Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Gäst Kalle S

Biltemas olja

Rekommendera Poster

Det ligger väl till så att Statoil inte kan/får säga att deras produkt finns i Biltemas flaskor och Biltema viceversa..

Så är det med en massa varor idag...ljus-kaffe osv....för det är väl ingen som tror att ICA har ett eget rosteri eller att blåvita ljus är stöpta hos coop....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju oxå ett bra räkneexempel....om jag skippar två flak öl..och bara köper fyra flak istället för sex flak som jag tänkt mig första veckan i juli...hur långt extra kommer jag då?

Många bäckar små.....

Jag undrar oxå om det var alla andras inlägg utom ekes som gjorde tråden överflödig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad vore MG utan Biltema och Bayliner smiley-cool.gif\
Dom ämnena är de absolut mest underhållande genom tiderna;

heta känslor, folk som blir förbannade,  några som är patrioter in i döden, några som bara skriver för att retas ... mm ...

Dom innehåller allt, mina Damer och Herrar 26.gif\ 

ps.
Ok, Gunnars klassiska Selva-tråd är nog den enskilt bästa tråden om man ska gå på ovanstående kriterier. 8131 visningar, inte illa!
ds. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja tycker i alla fall Biltemas helsyntet olja luktar gott !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte Biltemas dränkbara pentry pump för 80 kr den går tyst som en mus och spolar som ett mindre vattenfall, men nu kommer nog skrovet krackelera och batterierna explodera och kablarna brinna upp men jag chansar

/Ha det så bra i sommar

:-))

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är som vanligt att vissa inte litar på andras kunskap i ämnet, och att det finns besserwissrar som talar om saker de inte har en aning om.

man får det man betalar för. det jag nämnde i tidigare inlägg är ingen spekulation utan nåt som kallas för fakta .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fakta

den person som ringt statoil eller om det nu var biltema borde validerat dessa fakta när han ändå var på tråden med dom.

biltema är ingen höjdare. apikraven gäller nedre krav. oljorna uppfyller då säkert dessa nedra krav, men det säger inget! och hur länge uppfyller de kraven? slutar de uppfylla kraven efter 10 mil? 100?

det är regenererad sletolja. tillsatserna, dvs di-estrar, estrar, zinktillsatser och polymerer är säkerligen inte av högsta kvalitet. låga priset beror dels på detta, dels genom kvoteringen (se tidigare inlägg).

att en statoil-oljeflaska är nästintill identisk med en biltemaflaska...tja, vad säger det? esso och mobil 1 har också samma flaskor. det är samma koncern som tillverkar dessa oljor. men det är inte samma oljor. lukta på dom. läs de krav de uppfyller så får ni se att de diffar. samma gäller för biltema och statoil.

det är upp till var och en att prova ödet med biltemas produkter, jag vet i alla fall att jag renoverade en b20 marin motor och körde denna på biltema olja. motorn renoverades i min verkstad. den var borrad, smidda kolvar, ny orginalkam alla lager inkl kamlager. nya lyftare, nya lager i ventilbrygga. korrekt monterad vevhusventilation. den gick 2 somrar, innan nåt konstigt hände...den blev slö och gick ojämt. jag lyfter ur den, river den och var får jag se?? ordentlig slam och koksbildning, kamaxeln totalt nedgången på 1:ans och 3:ans båda nockar. (ja, smörjkanalerna var rena, likaså oljepumpen - orginal). vevstakslagrena mässingsgula. jag kunde skrapa bort slammet innaför ventilkåpan.

om inte detta är bevis så vet jag inte vad som är det. jag har inget att tjäna på att uppmana till bojkott av biltema olja. gör som ni vill.

jag har aldrig haft samma problem med andra oljor, t ex quaker state, mobil 1, motul, valvoline.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där att man får vad man betalar för är inte alltid sant...

Vad gäller Biltemas oljor vet jag dock inte så mycket om dom.

