Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
PetMyr

Glas vs Plexiglas?

Rekommendera Poster

Jag undrar vad erfarenheten säger vad gäller Glas eller Plexiglas. Jag måste byta ut några trasiga glasrutor på min båt. Vad rekomenderar ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat båda varienterna. Plexiglas blir repigt. Vanligt glas betraktas inte som säkert, man kan skada sig på det om det går sönder.

Jag har valt att ha vanligt glas i styhytten för plexiglaset blir så repigt att det blir både fult och svårt att se igenom i motljus. Som någon anna sa, om det är så dåligt väder att de skulle slå sönder rutorna då skall man nog inte vara ute överhuvudtaget. Jag har plexiglas i ruffen och det är det OK för gardinerna är fördragna mer eller mindre hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Makralon är ett bättre material än plexi, blir inte repigt så lätt heller!

Säljs på samma ställen som plexi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glas, alla plastrutor är repkänsliga oavsett om det heter plexi eller macrolon eller annat, så glas är det bästa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lexan och Makrolon är starkt ock bra, inte så repkänsligt men bör inte användas i rutor där man kör vindrutetorkare,(egen erfarenhet). Lexan och Makrolon som blivt repig kan poleras med Sonax polerpasta för acryl & plexiglas, finns på clas ohlson.

post-26394-1394235409,6943_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glas ska det va! Håller sig snyggt och är lätt att hålla efter. Ska man ha det i hårdare miljö så får man la se sig om efter lamminerat.

Plexi och dyliga plastsorter blir förr eller senare repiga och så får man inte samma klarhet heller.

Senast ändrad av BMoon | 03 april 2008 | 13:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar!

Jag kommer troligen annvända glas på vindrutan med torkarblad och makrolon eller lexan på övriga fönster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

In med bil-glas, det är inte lika lätt att repa som plexi och är inte faligt om det går sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...