Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Leotor

Varför larmar det?

Rekommendera Poster


Hej alla därute!
Jag har blivit med båt i vår! På akterspegeln på min fiskebåt sitter det en Mariner Bigfoot 50 från 2002 med få gångtimmar.
Som brukligt är, är motorn utrustad med larm. Och det larmet ljuder då och då när jag kör båten. Det handlar om när jag kommer upp i varv över 3000-4000, och larmet ljuder då kontinuerligt, fram till dess att jag drar av gasen och sänker hastigheten. Då försvinner det.
Inte händer det alltid heller; ibland kan jag köra ganska länge på, säg, 4300 varv, utan att något händer. Sedan kan det plötsligt låta, och tvinga mig att dra ner. Om jag sedan varvar upp igen, så kan det låta på nytt minuten efter. Det är tämligen irriterande.
Kan det ha med trimvinklar att göra? Ibland verkar det påverka. Oljan ser bra ut, även om jag inte har koll på oljetrycket. Kylvattnet är det bra fart på.
När jag drar igång motorn kan det ryka en del (vit rök), men det försvinner ganska snabbt, och efter ett par minuter på sjön märks det inte av. Kan det finnas en förbindelse där?? Själv är jag INGEN motormänniska - men kanske någon som är det har en teori eller två?
Leotor
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjena,

 

Har du gjort rent oljefiltret?

Om inte skulle jag börja där.

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm - motorn är nyservad och har fått bytt kamrem. Nog borde det gälla oljefiltret också...?
 
Leotor 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara ett värmelarm, att motorn blir för varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro det; det kan larma vid 3400 varv, varpå jag drar ner på hastigheten, och någon minut senare kan jag dra iväg i 4400 varv utan att något händer. Och kylvattnet strömmar på bra!
Men hur är det med röken; skall det ryka en del när man drar igång på morgonen? Och i så fall, hur mycket??
Leotor 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du köp båten på firma, är det ju lätt fixat. Garanti!!

Nyligen servad? = Garanti?

Alla motorer som inte är el, ryker vid start, de är ju kalla som din bil.

 

// S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, el är det INTE :) ...så det känns bra att veta att den biten är okej! Återstår bara att försöka lösa larmbiten. Det får bli en djupdykning i manualen igen...! Leotor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nja, det kan ju vara en mängd saker. Oljetryck, värmelarm, generatorn inte leverar ström etc etc... Finns det inget fönster någonstans som visar en felkod av något slag? Skulle ju hjälpa en del.

 

Annars är det nog värt pengarna att lämna in den och få den fixad så fort som möjligt, för så där orkar man väl inte hålla på hela sommaren...

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen motorexpert på långa vägar men jag har två saker du kan kolla iallfall.

 

På min tidigare båt fick jag ibland en motorfels-indikering på instrumentpanelen (inget larm dock) vid helt slumpmässiga tillfällen, ofta på högre varv. Motorn gick bra och jag märkte inget på prestandan. Då visade det sig att det var kabeln på batteriets pluspol som satt löst och hade ärjat lite. Lite stålborste och åtdragning så såg jag aldrig felet igen på den båten.

 

Annars tycker jag du ska kolla oljetrycksgivaren som vissa här redan nämnt. Vet inte om byte av den ingår i din service och vad jag hört så kan dessa strula titt som tätt.

 

Lycka till...

 

Senast ändrad av Stivie | 18 mars 2008 | 11:16

 

Senast ändrad av Stivie | 18 mars 2008 | 11:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som har försökt hjälpa!
Stivie kan ha en poäng i det han säger om batterikablarna - i ändarna på dem sitter det ringar som skall skruvas åt runt polerna, och en av de ringarna är spräckt. Jag tyckte att det kändes som om den satt hyfsat i alla fall, men kanske kan det vara där felet ligger! 
I annat fall får jag väl ta rådet och köra den till verkstan. Det är skillnad på mig och motorproffs, tro mig...
Leotor
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...