Själv kör jag på Agrol!

garanterat kvalitetsoljor men till ett betydligt lägre pris än andra!

kanske inte så lågt som Biltema, men ändå billigare än dom flesta andra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt det där med oljor... Man vill inte betala för mycket men inte heller riskera sin motor med billig skit. Själv kör jag med Biltemas 10W-40 mineralolja i en gammal bil som både läcker och tar en del olja. Till båten (AQ130/270) som får jobba lite hårdare än en bilmotor använder jag en Elf 15W-40 mineralolja klassad för dieselmotorer både till motorn och drevet. Att det blev just Elf beror på att jag köper den billigt av en bekant i oljebranschen. Om märkesoljorna är bättre än t.ex. Biltemas vet jag inte. Det hävdas ju ibland att Biltema är samma som Statoil men det lär man aldrig få veta säkert. Agrol som nämndes tidigare vet jag från säker källa är samma som Mobil, i alla fall deras mineral 15W-40 för dieselmotorer. Precis som i de flesta branscher finns det mångdubbelt fler varumärken än tillverkare men vem som tillverkar vad åt vem är svårt att reda ut...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fakta är ett ord man skall handskas varsamt med. Är det ett faktum att  endast Biltemas oljor uppfyller API-kravens nedre gräns? Snarare är det väl ett antagande. Tror du på allvar att något annat företag häller i en extra skvätt av något särskilt värdefullt additiv bara för att lägga sig över kvalitetsnormen? Bara för att vara snälla? Om det vore så, tror du inte att det skulle stå med stora bokstäver på förpackningen? Annars ökar det ju inte oljans marknadsvärde, men däremot ökar det produktionskostnaden och då blir vinsten lägre. Ett företag med så korkade produktionsekonomer skulle inte bli långlivat. API-normerna specificerar miniminivåer också när det gäller oljans slitstyrka, dvs hur lång gångtid additiverna skall räcka för att bibehålla oljans egenskaper. Man kan på mycket goda grunder anta att inget företag lägger kvalitetsnivån ett uns över vad specifikationen kräver och detta av ekonomiska skäl. Om Biltemas oljor skulle vara sämre beror det i så fall på att man fubbar och inte uppnår API-normen och det verkar mycket osannolikt. Om jag var konkurrent skulle jag för länge sedan ha skickat detta billiga falsarium analys och avslöjat bluffen för att få ha min dyra produkt fred.

Ditt exempel med motorn är säkert ett faktum. Dvs att motorn gick sönder, men det är inte ett faktum att det beror på Biltemas olja, bara ett antagande. Måste dock erkänna det inte verkar vara helt ogrundat, men mer fakta behövs nog innan det är bevisat att Biltemas oljor är sämre.

Själv kör jag på oljor från Lantmännen. Ett faktum är att priset är lågt och jag antar att oljorna, som säljs för tunga jordbruksmaskiner uppfyller API-normen och därmed är jag nöjd.

Ursäkta tjatet om faktum och antagande, men jag kunde inte hålla fingrarna i styr när du undervisade oss i ämnet och samtidigt själv använde begreppet ganska vårdslöst.smiley-wink.gif\

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lantmännens olja Agrol är väl Mobil olja. Agrol Spectra = Mobil 1, men till betydligt lägre pris. För övrigt så tror inte jag att en hamburgare för 200.- på en Guld restaurant smakar bättre eller är nyttigare än en för 50.- på Mc Donalds.

Den som tror att man alltid får vad man betalar för kommer att bli lurad, förr eller senare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så då kan vi enas om att Biltemas prylar är skitbra alltså...kanon...hehe...var inne på blåvita ljus förut....ni som behöver köpa ljus för o få komma till ( en del lyser det hos på övervåningen fast ingen är hemma)  kan jag tipsa om att blåvita ljus samt IKEAS ljus är Liljeholmens som tillverkar...fast i en annan förpackning...o ni...det är samma line....dom har ingen b-.line...så nu vet ni det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar vad Lennart Svan har att säga om ljus från Coop, eller använde han bara Liljeholmens..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var bra skrivet Sea Maniac, och därmed tar jag tillbaka tidigare påstående att Agrols oljor är garanterat kvalitetsoljor.

Men jag antar att dom är det.

Dom hälls ju i stora turbodieselmotorer i traktorer som går med full belastning hela dagar.

(det är inte bara båtar som går konstant i uppförsbackar)

Därför litar jag på den oljan, och den är ju betydligt billigare än dom flesta andra oljor.

