röd prick. En stor pil mellan en röd o en grön prick på sjökortet visar färdriktningen. Dvs om man ska åka i samma riktning som pilen så ska man ha grön prick på styrbords sida och röd på babord. Detta börjar gälla från pilen och framåt i pilens riktning.

Bild på sån pil mellan röd o grön som man hittar i sjökorten, som visar farledens huvudriktning:
http://www.fiskeplatsen.se/images/farled.gif

Symbolen i ett sjökort(nedre vänstra hörnet syns den i):
http://www.soltek.se/pic/sjokort.gif

 



Senast ändrad av Yadis | 11 april 2008 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Yadis säger utmärker kardinalmärken friliggande grund. Dessa svart/gula prickar kallas ibland remmare och man kan se på färgernas och topptecknens placering på vilken sida om grundet de står.

Nord om grund; Svart över gul - Bägge spetsarna uppåt (pekar åt norr)

Ost om grund; Svart med gult band - Toptrianglarna har bas mot bas (brukar tänka mig att det ser ut som ett O )

Syd om grund: Gul över svart - Bägge spetsarna nedåt (pekar åt syd)

Väst om grund; gul med svart band - bägge spetsarna pekar mot varandra

 

Lateralmärken utsättes efter utmärkningens huvudriktning. Denna följer i princip den svenska kusten från Strömstad till Haparanda och i övrigt från havet in mot hamnarna. Huvudriktningen står angivet i sjökortet som en pil vid farledens början.

Följer man farledens huvudriktnig har man grönt på styrbord och rött på babord, precis som båtens lanternor.

 

Sjöfartsverket ang flytande sjömärke http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____924.aspx

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Följer man farledens huvudriktnig har man grönt på styrbord och rött på babord, precis som båtens lanternor.

Jag ska kolla i sjökorten om det står en pil som utmärker färdriktning på de ställen jag sa. Jag kanske har helt fel eller för gamla kort, så färdriktningen inte visas. Men det blir morgondagens projekt :) Det är ju Fredag och nu gäller det att hitta Skotten. Haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta, grundläggande väjningsregler och mycket annat får man lära sig under en kurs för förarbevis, gör den obligatorisk för båtförare istället för att införa en ny, dyr administrationskoloss där vi ska registreras i ytterligare ett statsregister!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Skrattande Nej han var inte på fendern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Skrattande Hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urban

 

Du skall ha SeaClear och alla dina digitala sjökort i alla dina datorer så att du kan kolla direkt.

 

0,75 distanminuter NE fyren Svarthäll, strax ost grundet knytnäven finns en pil för farledens huvudriktning.

 

0,85 distansminuter NNW fyren Svarthäll, mellan doftskär och Tallhällen finns en annan pil för en annan farleds huvudriktning.

 

1,0 distansminut WNW fyren Svarthäll, mllan grundet Naggen och Tallholmarna finns en tredje pil för en tredje farled.

 

tommy

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en gångs skull är vi överens

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...