Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
McAmigo27

Vilket stag ska jag sätta furlexen på?

Rekommendera Poster

Slog till och köpte en furlex och ny rullfock på mässan till min amigo 27. Jag hade tänkt montera det som vanligt genom att byta ut det befintliga förstaget och dra dit furlexen men nu går jag och funderar på att montera peke på båten och då montera furlexen på den och. Jag tänkte då ha löstagbart inre stag för kryssfocken. Det skulle dock innebära att båten blir mastheadriggad och att rullfocken anpassad för det gamla förstaget skulle hamna på det längre nya förstaget.

Vad har ni för synpunkter, ideer, tips?

Tacksam för allt!

Senast ändrad av McAmigo27 | 12 mars 2008 | 22:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du menar mig? Jag tänkte att om du låter det gamla förstaget sitta kvar och placerar rullen på peken så kanske det blir svårt att slå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har 2 förstag på min båt, jag har iochförsig 2 furlexar också. Genuan på peket och focken på den inre. Det fungerar jättebra. Det här med att slå gäller ju bara genuan och då får man rulla in den innan slag. Inga konstigheter, bara lite annorlunda. För min del innebär det att jag aldrig behöver byta segel. Jag sätter genua och fock vid riggning på våren och sen får de sitta tills höstupptagningen.

Jag har hört om en del båtar som flyttar fram furlexen till peket och de får mycket bättre seglingsegenskaper.

///Benke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...