Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
matsolav

Övre toppvantfästet

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har två problem med toppvanten på min Omega 36; dels pekar det övre fästet ut i en konstig vinkel, dels är vanten för långa (och jag tror inte att de är uttänjda). Hörde av en annan Omega 36-seglare att de övre vantfästena i original är felaktiga, varför han bytt infästningsbeslagen och därmed både fått rätt vinkel ut från masten och även fått upp vanten en bit så att de inte är för långa längre.

 

Någon som har erfarenhet av denna operation?

 

Hälsningar till alla båtgubbar från

Mats Österlund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Pekar det ut? Då har ögleterminalen GÅTT AV!

 

Det är ju lätt att konstatera, eller står du på land med masten på?

 

Jag fick byta samtliga terminaler, alla fyra hade gått av. Det är en relativt enkel operation. Borra bort nitarna från de gamla och montera nya helt enkelt. Viktigt är att välja rätt terminal till den vantdimension du har, samt att välja rätt nitar (diameter och längd). Endast nitar i Monell duger.

 

Senast ändrad av Consensus | 11 mars 2008 | 23:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

Masten nere så det går att kolla upp, men jag tror inte min Isomatmast har någon vanlig ögleterminal. Vanten sitter trädda (med stoppknopp i änden) genom ett löst fäste som man tippar in i ett hål i masten. Det är min misstanke att det lösa fästet ger en felaktig vinkel på vantfästet.

 

Jag tror att det var ett standardfel som lätt åtgärdas med byte av fäste plus någon liten modifiering av hålet i masten. Min fundering är närmast var man hittar rätt fäste och vilken förändring detta fäste kan medföra i vantens mått ner till däck.

 

Hälsningar

Mats Ö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Benns i Nacka har reservdelar till  Isomatmasterna.

MVH

Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kjell!

 

Tack för tipset! Alltid trevligt med en anledning att besöka Benns........

 

Hälsningar

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet dit du stoppar in stoppknoppen (och vrider om) kallas hakplatta. Kolla mycket noga att alla hakplattor är intakta! Jag var inte tydlig förut, det är hakplattorna som sitter nitade i maströret och som har gått sönder i vissa serier. Enkla att byta.
 
Hakplattan sitter förmodligen med fyra nitar, två ovanför hålet och två under. Kolla noga att hakplattorna inte har sprickor, speciellt i överkant av hålet. Att de går sönder är mycket vanligt vid grundstötning när de dynamiska krafterna i riggen blir mycket höga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidare, om vant plötsligt upplevs längre, så beror det i 99% av fallen att antingen hakplattan är av ELLER att röstjärnsinfästningen har gett sig och börjat fjädra. Kolla alltså noga inne i båten att allt är intakt! inte på själva röstjärnen utan hur de är förankrade i skrovet.
 
Har du gått på grund nyligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag tror att vi inte har samma idé om hur mastinfästningen ser ut, kolla bifogad bild (om det funkar). Det är en Isomatspira och har ingen fast terminal i masten, bara ett löst fäste som man tippar in i hålet. Vantet sitter i fästet. Jag har hört att de flesta Omega 36:or har ett felaktigt sådant fäste, där vantet blir utvinklat. Min tanke är att försöka byta fästet och samtidigt få upp vantet ett par cm. Ska kolla med Benns om de har utbytesfästen.

 

Jag köpte båten förra våren och har själv inte gått på någon gång, men självklart ska jag kolla upp röstjärnen. Misstänker dock att det är själva skrovet som ger efter när man sätter an riggen. Jag märket det på inredningen när jag mastade av i höstats, den liksom släppte efter ett par cm i mitten av båten.

 

Tackar för ditt engagemang!

 

Hälsningar

Mats Österlund

post-29418-1394235382,666_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omega 36:an är ökänd för sina klena konstruktion av röstjärnsinfästningar. Jag har legat bredvid en 36a där man med blotta ögat såg hur relingen var deformerad av riggens grundspänning.
Antingen så är det normalt, eller så har något gett sig, kanske pga tidigare grundpåkänningar som sagt.
I vilket fall som helst så bör man nog överväga någon slags förstärkning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett vanligt problem på omega 36:orna. Alla omega36 har samma problem om man inte har åtgärdat det eller bytt mast.

Felet beror på att man använde sig av fel infästningar i isomat masten vilket gör att det blir ett brottvinkel mellan det pressade toppvants fästet och vajern.

Om man inte åtgärdar problemet kan det uppstå sprickor i masten runt infästningen på ovansidan där krafterna uppstår. Vanligt på många omega 36:or

Felet är dock lätt att fixa. Lösning på problemet:

Om det inte finns sprickor i masten ovanför fästet
===================================
1) Man kan försöka att slipa ner kulan (det pressade toppvant fästet slutar med en halv kula) Detta är ingen bra lösning men man kan få vinkeln att minska en aning.

2) Bästa är att pressa om nya vajrar och sätta dit selden infästningar. Om man lämnar in vajern för pressning kan man lätt popnita fast fästen i det gamla hålet själv. Går att hyra eller köpa popnit tång på biltema.

Om det finns sprickor i masten
======================
1) Bästa är att pressa om nya vajrar och sätta dit selden infästningar. Om man lämnar in vajern för pressning kan man lätt popnita fast fästen i det gamla hålet själv. Beroende på storlek på sprickor kan man svetsa på en förlängning på infästningen i masten och sprida ut krafterna mot en större yta.

2) Flytta ner infästet 10-15 cm. Dvs pressa om nya vajrar (kortare) och ta upp nya hål ca 10-15 cm nedanför de gamla. Man kan täppa till gamla hålen med tunn aluminium plåt.

3) Ta hjälp av Benns i Stockholm om man inte känner för att fixa detta själv.

4) Köp ny 2 spridar mast.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Jova!

Jag har inga sprickor i masten (ännu), så ett nytt Seldénfäste och nypressad anslutning verkar vara en enkel lösning. Har kollat hos Doghouse Marine i Svinninge och de har grejorna. Undrar hur mycket kortare vanten kan bli med nya T-anslutningar? Räcker det med toggles för att ta upp förkortningen tror Du, eller blir det till att inhandla helt nya vant? De är iofs 21 säsonger nu och kanske dags att byta ändå, fast de ser helt OK ut.

Hälsningar

Mats



Senast ändrad av matsolav | 03 maj 2008 | 18:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Så här ser lagningen ut efteråt. Nedåt äär åt höger i bild.



Senast ändrad av FredW | 16 juli 2009 | 07:17

post-10005021-1394236016,2306_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...