Brunabonan 0 Postad 9 Mars , 2008 Hej! När tittar på prisstatistik på tex sailguide.com ser man ganska tydligt att äldre segelbåtar(kanske motorbåtar oxå, vet inte) kostar mer idag än va de gjorde som nya. Tror ni att båtar som säljs idag kommer vara dyrare som begagnade om tex 20år? Eller är det bara inflationen som spelar ett spratt? Mvh Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 9 Mars , 2008 Om vi som på 70-80-talet kommer att få en inflation på 10-15% per år (HUGA!) så, ja. I annat fall, nej. Båtarna har ju faktiskt inte ökat i värde om man räknar på vad pengarna var värda för 20 år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Mars , 2008 Intressant fråga. Jag hoppas verkligen att vi inte får tillbaka den inflationen som var då. Det fanns också på den tiden mycket fördelaktiga lånevillkor med avdragsrätt för hela räntan som vi inte har nu. Sedan har vi ju alla billiga Europabyggen som kommer till Sverige och kanske pressar ner bagagnatpriserna på våra dyrare inhemska båtar. Men jag är inte så säker på det. Jämför med det billiga Maxi och Albin-båtarna som översvämmade Sverige på 70- och 80-talen.Inte har de gjort att Najad, HR eller Malö från den tiden har tappat värde. Jag skulle tippa att ökningen inte blir så så stor som tidigare men att inga kvalitets-båtar kommer att förlora i värde utan öka som inflationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisse65 0 Postad 10 Mars , 2008 Jo man brukar säga att man inte förlorar så mycket på en båtaffär relativt andra fordon t ex. Prisstatistiken haltar ju en del men om man orkade göra en ordentlig sammanställning skulle vara intressant. T ex: en Misil I har gått ner i pris de senaste åren men det är bara ca en per år som säljs. T ex: en Coqubin 38 kostade nypris 270' kr 1984 och motsvarande Bavaria idag ca 1200' kr. Många av båtarna på sailguide är förmodligen i bra till mycket bra skick och det ligger många dolda tusenlappar som har hållt dom i skick. Vår Express sålde vi för 95' kr som vi några år tidigare köpte för 87' kr men det var säkert 25' kr i upprustning. Det finns dessvärre en del båtköp som inte varit i bra skick enl recensionerna men ändå köpts för skyhöga summor. Om 20 år tror jag utvecklingen i stort kommer att vara liknande som den har varit men de plastbåtar som håller på att bli skrot nu kommer inte att hålla 20 år till. Många modeller blir kanske inte lika populära som de varit och kommer att kunna köpas rejält billigt. Situationen är så nu för vissa båtmodeller som Stortriss t ex. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 10 Mars , 2008 Ohoj... Hmmmm! Med tanke på priserna på kustnära fritidshus och den pågående miljödebatten/klimathotet, samt stigande bränslepriser. Så borde man kunna ana en kommande värdeökning på segelbåtar. -Kanske dags att uppgradera sig Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Mars , 2008 Nä - jag tror inte att båtar går upp i värde....generellt. Ty det handlar om tillgång och efterfrågan. Nu har en båtindustri kommit igång och förr eller senare så mättas marknaden, det blir en mogen marknad. Det handlar om drift också, det är ont om plats för att ha bryggor, varv osv. De som driver dessa anläggningar får svårt att få tag i folk, priset stiger och driftskostnaden ökar... Att som ovan jämföra en nästan 25 år gammal Conqubin med en Bavaria för 1,2 MSEK är nog inte korrekt. En Bavaria på 33 fot är nästan lika stor som den gamla båten och har samma pris omräknat i ett dåvärde idag. Vilken som är bäst är mer en fråga för köparen... men att du på Bavarian får bättre grejor för de är ju nya... Små båtar kommer att hålla värdet då det finns ett bruksvärde som du inte kan understiga så att säga. Och lyxbåtarna från ORUST mfl kommer att hålla sitt värde så länge ägarna håller dem i skick för nypriset ökar hela tiden... Men för en 7 år gammal Jeanneau eller liknande som ska säljas i mellanEuropa där köparen kan välja på hundratals exakt likadana... kan den hålla priset eller gå upp? NÄ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisse65 0 Postad 10 Mars , 2008 Jodå att jämföra en nästan 25 år gammal Conqubin... med en modern Bavaria går faktiskt att ge en fingervisning om hur mycket inflationen har inverkat precis som Marcus inlägg frågade och precis som Funkis verkade förstå. Däremot finns det bättre jämförelser på Albin Express som faktiskt tillverkats från 79 och nästan fram till idag. SE nypriser http://www.sailguide.com/search/infopage.php?boat_id=29 Det som vanligt går det inte att se vilken utrustning som medföljer. För att svara på Marcus fråga: JA det är inflationen som spelar ett spratt. Nej alla båtar kommer att bli billigare men även sämre (en fullständigt självklart svar...). En båt i början på 80-talet bör ha gått upp ca 4 