Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
JonnyK

Protester om båtkörkort

Rekommendera Poster


Jag tycker och hoppas att, ni som protesterar mot ökad säkerhet på sjön, håller er på landbacken.

Jonny K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har båtkörkortet i den form som diskuterats med ökad säkerhet på sjön att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ÄR du politiker eller har du andra problem !! Sjömanskapet sitter inte i ett papper, det sitter i HUVUDET !, och har .. ... ...... ?.

Mvh Inge A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har bårkörkortet i de olika former och nivåer som diskuteras INTE med ökad säkerhet att göra?!?! Märkligt vad många förståsigpåare det finns, som med säkerhet vet vad som ger något eller inte, särskilt bland det etablerade båtfolket. Kan villigt erkänna att jag kanske är naiv som nybörjare, men ökad kunskap om allmänt sjövett och sjötrafikregler m.m. kan i alla fall i mina ögon inte leda till något annat än ökad säkerhet på sjön!

Förstår inte varför DU ska slippa undan argument emot körkortet, Sparre....

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du köpt av de som kommer livnära sig på diverse nautiska kurser, eller håller du själv på med det??? Verkar iaf bara vara i trådar som handlar om just de nya reglerna som du skriver!

 

Ingen protesterar mot ökad säkerhet utan mot den inte helt genomtänkta planen.

 

Båtkörkortet kräver inga större kunskaper, en hjärntvättad hamster klarar av proven utan att blinka. Men det kräver tid och pengar. Många har en mindre båt som de använder några gånger per år, går båten bara 30,1 knop så behöver de kortet (om det nu blir 30 kn som gräns).

 

Och vem tusan skall kontrollera att de efterlevs, händer ju max ett par ggr per säsong som jag ens ser sjöpolisen.

 

Stora problemet är alkohol i kombination med övertro på ens kunskaper. Många som faller i vattnet hade överlevt om det inte varit påverkade och/eller varit mer vältränade!

 

Med mera!!!

 

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora problemet är alkohol i kombination med övertro på ens kunskaper. Många som faller i vattnet hade överlevt om det inte varit påverkade och/eller varit mer vältränade!

 

Enligt statestik så är det äldre män som har druckit som faller i vattnet och drunknar... var det inte dom som skulle slippa ta båtkörkortet??? \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Körkort på landbacken innebär att regler ska följas även om många inte gör det.

Blir likadant på sjön men reglerna som finns bör vara  grunden  för en säkrare färd

för alla som vistas på sjön. Orsakar någon en olycka så kan denne inte säga att

det visste jag inte eller komma med någon annan undanflykt. Trafikreglerna är

viktigast att kunna. Sedan är det som vanligt med regler och folk att inget är

fullkomligt. Vi får väl se hur det slutliga förslaget blir, kanske riktigt bra.

Ha´ de´ bra

Jonny K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken värld vaknade du upp tll idag, när du fick för dig att man kan säga att jag visste inte bättre och då kommer undan skuld vid en olycka till sjöss (eller för den delen inte följt gällande regler)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körkortet på landbacken handlar om att praktiskt lära sig köra bil och de trafikregler som där hör till.

 

Förarbevis (ja jag har ett sådant, färskt) handlar till största delen om att navigera och läsa sjökort.

Inga praktiska övningar eller krav. (förutom att hantera passare och transportör)

 

 

Att köra olika bilmärken är relativt lika. Att köra olika båtmodeller är mycket olika.

Jämför att framföra en 5 meters motorbåt med utombordare eller en 32 fots segelbåt.

 

 

Sluta jämföra med bilkörkort.

 

 

Varför jag gick kursen? Trevligt att träffa folk, lära allt viktigt som vissa påstår och att kunna argumentera med alla bessevissar här om innehållet i denna kurs.

/Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtkörkort har inget med sundförnuft att göra, visst ska man lägga krav på att större fritidsbåtar skall framföras med båtkörkort för att dessa är lite mer farliga och avancerade, men små fiske, hobby och glidarbåtar behöver inte den:) Om en båtägare är idiot innan han tar körkort,  effter körkortsprov han kommer att vara en idiot med båtkörkort, så enkelt är det:)

 

Jag vill gärna se båtidioter straffade men fan låt de normala leva sina båt liv som innan utan att de straffas bara för att vissa beteer sig som svin ute på vatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet är inte båtkörkortet tänkt att vara som förarbeviset, utan bla praktikmoment ska ingå, så jämförelsen håller nog lite bättre än så. Att det ska räcka med förarbeviset för att kvittera ut ett båtkörkort under en övergångsperiod är inte samma sak.
 
Nu är det lite svårt att spekulera exakt hur det kommer att se ut eftersom det slutliga förslaget inte är presenterat ännu. T.ex har jag lite svårt att tro att övergångsreglerna kommer att innehålla någon generell åldersdispens som har häcklats så mycket i det här forumet. Det var uppe till diskussion i syfte att på något sätt undanta folk som verkat i skärgården hela sitt liv. Man får nog hitta på något annat för det, men jag kan missta mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt de förslag som har lagts är små fiske-, hobby- och glidarbåtar undantagna. Gränser som har varit uppe är under sju meter och under tio knop. Var de hamnar i det slutliga förslaget som ska ut på remiss är såvitt jag vet inte känt.
 
Det är bara en fråga om var man lägger ribban. SXK tycker 20 knop, lagom för att i princip alla segelbåtar ska klara sig undan, lämpligt nog. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser fortfarande att små fiske, hobby och glidarbåtar utan rätt kompetens bakom ratten eller rorkulten kan innebära en stor fara för andra i olika situationer. Oavsett hur rätt till väg en båt än månde ha, skall den ansvarige göra allt för att undvika en olycka, då är det betydelselöst vilken storlek eller fartresurs den andra båten har.

 

Därför är nuvarande förslag som undantar båtar under si eller så många meter och knop inte bra.

 

Senast ändrad av Rovarn | 18 mars 2008 | 22:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En iaktagelse...

Märkligt att det är samma personer som anser sig veta bättre än utredare och andra i den här frågan som också anser sig veta bättre än forskare kring frågan om koppar mm i bottenfärger..? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som så, att du Jhonny K. Lås tråden din jävla fjolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja intressant.

 

Det finns en hel del intelligenta personer här på forumet och då har jag inte automatiskt placerat mig i den gruppen. Personer med högre utbildningar och som vågar frågasätta dumheter som tas fram.

 

Hur kan du tycka att man ska svälja en sådan här dumhet som att ge 55 fribrev från ett eventuellt båtkörkort?

Och då tydligen för att de borde ha lämplig kompetens efter många år i skärgården.

VA????

Ska man då göra urval för de som under senare år flyttat dit, eller om man inte haft intresse av att lära sig, eller?

 

Det behövs knappast några högre examina för att förstå idiotin med detta.

 

Och hittils så nämns det inget om 0 tolerans mot alkohol på sjön, vilket de flesta här på forumet vet är en stor orsak till olyckor på sjön, både hos sådana med förarbevis och utan.

 

 

Men hur svårt kan det va?

 

Liknande som Linda Bentzing sa om juryn, att de kunde gå och dränka sig, så tycker jag utredarna ska ta ett kallt bad och vakna upp.

 

/Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spika denna tråd!!!, Det leder ingen vart ändå, det blir ju bara en dj*vla rundgång med en massa påhopp.

Mvh. Inge A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man drar sig för att yttra sig i en tråd så fylld av aggressioner och onyanserade påhopp, men man får hoppas att utredare och beslutsfattare i båtkörkortsfrågan inte tar del.

 

Ett körkort möjligt att dra in vid sjöfylleri eller kvalificerad buskörning ter sig användbart för sjöpolis och kustbevakning och skulle sannolikt kunna minska en del ofog på sjön.

 

Övergångsregler där erfarenhet vägs in har fungerat bra på landbacken; exempelvis när krav på C-behörighet (tung lastbil) infördes. Det var bara att kvittera ut denna behörighet om man hade B-kort, uppfyllde de medicinska kraven och kunde styrka viss erfarenhet av tung lastbil.

 

Det skulle te sig lite löjeväckande om inte låt oss säga båtförarbevis och 50 års erfarenhet skulle räcka till för båtkörkortet.

 

Senast ändrad av aakeoe | 19 mars 2008 | 09:48

 

Senast ändrad av aakeoe | 19 mars 2008 | 09:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...