Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst Fiskbullen

På TV!

Rekommendera Poster

Gäst Fiskbullen

Torskfiske för nöjes skull
UPPDRAG GRANSKNING PÅ ONSDAG 9 APRIL 2008: Alla vill rädda den utrotningshotade torsken - men för vissa blir frestelsen för stor.

Sportfiskarna kan obehindrat dra torsk mitt i lekperioden. Med ekolod spårar de stimmen och krokar torskarna i ryggen mitt under fortplantningen. Uppdrag granskning har åkt med på en Bulefisketur i Öresund. Det har inget med fritidsfiske att göra - det är ren slakt säger en yrkesfiskare.

Missa inte Uppdrag granskning på onsdag kl 20.00, SVT1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från en hemsida där skepparen och några andra insatta uttalar sig:

Hej Anders!

Jag skulle bli väldigt förvånad om dom svarar, dom kom veckan efter och klev på båten utan att presentera sig eller tala om var dom kom ifrån, och

stack en kamera upp i huvet på mig och krävde att jag skulle förklara och försvara varför vi fiskade Torsk över huvet taget, då frågade jag dom vilka dom var men det ville dom inte säga, dom fortsatte att tjata om en förklaring och då talade jag om för dom att om dom presenterade sig och talade om vad det handlar om så skall dom få sin intervju men det var det inte tal om utan att det märktes direkt att detta skulle vinklas som om att sportfisket var boven till att Torsken tar slut, därför så gick jag därifrån för det hade inte spelat någon som helst roll vad jag hade sagt, dom hade redan bestämt sig att det är vårt fel.

Tilläggas kan att på den turen som dom smygfilmade så togs det ett 30 tal Torskar varav 80% var rättkrokade och den största var strax över 10kg men det kommer säkert inte med i repotaget utan det är väl dom fem som satt i sidan.

Jag har oxå bett dom komma ner och göra ett ordentligt repotage men det var inte intressant, så funkar det väl inte i deras journalistikvärld.

M.v.h. Thomas Vandia

Fan vad man blir trött på detta felaktiga jagande av oskyldiga sportfiskare i torskdebatten. Nästa onsdag, 9 april, tar SVT:s Uppdrag Granskning upp torskfisket men istället för att rikta in kanonen mot yrkesfisket som borde ha en grov salva under vattenlinjen så skjuter man blint mot sportfiskarna. Skit i att yrkesfisket fiskat ned bestånden så pass att att lekbiomassan motsvarar det årliga uttagen, både i Kattegatt och i Östersjön. Strunta i att det bara finns hälften så mycket torsk i Kattegatt som forskarna säger kunna säkra beståndets fortlevnad. Bry er inte om bifångsterna, foderfisket, svartfisket och fusket med bidrag, fifflet med skrotningsbidragen, miljösvineriet och ödeläggelsen av bottnarna med stentrålar eller att 5 miljoner för små torskungar årligen dör i onödan i ryssjor och garn på deras kustnära uppväxtplatser på västkusten. Som jämförelse kan man säga att den årliga nyrekryteringen i Kattegatt ligger på 8 miljoner torskar. Men skit i det! Jaga sportfiskarna istället och ge yrkesfiskarna vatten på sin kvarn och ännu en sak att skylla ifrån sig på. Som om det inte räcker med algblommning, minkar, skarvar och sälar och allt annat som tar död på torsken... För det är ju inte så att algblommingen delvis orsakas av att sill och skarpsill äter upp allt djurplankton som ska hålla efter växtplanktonen och att detta sker för att sillens och skarpsillen naturliga fiende torsken ligger i lastrummen på trålarna. Nejdå, inte alls! Jag mailade ett långt mail till herr Josefsson och tryckte en massa fakta i halsen på honom och erbjöd honom att han kunde kontakta mig. Vi får väl se om han vågar svara..

Appropå Uppdrag granskning

En av dom som var med och smygfilmade på Vandia för att framställa Öresundsfisket i dålig dager bor på Hönö (trålfiskets centrum) och är med i Smyrna liksom många av de yrkesfiskare som har varit med och skapat torskfiskekollapsen.

Undrar vad hans chefer säger när programmet blir anmält och detta intressanta samband påpekas.

Läste det på: http://www.teamlillamy.se/index.php

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med , Snacka om att sila Elefanter och svälja mygg !, för övrigt skall inte de så kallade Sportfiskarna uttala sig ang. Torskfisket, för ser man till hur mycket Torsk som trollingfiskarna lämnar efter sig livlösa så är det endast en bråkdel av vad som fångas på pilkfiske i våra farvatten.

Snacka om en debatt som är på väg åt he..... !!!.

Mvh. Inge A.  Fritidsfiskare sen 60-talet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför hela tiden kasta skit på varandra? sportfiskare, yrkesfiskare, fritidsfiskare, alla håller på sina intressen. Var rädda om Torsken istället.

