Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Overlander

Byta sumlog till vad?

Rekommendera Poster

Har en gammal sumlogg i min albin 25 som inte fungerar inget fel på givaren eller vajern utan felet sitter i instrumentet. Funderar nu på att byta ut den mot något nytt. Är dock inte riktigt redo att betala en massa tusen lappar för nexus log vilka enklare alternativ rekomenderar ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att du inte redan har en plotter så kan en idé vara att använda pengarna till en sådan istället. Då mäter du fart och distans via GPS:en. Eller en handhållen GPS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med.

Att montera en log i båten år 2008 känns inte riktigt up-to-date. En hand-GPS går idag att köpa för några hundralappar och mäter distans och hastighet med en precision som en log aldrig kommit i närheten av. Att dessutom få exakt hjälp vid positionsbestämning är ren bonus:-)

Ytterligare fördelar är att man slipper borrhål och dylikt under vattenlinjen, för att inte tala om kabeldragningen. Loggen har nog överlevt sig själv. Jag personligen skulle aldrig montera en ny sådan. Om det redan fanns en gammal sådan, kanske den skulle få sitta kvar, men jag skulle aldrig göra ett nymontage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns annars begagnade sumlogg-instrument till salu på Blocket o dyl lite då och då. Jag får för mig att det oftare är givarvajern eller givaren som går sönder så att det finns ett visst överskott av instrument...

Vilken typ av sumlogg är det? Är det en VDO mekanisk sumlogg med paddelhjul? Vi har nämligen en sådan men vår givarvajer är trasig så om du bestämmer dig för att köpa en ny logg och inte behöver vajern kan vi vara intresserade av att köpa den om längden och typen stämmer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer sätta in plotter men tycker att instrumenten som sitter på plats ska fungera.

Det sitter en mekanisk sumlogg med vajer som fastnat på 6 knop vajern och givaren är hel men inte instrumentet.

Någon som har tip på vad som kan vara fel? kanske går att laga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Jag har en SUMLOGG liggandes om du vill köpa?

// S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...