Rubinen 0 Postad 27 Februari , 2008 Ny medlem och första inlägget, men säkert inte sista för jag är ny på båtar, men har skaffat mig en Vator 15 DL. Har spanat på såna i 2.5 år, men helt enkelt inte fått tummen ur förrän nu. Första frågan blir hur jag ska lösa detta: Den behöver bottenmålas och jag tänkte även måla skrovsidorna, men jag klurar och sliter mitt hår på hur jag ska lyckas eftersom båten står på trailer och jag har ingen möjlighet att lägga av den någonstans. Hur gör man? Kan man på nåt smart sätt tilta båten i sidled på trailern så att man kommer åt ena sidan och ner till köl(?) smidigt och när man är klar göra samma åt andra hållet. Man skulle då få färgöverlappet på kölen. Fast det sitter ju en rulle på trailern också. Hoppas ni förstår hur jag menar. Jag håller på och blir tokig och kan knappt sova när jag funderar hela tiden. Kom med förslag och ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JiVePirat 0 Postad 27 Februari , 2008 Måla framför rullarna o när det e klart så flyttar du fram vinschen på trailern o vinschar fram båten så den står på den målade ytan, sen e de bara o måla resten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JiVePirat 0 Postad 27 Februari , 2008 Sorry, bakom rullarna ska du så klart måla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Februari , 2008 Hade en sån båt för många år sedan. Jag vevade helt enkelt av båten från trailern ner på en gammal trasmatta. Båten lade ju sig på ena sidan, då var det bara att måla på den andra. Låta torka och sedan vicka över båten och fortsätta. Klart. sen veva tillbaks den på trailern igen. Den båten är ju inte tung och otymplig, så det funkar fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 Februari , 2008 Nema problema. Du höjer upp båten med ex en domkraft, pallar upp och skjuter bort trailern. Sedan är det bara att måla och flytta upppallningen till färdigmålat område.... mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 27 Februari , 2008 Jag målade alltid min förra båt då den stod på sin trailer och det var inga problem. Antingen så lyfter du båten med domkraft först och målar på de ställen där rullarna är och sedan släpper ner den när färgen torkat och sen målar du resten alternativt så gör du tvärtom. Målar först, lyfter sen. Det är ju hugget som stucket =) Att ta sig tid och fixa för att att dra undan trailer och ändå behöva stöttor ser jag som lite onödigt, visst får man åla sig lite mer när båten står på trailern men så farligt är det inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 27 Februari , 2008 Det låter ju himla smidigt och bra, men problemet är att jag har båten på svärföräldrarnas tomt och svärfar är inte allt för glada över mitt inköp och vill inte att jag lägger av den från trailern. Därmed faller ju även det andra förslaget, jag fick, med att ställa den på pall. Dessutom så skulle den ju bli liggande ett tag för slipning och målning därav funderingen om att tilta den på trailern på nåt vis. Det är ju väldigt tight att slipa vid trailerhjulen och under eftersom trailern är så låg. Jag måste verkligen lösa detta på nåt bra sätt för att slippa se svärfars belåtna min när jag misslyckas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Februari , 2008 Byt svärfar Kan du inte köra iväg med båten en bit och göra det där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 27 Februari , 2008 Jag får väl jobba på det Njae... saknar tyvärr dragkrok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 0 Postad 27 Februari , 2008 Hej hej Jag har precis renoverat en båt i samma storlek (ta gärna en titt i mitt fotoalbum) och jag kom fram till att det smidigaste var att ha den på trailern. Visst blir det lite trångt vid hjulen men om man tar alla områden man kan komma åt och slipar och målar så är det ju bara att putta bak båten och måla resten sen. Det tror nog jag är mer tidsbesparande än att försöka välta båten på sidan eller palla av den. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 28 Februari , 2008 Tack för svaren. Var och tittade lite idag och kräla blir min melodi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 28 Februari , 2008 Hej Snyggt jobb luddelurr!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 Februari , 2008 Så du behåller svärgubben då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 28 Februari , 2008 Mmm... tillsvidare. Annars har jag ju ingenstans att ställa trailern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 0 Postad 28 Februari , 2008 Tack ska du ha http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 28 Februari , 2008 Kan du inte göra som alla andra, krypa under med burk och pensel och måla. Att du missar lite vid kölrullar och stödhjul är väl inte hela världen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 28 Februari , 2008 Klart att jag kan och det är det jag får göra. Jag ville bara se om det fanns bättre sätt som inte jag kände till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 28 Februari , 2008 Tänkte om bukfettman börjar krångla till det, jag har själv det problemet. Vill du verkligen komma åt, ta bort rutan och vänd henne upp och ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 29 Februari , 2008 Njae... inte magen som är i vägen Bara jag som är bekväm av mig. Trailern står på grus 0-32 så kräla betyder blåmärken i mitt fall. Tanken att vända henne upp och ner har slagit mig, men då kommer jag tillbaka till det som är problem och det är att jag inte får ställa av henne från trailern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser