Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Sparre

Lagstifta om hjälmtvång för seglare?

Rekommendera Poster

Varje år skadas massor av människor då de får bommen i skallen. Det har till och med inträffat dödsfall. Vore det därför inte önskvärt om det infördes hjälmtvång för besättningen ombord på segelbåtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det dummaste jag hört på länge! Däremot borde det vara lag på att använda cykelhjälm. Där är betydligt fler dödsolyckor i trafiken där cyklister utan hjälm är inblandade. Att ha hjälm på segelbåtar är som att ha hjälm där det finns palmer med kokosnötter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en utmärkt idé! Men för säkerhetsskull borde man också införa ett speciellt bomkort, där man under ett antal teorilektioner får lära sig att ducka eftersom den färdigheten inte ingår i det ordinarie båtkörkortet. Kanske också en x-tra bomskatt för att ta in lite skattekronor även av seglarna eftersom de är så kontraproduktiva rent skattemässigt på bränslesidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Norge har man bompengar. Det kan vara ett sätt att få in lite pengar från oss snåla seglare som vägrar att dra igång järngenuan i tid och otid. Ingen skatt blir det ujuj stackars statskassan.

Det är klart att ibland drar vi ändå igång den för att känna den goa lukten och det härliga brummandet.

Bomma en skalle är fullträff. Knepigt.

Hjälmtvång borde det vara helt klart. Eller preventergaj. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte annat får man ju lära sig den hårda vägen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaaa! Kan vi inte införa obligatorisk tvångströjja och munkorg för alla som rör sig på stan också!? Samt självklart alcolås på tgtbordet! Nää, hjälm va en riktigt korkad ide, snarare tvång om flytväst såsom tvång om bilbälte gäller på land!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaddå alkolås på tangentbordet?\Laughing\

Ska det vara samma regler som på M.Gard\Sealed\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi placerar vissa politiker i spännbälte så blir det mer lugnt och skönt

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte kvadratmeterskatt utefter segelstorleken.

\Wink\  Mvh. Inge.

( ps. Ganska primitivt med pinnar & bomm på däcket, kan ju vara farligt ).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter fullkomligt rimligt med tanke på att vi som skattebetalare får vara med och betala sjukvårdskostnader,kanske en cykelhjälm kan uppfylla kraven \Laughing\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara helt appropå att en del människor tror att ett båtkörkort, modell förarintyg/skärgådskepparen kommer att göra underverk vad det beträffar sjösäkerheten för fritidsbåtar.

Jag tror att ett obligatoriskt hjälmtvång för seglare skulle vara mångdubbelt effektivare när det gäller att undvika svåra olyckor. Dessutom till en mycket lägre kostnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betydligt fler dödsolyckor där snabba motorbåtar är inblandade. Inför en max hastighet på motorbåtar, typ 15 knop. Hade säkert minskat olyckorna med många %. Istället för ett hjälmskämt. Och lag på flytväst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gärna lite officiell statistik som styrker det uttalandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frugan blev träffad av bommen den gångna sommaren. Tur i oturen att den tog uppe på hjässan. Ambulansflyg o 9 stygn. Men trots detta så tycker hon inte att det behövs ett tvång.

Hon skulle aldrig sätta på sig en dylik huvudbonad. Hur många använder hjälm i bilen?

Handen på hjärtat, ni som har kombi, har ni verkligen lastsäkrat, om inte använd hjälm.

Risken för att få ett verktyg eller annat hårt material i huvudet är betydligt större där.

Har själv en kombi där det ligger verktyg löst.

Använd gärna hjälm, men gör inget tvång av det.

Det är upp till var och en hur man vill skydda sig.

Ett annat skydd är läns med endast försegel, vilket vi praktiserade resten av sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

varför ska seglare ha hjälm dom har inget som kan ta skada där uppe i hövet i alla fall \Sealed\\Wink\

MVH Lax

Senast ändrad av laxoringen | 19 mars 2008 | 21:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i den tabellen står att hastigheten varit en avgörande faktor till de olyckorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ..intressant läsning som inte stämmer med det du skriver...jaja några fall kan väl kopplas till hög fart eller..

Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte skrivit ett skvatt i den här tråden. Det var det enda jag kunde hitta som innehöll någon information om allvarligare olyckor som kunde vara intressant i sammanhanget. Det var en seglare som hade fått huvudet i bommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad förväntar du dig, det görs inga fullständiga haveriutredningar på fritidsbåtar som man gör på sportflygplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nehej, men det leder samtidigt till att allt vad individer på det här forat hävdar handlar om tro... Som sagt statistiskt = 1 med bommen i huvudet 0 pga hög fart ( en j***a massa fyllon). Båtkörkort = löjlligt. HJÄLMTVÅNG är nödvändigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter ha följt tvserien kustbevakarna föreslår jag lag på alkolås i motorbåtar. Har man två promille i blodet får en seglare nog inte upp seglen, men få igång en maskin i en motorbåt verkar ju inte vara några prolem. Nog behöver man både hjälm och krockkuddar när dessa är ute och vinglar.\Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog inte så smart, jag fattar inte riktigt resonemanget nu.

De som skadats i samband med kollisioner med grund och andra båtar gjorde det ju knappast för att det gick så långsamt så att de trillade omkull av leda. Vill man hårddra det kan man väl se det som att det aldrig någonsin är hastigheten som orsakar olyckor, om man inte kör så fort så att båten slits sönder av friktionen, utan de orsakas för det mesta av att man styr åt fel håll i någon mening. Hastigheten har bara extremt stor betydelse för hur allvarliga konsekvenserna blir.

Jag kan inte säga att jag bryr mig så mycket, och jag tror inte att tråden var så allvarligt menad, men starten var: Varje år skadas massor av människor då de får bommen i skallen. Var fanns det statistiska underlaget till det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte farten som dödar...... det är på vilket sätt man stannar som kan ta dö på en! 

Spikskor om det är halt, Orange overall när man ute och går på stan m.m. Det är farligt att leva, man kan dö.

Senast ändrad av Mats-Rasmus35 | 19 mars 2008 | 22:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...