johan22 0 Postad 8 Mars , 2008 Hej! Jag har en fråga gällande avgasbälgen. När jag tiltar upp propellern så är avgasbälgen för kort vilket medför att den lossnar på drevsidan. Ska det vara så här eller är bälgen för gammal? (bälgen ser ut som ny men jag vet inte hur gammal den är!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 8 Mars , 2008 För kort kan den väl knappast vara... Troligen så är den gammal och hård och har lossnat i ena änden. Är det en bälg som är veckad du har eller är den slät som en tub? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Mars , 2008 ..bara att klämma dit den igen och dra åt slangklämman som sitter runt bälgen !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan22 0 Postad 8 Mars , 2008 Bälgen är veckad så den borde räcka till. Kan det bli några komplikationer med motorn om bälgen hoppar av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigg_martin 0 Postad 9 Mars , 2008 Hej, bälgen måste vara tät, annars så läcker det in vatten i båten. Finns en del trådar på olika forum där båtar återfinns på botten vid bryggan pga av läckande bälg. Ska helst limmas med speciallim. Byt bälg är mitt råd. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 9 Mars , 2008 Du Martin! Förklara hur vattnet kommer in i båten. Konstigt att båten inte har sjunkit redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 Mars , 2008 Hmmm.. du , de var ju avgasbälgen som hade släppt !!!!! Läcker inte in vatten den vägen . Man kan till och med köra utan avgasbälg !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigg_martin 0 Postad 9 Mars , 2008 Oj, förlåt. Jag läste inte noggrant nog. Jocke har rätt, det är ingen fara. Jag får försöka rätta mig nu då. Avgasbälgen finns i två utförande, ett som täcker hela vägen och sitter fast i båda ändarna och ett som bara sitter fast i sköldändan. Den lösningen ska vara att föredra, kommer inte exakt ihåg om det var mottrycket som hamnade inom ett bättre område som gör det till en bättre lösning. Har samma bälg på mitt Alpha One. Så här står det om detta i en manual: ....early models were equipped with an exhaust bellows. Later V-8 drive shaft extension models utilize an exhaust tube. If servicing a unit equipped with an exhaust bellows, bellows should be replaced with a tube, as excessive exhaust gas back pressure will result if bellows are used. In addition to affecting performance, excessive pressure may cause exhaust bellows to balloon out and contact U-joint bellows, pushing them against U-joints. Eventually, the U-joint bellows may chafe through with a subsequent water leak resulting. Jag är ledsen om jag skrämdes, mea culpa. en skamsen Martin Senast ändrad av bigg_martin | 09 mars 2008 | 09:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 9 Mars , 2008 Helt rätt som skrivs här... Är det bälg med veck så ska den sitta i bägge ändar med en slangklämma. Den behöver inte limmas som de övriga bälgarna. Båten kan inte sjunka om bälgen lossnar eller går sönder för det ligger vatten i denna hela tiden ändå. Den andra typen av bälg som brukar kallas tub har fördelen med mindre motstånd/bättre flöde för avgaserna men ger högre avgasljud. Den är dock lättare att montera.. Så ditt problem verkar inte vara så stort. Avgasbälgen går att montera tillbaka underifrån om man tiltar upp drevet och har lite tålamod.. Är den stenhård så byt den på samma gång. Och kolla de andra bälgarna samtidigt.. Dom är viktigare ur läckagesynpunkt... Speciellt den lilla runt växelwiren.. Går den sönder är det vatten rätt in i båten... Den stora drivknutsbälgen är oxå viktig men den har en packbox innanför så det kommer inte in så mycket vatten i båten men stödlager, knutkors ryker rätt omgående.. Dessutom kommer vatten in i drevet då för den packbox som sitter i drevet där är avsedd att hålla oljan i drevet inne, men klarar inte att hålla ute vatten som ligger i bälgen... Nu blev det mycke, men har du tur är det som sagt bara att dra fast avgasbälgen och koppla av. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 9 Mars , 2008 Skäms inte. I Volvo Pentas katalog, står att en trasig vattenslang mellan drev och sköld, ger vattenintrång i båten. Har ni förresten sett illustrationen om Aqua- driveenhet i senaste Vi Båtägare.Väldigt snygg grafik men alldeles tokigt. Den är ju felvänd. Senast ändrad av Rollen | 09 mars 2008 | 22:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ManneMaxum 0 Postad 27 Maj , 2011 Om man bortser ifrån det högre avgasljudet, är det inte rentav att föredra att köra utan avgasbälg ( mindre motstånd = högre effekt)? Senast ändrad av ManneMaxum | 27 maj 2011 | 12:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 27 Maj , 2011 Bli mindre värme i drevet också vilket är bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser