Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
edvard49

Byta winschar till Selftailing, Lewmar eller Haken

Rekommendera Poster

Sitter och tänker på att byta de nuvarande winscharna till selftailing. men skall jag samtidigt byta från Lewmar till Haken ? Vad är det för skillnad mellan dom i storlek eller är det så att jag måste göra en helt ny installation när jag byter märke ? Passar inte skruvhålen från Lewmar när man ersätter dom med Hakens motsvarande storlek ?  Är det någon erfaren som känner till dessa saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert många olika storlekar på dessa. Kolla med någon återförsäljare som säljer dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna inte med att skruvhålen passar, vrid basen ett kvarts varv istället och ta upp nya hål efter du pluggat de gamla.
Skulle dock rekommendera dig att byta till Andersenwinchar istället. Inte bara snyggast utan oxå sanslöst driftsäkra och lättservade. Inget glapp i winchhandtagen som det är i Lewmars och som sagt snyggare än Harken....
http://www.improducts.co.uk/docs/file/Andersen Winch Selection Guide.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andersen kan även jag starkt rekomendera.

För övrigt så undrar jag om du ska byta pga att du vill ha selftailing eller om de gamla är utslitna?

Personligen tycker jag inte att S.T är så mycket bättre, men det beror ju mycket på hur man seglar med, men jag har en tendens att omedvetet gå mot strömmen.

Vad jag menar är att jag hade aldrig bytt winchar bara för att få S.T.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte riktigt med om att selftailing inte skulle vara så mycket bättre. Men precis som du skriver så beror det bla på hur du seglar. Enligt mitt förmenande beror det nog mer på hur stor båt och segel du har och hur jobbigt det skall vara att segla om du inte skall välja S.T vinchar.

Med en stor båt/mycket segelyta så blir krafterna så stora att hantera och att lägga av mot någon typ av avlastare blir ganska svårt att hantera och framför allt blir det svårare att tex segla ensam. Väl dimensionerade vinchar med selftailing gör att även mindre starka besättningsmän kan hjälpa till.

För övrigt har jag precis uppgraderat till en storlek större skotvinchar på min egen och det var lätt att göra. Gjorde precis som någon skrev tidigare, vrid dom ett kvarts varv, oavsett om diametrna på hålbilden är större. Försänk de gamla hålen med en försänkare och spackla igen dom med glasfiberspackel. Jag körde finlir så jag slipade ner spacklingen med en Dremel och la gelcoatspackel överst och slipade/polerade så att det blev som om det inte suttit några mindre vinchar där tidigare. Egentligen onödigt eftersom de nya täcker lagningen men det känns åtminstone mentalt bra att det ser fint ut under vinchen \Cool\

Köpte själv Harken eftersom dom har haft eller har ett erbjudande just nu med vad jag tror var 35 % rabatt. Tidigare har jag haft Lewmar men tycker att harken verkar ett strå vassare. Andersen ser fina ut men har ett högre pris och ingen har kunnat förklara vad som är bättre med dessa och vad som motiverar det högre priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska oxå byta till ST winschar. Pratade med Andersen o Lewmar på mässan. Det lutar åt Lewmar då de ger en rabatt om du lämnar in dina gamla. Andersen var betydligt dyrare.

Men vad det är för skillnad vet jag inte. Killen på Lewmar tog sig i alla fal mer tid till att demonstrera varan. Den verkar vara ganska enkel att serva själv. Smidig att plocka isär bla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att byta till ST winchar gör att det blir lättare för en (1) person att sköta inskotningen själv. Ju större försegel ju större winch behöver man för att orka vilket ju är logiskt. Risken för att klämma sig ökar dock när man skall lägga av från winchen, kanske speciellt om det är mycket tryck. Men man vänjer sig.
Själv har jag inte ST på mina Andersen 46:or till 37kvm genua. Det gör att man får vara två när man skall ha in seglet och det brallar. 
Snåla inte på winchar - det tror jag straffar sig i längden. Står valet mellan Lewmar och Harken skulle jag välja Harken. Står valet mellan Harken och Andersen så blir det Andersen.
Lewmar går för mig bort hela tiden. Har mest haft problem med dem och jag tycker personligen att de väsnas för mycket och att passningen mellan handtag och trumma är för d-vla dålig. Sitter handtagen kvar när du startar motorn vibrera och låter det förfärligt...
Andersen har jag haft sen 70-talet och har aldrig haft problem.
Priset på winchar är väldigt förhandlingsbart och priser 30-35% under riktpris är inte svårt att förhandla sig till. Verkar som det är ganska goda marginaler på just winchar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satt i tänkte och velade om jag skulle byta till ST för två år sedan och vilket fabrikat som jag då skulle välja och hur man upplever skillnaden med ST.  Efter givande diskussioner på ett av forumen blev det Andersen 28ST Lyckades få dem under 5.000 st på ett vintererbjudande.

Efter en säsong kan jag konstatera att landkrabbs-gastar klarar att ta hem skotet bättre med två händer vid vevandet. För egen del är det bekvämt ibland att kunna ta hem samtidigt som jag styr. Brukar ta hem skotet hem vanligt men låta ST dra den sista biten. Skillnaden kanske inte motiverar bytet i sig själv då 10.000 är mycket pengar så här i efterhand, men jag unnar osäkra gastar att gör ett bra jobb (för det blir de glada av) visst är Andersen snyggast \Embarassed\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...