//bebr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fiskbullen

Precis och kanske man ska se programmet först innan man kan säga något. Programmet kan iof skapa en del debatt, men utan att ha sett det så vet man ju inte. Ikväll börjar det iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Nu så snart. 20.00 på tv 1. Uppdrag granskning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Ja då har man sett programmet och

ja visst är det oetiskt precis som hon från WWF sa. Men herregud. Är man dum i huvudet, Sluta upp genast och fiska i dessa områden, ta ett snack med danmark och gör en åtgärd tillsammans att under lektiden förbjuda detta rovfiske. Det är förbjudet att justra, men vad är det här då? Finns det totalt ingenting kvar i eller av människors känslor. Nej jag tyckte inte om det jag såg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Nu har jag skrivet under, hoppas det ger resultat. Jag är inte emot torskfiske/sportfiske men rovfiske gillar jag inte oavsett form.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skrivit på med. Man blir ju mörkrädd när man ser sådant fiske.

Senast ändrad av Gesse | 09 april 2008 | 21:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattar tanken med programmet med det var väldigt vinklat och okunskapen av fiske lös med sin närvaro... De släpper ner sina enorma pilkar och börjar rycka för att krocka torsken

Herregud...

Tyngden av pilk är ju enbart för att strömmen i sundet är kraftig och att kunna ha kontakt med pilken så man känner hugget på pilken. En annan anledning är för att vara först ner och locka tills sig fisken snabbast! Visst kör folk med valkrok eller hajkrokar så är det ju uppenbart

Att dra alla över en kant som fiskar torsk i sundet och kalla den för ryckfiskare är rent ut sagt löjligt!

Hur ser man på lekfisket på Gädda eller Gös? Det är väl lika illa oavsett?

Det togs 50 torskar på båten med en snittvikt på ca 2-3 kg och 7 av dem var felkrokade så vinklingen att allas felkrokas är pinsamt vinklad! Varför visas samma felkrokade fiskar om och om igen?

Är trots allt helt nöjd med förbudet och hoppas att det blir ett förbud på ALLT torskfiske även för yrkesfiskare likt gaphalsen i gårdagensprogram!

Är folk så naiva att de tror att det var sportfiskarna eller ryckfiskarna som tömde kattegatt och Östersjön?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ja pogrammet var vinklat .tex dom visar flera gånger när dom slår ihjäl en torsk....jag fiskar (det jag äter upp)å tycker har man fångat en fisk så ska man inte låta den lida utan avliva den direkt........men nä det ska visas flera gånger hur han slår ihjäl den stackars torsken...detta är humanare än att kvävas i ett lastrum på en trålare som sedan blir ett litet oskyldigt paket i frysdisken i affären..

sedan gämför dom med en nätfiskare som har en dålig dag.....haha  filma på stortrålarna som tar 5 till 10 ton fisk i stället å förstör lekbottnar etc i många år framöver.....å kastar i den fisk som är under mini måttet till måsmat...Detta är inget hållbart fiske.......

Ryckfiske är inget som ska förknippas med fiske och är ett jädra svineri å allt torskfiske på alla ställen borde förbjudas under leken jan till mars.

även lag på utrustning borde finnas på tex krokstorlek å feta böter till skeppare som inte har koll på detta...

Och tro inte att alla som fiskar torsk fiskar på detta viset.....

Senast ändrad av denne | 10 april 2008 | 16:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kunde inte heller låta bli att skriva på protest listan.

Jag är tokig i fiske! Men det finns gränser för vad som är fiske och jag är övertygad
om att det bara är ett fåtal som utövar denna typ av fiske!!Fel det är inte fiske.

Torsk för hus behov=absolut!

//Iggy

Cool

Senast ändrad av iggy | 11 april 2008 | 13:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man mådde ju inte spec. bra efter ha sett eländet.

Dom borde få känna på en sån där krok själva i *röven*

de där s.k sportfiskarna.

Skrev på namninsamlingen direkt och har mejlat

länken till drygt 200 andra kontakter inom kommun

och stat. Det här måste stoppas omedelbart.

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att alla skall dra sitt stå till stacken i stället för att bara skylla ifrån sig.

Om yrkesfiskarna bara fiskar i 2 dagar och tar i land allt till mat i stället för att slänga i en del som är för litet ( har hört att dom slänger i för att hålla priset uppe oskså)

Och fritidsfiskarna låter den leka i fred så kanske det kan bli bättre.

det hjälper ju inte att alla skyller på alla i massmedia det blir inte mera fisk av det.

Där jag bor pilkar många upp torsk för att ha som agn i sina hummertinor på hösten

och sedan säger samma person på vintern att det inte är någon torsk i havet. ( har själv hört det pratet och när man påpekar det så får man höra det dummaste av allt gör inte jag det så gör någon annan det ju VA SÄGER MAN DÅ??)

Det är ju fiskare som fiskar hummer hela sommaren med samma svar gör inte jag det så gör ju någon annan det eller jag fiskar några nu och lägger i frysen så slipper jag att ta semester i höst att göra det har själv hört ursäkten.

Nej alla skall kontolera sitt egna samvete men det börjar nog bli urvattnat av dom mästa verkar det som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är själv sportfiskare, fiskar ca 50 dagar om året och jag tar definitivt avstånd i från detta fiske...

Men vill bara säga innan vi alla ger oss på yrkesfiskarna: Innan vi kastar skit kanske vi borde ha rent framför vår egen dörr! Och förtroendet för Sportfiskarna vars forne leder deltar i detta fisket ökar ju inte.....

Som någon sa tidigare.... Skit i vilken grupp du tillhör, rädda torsken innan det är försent!

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Ikväll kl 19 på tv4 fakta? Som man inte har Rynkar

SOS till havs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...