Om det sen är så att det är samma som Mobil (vilket jag inte vet något om) så gör ju inte det saken bättre.

Hellre den än Biltema som inte känns lika säkert, men jag tror för inte det att den är dålig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, så de kan va...

De va bättre förr!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Enligt American Petrolium Institute (API) är en olja med högre API-klassning bättre än en olja med lägre klassning. Därför bör man till exempel välja en mineralolja med så hög klass som möjligt.

Frågar man någon båtägare vilken motorolja som har bäst kvalitet mellan Biltema och Volvo Penta skulle antagligen de flesta svara VP.

Tittar man sedan på API-klassningen av oljorna så har Biltemas mineralolja högre klass än VPs mineralolja för bensinmotorer! Bortsätt från olika viskositeter, vilken olja bör då vara bäst att använda?

Köper min olja på OKQ8, men nu har även deras mineralolja, med samma viskositet, lägre klassning än Biltema. Kanske dags att våga byta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väx upp

Vilket forum man än läser på pågår denna diskussion om Biltemas oljor. Det spelar ingen roll om man har en bil elller båtmotor från tidigt 70-tal eller senare. Själv kör jag inte BT-olja pga att jag har gratis Preemolja sen många år tillbaka. Men jag skulle inte tveka en sekund att hälla en BT-olja i motorn som uppfyller klassning för min motor. Det tragiska i denna diskussion som pågår här och på  andra forum är dessa förståsigpåare som har hört ditt och datten och eventuelt haft någon egen erfarenhet om motorhaveri skylller detta på oljan i motorn. Att fylla en gammal 740 eller liknade  med sybtetolja för 150 kr liter är som att kasta pärlor till svin enligt min uppfattning. Det komiska i detta är att vilken smörja t.o.m från RUSTA uppfyller med råge de krav som dessa motorer hade när det var nya. Att sen Biltemas olja = lika med Statoil gör inte oljan sämre. När det gäller olja går utvecklingen hela tiden framåt och vad är det som s är att en modern olja är bra i en gammal motor är nyttig.

Denna diskussion som jag helst inte vill va med i tyder enligt mig mest på okunskap och reklam. Det finns en anledning till att märkesolja kostar 150 kr litern och noname olja 50 kr litern trots samman api-klassning. Just det, reklamkostnmad som du som konsument skall betala. Schumacher kör ju som vi alla vet inte gratis och någon skall betala hans lön. Nu sponsrar ju inte Shell bara honom och gör reklam via F1. JMF en noname-produkt med samma internationella API-klassning finns det nån som betalar dyrt för märkesolja. Man kan jämföra med att dricka kranvatten och Perrier.

Ett långt jävla inlägg som inte kommer att döda denna tråd om Biltemas tveksamma oljor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

själv så kör jag på statoils olja o för den betalar jag 320 ex moms för 10 liter o då finns det ingen anledning att jaga något billigare.mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

w124...

Kan inte annat än att hålla med fullständigt...

Men lite kul är det med såna här debatter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att ta upp en gammal tråd (förlåt) så är den väldigt läsvärd, underhållande. Många viljor och det bästa är att de flesta av er har rätt alla blir vi saliga i vår tro.

Det jag kan tillägga är att ca 50 % av det jag köpt på biltema varit ok, resten har varit riktigt skräp till och med med hänsyn till det låga priset.

Oljorna har jag ingen ide om, men skulle inte vilja prova. Många ovan har ju bevisligen haft dålig erfarenhet med dem!

Nu kommer säkert det rulla igång igen!!!\Innocent\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en hög procentsats... bara att gratulera! \Laughing\

Enligt min erfarenhet av tvåtaktsoljor så skiljer sig Biltemas olja väldigt mycket om man jämför t.ex Statoils, OK:s eller Hydros.. Den mest synliga är konsistensen. Köper man oljan på en mack så får man en trögflytande olja medans den på BT är lättrinnande.

Kan man säga att det är samma olja och kvalitet..? Är den utspädd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en liten Bobcat jag hyr ut, köper därför Agrol på lantmännen - hade ingen aning om att det eventuellt kan vara Mobil 1 - undra om man kan ta ut boben på banan nu....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...