Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
johan22

olika temperatur på avgaslimporna

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Mercruiser V6 som jag bytt limpor och knä på. Vid provkörning blev det högra knät brännhett medan det vänstra knät knappt var ljummet.

 

Vad kan detta bero på, kan jag har kopplat något fel eller är det normalt?

 

Tacksam för svar och ideér!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla om flappern (Backventilen )som sitter i bockhornet har lossnat och lagt sig för så att kylvattnet ej kan ta sig ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt flappar så det borde inte vara det!

 

Ska knäna ha samma temperatur?

 

Mvh

johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förmodligen ska dom ha ungefär samma temp, kolla så att det kommer vatten ur båda 2 ? annars blir det att gå bakåt bit för bit och forska :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att inte kylkanalerna i knäna och limporna är igensatta, ett vanligt fel som gör att dom blir olika varma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på höger limpa och knä. Har nya limpor och nytt longblock v8. Vatten kommer ur båda hålen på skölden. Har bara testat med spolmuff ej i havet.Men det kan ej ha någon betydelse. Har läst att man skall montera packning med strypning mellan knä och riser,för att öka vattentrycket i limpan. Men i så fall borde  båda limporna och knäna bli varma för nu sitter det lika packningar i mellan, med max genomsläpp.Höger sida blir ej brännhett men klart varmare än vänster sida. Någon som vet ?

 

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde av killen som renoverar min spis att detta brukar bero på att i böljan den blå finns det gott om vatten, men ansluten till en kran så är det begränsat. Även om vattetornet innehåller mängder, så begränsas flödet av diametern på slangar och rör fram till kylvattenintaget. Ett sätt att öka flödet är att skaffa spolmuff med dubbla anslutningar och ta vatten från två kranar. Alltså, om det en knät/liman blir varmare...STÄNG AV !!!!

Mvh Andréas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert rätt i att vattenmängden inte räcker till, det läcker en hel del runt spolmuffarna, skall sjösätta och kolla med båten i sitt rätta element. Packningar med strypning skall tydligen användas om man har extra vattenanslutningar till knän.

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt problem. Vanligaste missen e att det sitter öppna packninger mellan riser och knä. Ska sitta stryppackningar på båda sidorna så att at vattnet möter motstånd och därigenom fördelar sig någorlunda lika till båda sidorna. Annat fel kan va, om monterad, dom två kulorna som sitter monterad på T röret ovanpå termostaten, mistänks fel på dessa så kan dom demonteras om stryppackningar är monterad så du får testad om dessa inte funkar ok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma med min, det ena blev riktigt varmt medans det andra va lite svalare,  men när jag la den i havet så blev dom kalla. eller ja ljumna. I år har jag bytt impeller.Då e båda knäna iskalla även på land :)

Så testa först i havet innan du tar isär och kollar. Jag gjorde tyvärr inte det och åkte på att byta alla packningar igen.

 

 

 



Senast ändrad av christopheri | 19 april 2010 | 07:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget T-Rör med kulor över termostathuset. Testade med drevet sänkt i havet dock med båten liggande på trailern, ungefär 1000 varv på motorn. Testade att strypa flödet till den tidigare kalla limpan med en tving, temperaturen blev då ungefär lika på båda limporna, släppte sen på tvingen det blev ingen större skillnad i temp. Så långt allt väl,men limporna blir så pass varma att det går ej att ta på dessa eller knäna många sekunder utan att bränna sig. Kanske är detta normalt har ej haft båt med denna motortyp tidigare. Någon som vet vilken temp det skall vara på limpor och knän? Kanske måste båten även ha fart framåt för att få ett rättvist värde?

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limporna kan bli rejelt varma, däremot uppe på knäna ska du kunna hålla kvar handen om alt funkar som det ska.

Tycker du borde byta impellern om detta inte e gjort. Båten behöver inte åka för att kylningen ska funka.  Alpha drevet har en ganska så klen impeller och minsta slitage på denna ger för lågt vattenflöde.

Vet du om det sitter strypta packningar mellan knän och risers/limpor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter packningar med fyra stora öppningar både över limpan och under knät, har 75 mm riser. Impellern är kontrollerad såg inte sliten ut, hade handlarn här haft en i lager hade jag bytt ändå. Nu var jag sugen att testa så hade ej lust att vänta på lev. Men  har beställt en som jag kan klämma dit om det kniper.

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu tar för givet att du har skruvat ihop grejorna riktigt, så för säkerhets skuld börja med att kontrollera impellern, altså testa vad den ger i volym, tror den ska ge ca 9 liter/min vid 1000RPM men kolla siffran med en Merc verkstad. Starta och varmkör motorn(givetvis med kylning) ta sedan loss vttenslangen som kommer från drevet och fyll i en spann i 10 sek (ja, motorn klarar sig utan kylning denna tiden) sedan räknar du ut flödet per min. E flödet ok, byt packnigar mellan risers och knän til 50% stypta(2 öppna kanler). Detta e ganska enkla åtgärder att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu monterat ny impeller hoppas att vingarna snärtar vattnet bättre. Kommer först att pröva i sjön innan jag går på nästa test vilket blir kontrollen på minut litrarna.Därefter går jag på strypningar. Vet någon om plasthylsan som sitter över impellerhustätningen är för monteringshjälp eller skall vara monterad permanent. Den satt där vid demonteringen. Var den möjligen kvarglömd från tidigare impellerbyte?drevman.se beskriver det hela under tips och tricks. Rätt eller fel?

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du på plasthylsan som man trycker ner gummitätningen med? Alltså tätningen runt drivaxeln och impellerhusets överdel så är den endast för att sätta tätningen lagom hårt mot impellerhuset. Så den är nog kvarglömd i så fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den hylsan jag menar. Finns inte beskriven någonstans att den finns eller vad den skall användas till. Trodde att det var någon form av skydd för packningen eftersom den satt där. Det går ju att montera packningen utan hylsans hjälp, trycker man ned den för långt men med insmord axel hamnar den väl rätt när den väl börjar att snurra?

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är som sagt bara för att tätningen ska hamna lagom hårt mot huset. Lite överkurs egentligen och som hemmamek behövs det inte. Man ser ju när nederdelen på tätningen träffar impellerhuset och så trycker man lite till. Men då har du ju hylsan så spar den (om den var hel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall göra så. Kan vara bra att ha i tävlingen gissa vad detta är. Återkommer i forumet efter provtur i helgen.

 

JJ

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu provat båten med riggen i havet stående på trailer.Ny impeller motorn fick gå på 700-1800 varv under en timme limporna och knäna var aldrig varmare än att man kunde hänga med handflatorna på dem under obegränsad tid. Kommer därmed att vänta med stryppackningarna.Fantastiskt att ny impeller kan göra sådan skillnad, de såg indentiskt lika ut bortsett från de böjda vingarna.Inget synligt slitage, så det är nog endast spänsten i vingarna som påverkar så mycket i pumpförmåga. Har tyckt att impellerbyte när man läst om det har varit överdrivet men har klart ändrat uppfattning. I allafal när det gäller alfadrev.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...