Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
spl_sava

Impeller

Rekommendera Poster

 

jag har ett omc cobra drev,,

jag har ställt drevet i en tunna med vatten men impellern trycker inte upp något vatten till motor,, inte någonting alls,,,  måste impeller huset  vara helt bom tätt för att den ska kunna suga upp vattnet,, jag har lossat på slangen innan termostat och det kommer inget vatten alls,,

 

Byta impeller och packningar ???? kan detta hjälpa???

 

hur mycket av drevet måste vara under vatten för att det ska kunna ta in vatten,, nu är dom fyra insugshålen på varje sida under vatten,, jag har även spolat rent kanalerna

 

Tack för svar

 

Christoffer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först en fråga? Spolat rent kanalerna, hur?

 

Du är helt rätt ute när hela sjövattenintaget ligger i vattnet. För då får du i suger impellern inte någon luft utan endast vatten. I ditt fall är inte defekt impeller någon högoddsare. Möjligen kan du testa ifall det läcker/rinner genom impellern när du häller in vatten bakvägen. Skvalar det ut vatten genom sjövattenintaget så läcker impellern vilket betyder att denna är defekt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem i veckan,

Och jag gjorde på följande.

 

Först fyllde så mycket vatten som möjligt i motorn via vattenpumpen med vatten slangen,

Och sen startade motorn o fyllde bakvägenigenom slangen som går till termostathuset samtidigt som motorn är igång,

det verkar som att de e ganska känsliga mot att det e luft i systemet..

 

Men se till att inte köra fö länge utan vatten för jag brände sönder min inpeller o termostathus när ja höll på för länge ca 5min.... Tur att man alltid köper dubbel av allt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Varför krångla till det?

Använd en spolmuff istället är mitt råd.

Naturligtvis ska du se till att byta impellern om du är osäker på skicket, det är dessutom en enkel operation då den sitter bakom plastkåpan på drevet.

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva isär och kolla impellern, den sitter bakom plastkåpan på drevet, den brinner upp rätt snabbt om den inte får pumpa vatten, använd alltid vattenslang med spolmuff så du får lite hjälp med trycket, i sjön sitter hela impellern under vattenytan så då är det inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ikväll provat att fylla vatten bakvägen ner i drevet från båten,, och det pissar rätt igenom till sjövatten intaget,, kan impellern vara så defekt???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske...
Men fyll vatten i slagen när du har drevet i vatten samt under motor gång... 
Vart i Landet finns du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Strax norr om göteborg..

 

om impellern hade varit intakt ska den ju kunna suga direkt från tunna tycker jag,, jag snackade med en expert idag å han misstänkte att fallet va så

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt odds gäller än. Det är väl inga problem att ta fram impellern, eller? Då ser du att denna är KASS/defekt! mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skojar du med mig/oss? 
Ifall du tar en ny hel och fin och tittar på se du att det finns så kallade vingar på denna. Din är troligen en modell utan vingar. När du konstaterat detta gäller det för dig att hitta de saknade impellerdelarna. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kanske inte är proffs eller som du tror i alla fall nitro. Tycker det va jävligt tyket skrivet ditt sista svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu fanns det tyvärr vingar kvar nitro,,, så jag slipper nog leta efter dom iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resterna av vingarna kan ha tagit sig in i motorn i värsta fall. Jag hittade rester efter min konservering när jag tog isär termostathuset. Hoppas att jag hittade alla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med OMC cobra men.......jag hade exakt samma problem i våras när jag bytt till ny impeller. Det visade sig att packboxen som ska se till att impellerhuset är tätt hade gett sig. Den sitter på min maskin (en Volvo) på samma axel som impellern, men BAKOM impellerhuset. Kanske det är samma fel på din maskin?

 

Kolla in den här länken, kanske kan den hjälpa dig?http://ockelbo.plars.org/album/impellerpump/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...