ggr sitt ursprungsvärde i kronor för att vara lika värd idag(det är jag övertygad om att alla på forumet har ett hum om). Fortfarande är det ändå faschinerande att en båt inte tappar så mycket i värde, vilket antagligen var Marcus propå! Fast det är inte helt rättvist att svara på detta sätt eftersom vår värdering är olika från tid till tid. Egentligen borde man jmf vad folk då la ner på båten relativt sin totala inkomst och vad folk idag lägger ner jmf med total inkomst. Ett exempel: Jag har ju tävlat många år på cykel och såg att allmänheten upptäckte cykelprylar för ca 15 år sedan. Många av mina vänner tyckte att cylklar blivit hiskeligt dyra (man hör ju bara det värsta;-) varvid jag replikerade att cyklarna inte blivit dyrare utan att folk köper dyrare cyklar (=marknaden exploderade). Idag är det inte svårt att hitta en cykel för 60' och på vissa områden har denna utveckling skett även inom segling. Elektronisk utrustning är ett bra exempel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 10 Mars , 2008 För nåt år sedan presentrades en genomgripande utredning kring detta i något forum. Kommer inte i håg var bara.. Genomgående fanns det ingen båt som ökat i värde av de genomlysta. Samtliga var värda mindre omräknat i dagen pennigvärde, oavsett strorlek, segel eller motor... Man slog liksom hål på myten att en båt är en investering! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 10 Mars , 2008 Vilken tur att man har kul under tiden!http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 11 Mars , 2008 Köpte vår 32-fotare 1996 för 320`och sålde den 2005 för 520`. Sedan får man räkna bort kostnader som t.ex 2 segel för ca 35´ och div småkostnader säkert 25´ till. Men totalt borde vinsten ligga på runt 140´ i kronor räknat. Penningvärdet förändrades bara 9,5% under dessa 9 år vilket innebär att de 320´ kronorna stigit till ca 351´ år 2005. Kvar blir ca 110´ :-. Så visst ökade båten i värde! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikz 0 Postad 11 Mars , 2008 Lite info från SCB om prisutvecklingen. Det var främst på 70- och även en del på 80-talet som inflationen gick hårt åt penningvärdet.Från 1970 till 2002 sänktes penningvärdet med en faktor på 6,59 och från 1980 till 2002 med 2,73. 100 000 1970 är alltså 659 000 år 2002 medan 100 000 1980 är 273 000 2002. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 11 Mars , 2008 Själv har gjort både bra och dåliga båtaffärer, av vilka jag helst talar om de bra! Oavsett vilket vill jag minnas att man gjorde undersökningen på lite äldre båtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Mars , 2008 Tänkte bara gratulera \Mambo\ som lyckats med sitt båtägande, ekonomiskt. Vi är nog många som drar på oss mer kostnader än så under nästan 10 år med en båt? Hur var kalkylen nu? inköp och investeringar runt 380´ korrigering för inflation ca 35´ drift under 9 år minst ca 5´ / år får man väl antaga, det är ca 45´ kostnader för att lägga kapitalet i denna investering istället för något annat dvs en förväntan på ränta? Säg 3,3 %? Borde korrigeras med 10´ ungefär? Summa såld för 520 och kostnader ca 470´ ? Grattis... och många fina upplevelser på köpet. Du sålde i exakt rätt ögonblick, nästa köpare får det svårare anser jag. Du skriver inte vilket år båten är från men om du inte bytt motor eller rigg m.m. så är det väl dags? 130´ , räcker det? Det finns hundratals fina 30-31 fots Jeanneau/ motsvarande på kontinenten för 520´ plus 130´ = 650´ som är likvärdiga i storlek och är nästan nya... En några fler år gammal 33 fotare kostar samma pengar och backar du 6-7 år så får man istället en fin 35-36 fotare! Men... när man säljer den då... efter 10 år... får man igen de pengarna med vinst? NÄ man får glädja sig istället för alla fina upplevelser man får i båt istället för att lägga pengar på att resa tex! Senast ändrad av Funkis | 12 mars 2008 | 09:41 Senast ändrad av Funkis | 12 mars 2008 | 09:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 12 Mars , 2008 Förstår faktiskt inte ekonomin riktigt. Vem mer än en båtägare (möjligtvis en husägare) ska ha betalt för att ha en rekreationsrik hobby? Att ta in driftkostnaderna i summeringen är helt befängt. Om en båt håller sitt värde är det en bra sak och man får vara nöjd. Att spekulera i framtiden genom att titta i backspegeln är tämligt värdelöst. Det är en mycket föränderlig värld vi lever i, mer nu än förr. Se på de ekonomiska experterna, de spår inte rätt på årsbasis ens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Mars , 2008 Kan man tänka sig att en del motorbåtsägare vill komma längre sträckor och till en mindre kostnad för bränsle? Miljöhänsyn likaså. Blir det ont m beg. segelbåtar kan priserna gå upp. Jag såg att dieseln kostar över 13 kronor. Det talar för segelbåt. Fabrikerna ökar gärna produktionen givetvis så det håller ner priserna. Vissa nya segelbåtar passar kanske bättre i skyddade vatten. Där kan en beg. kraftigare konstruerad båt vara attraktivare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 12 Mars , 2008 Hej, det finns sanning med modifikation. Min kusin köpte en Najad 331 i början av 2000 talet för ca 1.4 mille med en del utrustning. Idag kostar samma båt ca. 1,5 mille. Han har också blivit erbjuden denna summa, fast inte velat sälja. Om man räknar med inflation mm så kan man alltid fundera på det. Vad kostar en liknande Najad idag att köpa ??? Vet ej om just den modellen finns kvar idag. Styrman/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 14 Mars , 2008 så sant, men värdet 1.4 mille 2000 är väl med 3% inflation runt 1.5 således stått ganska stilla i pris. MVH Carl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 14 Mars , 2008 Visst är det så, men ändå en bra investering, tänk bara vad en vanlig bil hade gått ner i värde under denna tid ? Eller en Bavaria, om man nu skall vara lite dum och elak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 14 Mars , 2008 Investering, en utgift som förväntas leda till framtida avkastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 14 Mars , 2008 Svårt med investering idag, efter att seglat under många år så betämde vi oss för motorbåt. Vi får se hur det slutar, kommer säkert bli en önskan tillbaks ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 13 April , 2009 Krisen ger vind i seglen för miljövänligare båtliv.... http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?o=expressen&ArticleID=2009%5c04%5c12%5c332376&SectionId=Dinapengar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 13 April , 2009 Tillgång & efterfrågan brukar styra priserna. Att se båten som ett fordon och jämföra med en vardagsbil känns hyffsat fel, isf. ska man jämföra med en hobbybil. Prisutvecklingen på begagnade båtar brukar väl vara så att dom sjunker dom första åren efter såld som ny. Efter nått decennium eller två så upphör prisfallet och dom ligger stabilt. Sedan börjar dom kosta pengar, motorer ska bytas, segel ska bytas, renoveringar och uppgraderingar blir allt kostsammare och detta märks även på begagnatpriserna. Båtar där detaljer bytts/uppgraderats klättrar också lite i pris. Vad motsvarande båt kostar som ny spelar också in, likaså nämnd tillgång/efterfrågan. Allmänna finansläget har naturligtvis också en påverkan. Så jag tror att båthobbyn, ganska generellt, kostar ungefär det samma. Det som en nybåtsägare förlorar i sjunkande andrahandsvärde, samma kostnad får den som köper en äldre båt i form av reparationer/förbättringar. Någon tyckte att det var konstigt att ta med driftskostnaden i budgeten, varför inte? Jag hade en stortriss för några år sedan. Jag specade upp ALLA kostnader när jag köpte den, inköpspris, tampar, båtplatsavgift, vinteruppläggning osv. osv. Dvs. precis alla utgifter gällande båten, dock inte resor till & från båten. När jag sedan sålde båten så drog jag bort försäljningspriset och fick fram en totalkostnad. Eftersom varken jag eller min sambo aldrig fattade tycke för modellen ifråga så blev båten inte utnyttjad fler gånger än vad jag kan räkna på min ena hand. Då fick jag ganska enkelt fram vad varje utflykt med båten kostade och det var skrämmande Man säger ju att man aldrig ska räkna på hur mycket en hobby kostar, men har man kontrollmani så har man. Och sedan kan man ju även deltaga i frågor som denna med lite kött på benen i form av egna erfarenheter;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master-J 0 Postad 13 April , 2009 Ännu en faktor att ta med i beräkningen är skillnaden mellan båtar byggda på spekulation resp beställning. Bland segelbåtarna är det betydligt vanligare att de är byggda på beställning av kunden, medan motorbåtar i hög grad byggs på spekulation, detta på samma sätt som bilar tillverkas. En produkt byggd på spekulation har att konkurrera i högre grad mot liknande produkter. Allt medan en i många stycken specialbyggd produkt inte har samma konkurrens form. Vilken årsmodell är det på en segelbåt? Vilken på en motorbåt? frågar som har helt olika betydelse för en köpare idag. En välskött segelbåt har alltid ett värde, en populär modell och priserna skjuter i höjden. En 10 år gammal motorbåt kan i mångt och mycket vara slut om man har otur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 13 April , 2009 Jag bygger inredningarna i Najad 332 som den heter nu. samma båt med lite uppgraderad inrede. den om jag inte minns fel låg på 1.7-1.9miljoner 2006-2009. det är svårt att veta exakt då utrustningen kan skija. men jag tror detta avser std. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser