protze77 0 Postad 24 Februari , 2008 Hej jag har problem med att motorn går varm men tar jag bort rören mellan avgasknäna och drevet går den i normal temp. jag har en nyrenoverad motor, bytt båda vattenpumparna och termostat och har nya limpor o knän men den går varm ändå. motorn är en omc 5,0 l års 92 MVH Nicklas Senast ändrad av protze77 | 24 februari 2008 | 20:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 24 Februari , 2008 Hej dum fråga... har du rätt thermostat? den skall öppna på ca 67 grader... alltså ingen bil thermostat... det måste vara en marin. Kolla annars alla avgaskanaler (nu tror jag ioch för sig att du gjort det då du renoverat) men kolla en gång till... jag var ute för det på en annan båt att gummit som sitter mellan bockhornet och knät hade smält lite coh 'massan' lade sig som ett lock där bockhornet går ner i skölden. Sedan finns det vissa (oftast Mercrucer) som har ett vipp lock i bockhornet för att inte vatten skall skvilpa in i limporna.. brukar fungera sådär och många tar bort dom. //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 24 Februari , 2008 Hej jag glömde att skriva att jag har nya limpor o knän. jag ska kolla termostaten men det ska vara marin termostat MVH Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 24 Februari , 2008 Menar du att du kopplar bort bockhornet som går till skölden? I sånt fall har dina klaffar som sitter monterade i bockhornet ramlat ner,det är inte ovanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 25 Februari , 2008 Hej jag tog bort dom med när jag tog bort rören så dom har ej ramlat ner MVH Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 25 Februari , 2008 Alltså den går ej varm om du kör med kylningen dirkt ur knä rören men när du sätter tillbaks bockhornet så går den varm? Om,sitter drevet på ? Har du proppat ena bockhornsröret och blåst i andra?då kan du märka om det är mycket motstånd. Om den ej går varm med kylning direkt ur knärör så har du fel mellan knärör och ut. Är den sjövattenkyld? Vilket drev har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 26 Februari , 2008 Hej när jag sätter tilbaka röret så går den varm drevet sitter på det är ett cobra drev det är sjövatten kylning MVH Nicklas Senast ändrad av protze77 | 26 februari 2008 | 20:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 26 Februari , 2008 Ta isär igen och sätt en påse i ena röret(Bockhornet) och blås med tryckluft,du måste ha stopp nånstans vid drevet. Jag skulle plocka bort drevet och kolla,du har nåt som är i vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 26 Februari , 2008 Hej tack så mycket för tipset jag ska kolla i helgen TACK MVH Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 1 Mars , 2008 Hej nu har jag tagit bort drevet o kollat tog i sär drevet men det var ej stop i drevet o termostatet är marintermostat MVH Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 1 Mars , 2008 hej du sa att du har Cobradrev, det dervet har 'kylvattenpumpen' i drevet, när du bytte impeller är du säker på att den pumpar ordentligt? Om du inte har stopp i avgaskanalerna och har rätt thermostat, måste det ha med kylvattenflödet att göra, Avgaserna behöver ut FORT pga den höga temp.en, och eftersom bockhornet är avsmalnande innan det går in i skölden ökar både trycket och temp., vilken typ av limpor har du? det finns både 'torra' och dom vanligaste - med kylvatten som kyler avgaserna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 1 Mars , 2008 Hej jag har vattenkylda avgaslimpor och knän MVH Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord-880 0 Postad 1 Mars , 2008 hej hej! jag hadde ett liknande problem med min förra båt med cobradrev, men den gick varm på låga varv och tempen blev normal när man ökade varvtalet. problemet för mej var att den stålhylsa som ligger runt impellern lossat i sin infästning i drevet och hadde snurrat med impellern en bit och på så sätt täppt till vattenkanalen upp till motorn. jag tog bort hylsan och limmade fast den igen och allt vart normalt igen. kan kanske vara något att titta på. lycka till Micke! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 1 Mars , 2008 HEJ tja för tipset ska kolla MVH Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 2 Mars , 2008 HEJ Jag har kollat hyllsan den har flyttat sig typ 2mm så jag tror ej det kan vara det det felet. man undrar vad det kan vara börjar ta slut på ider MVH Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 3 Mars , 2008 hej... ja ideerna börjar ta slut... En drastisk åtgärd är att plocka ur thermostaten och se vilken arbetstemp du får... med bockhorn monterat... /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 18 Mars , 2008 hej jag har prövat att ta bort termostatet men den går varm en då (omc skit motor) MVH Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protze77 0 Postad 21 Mars , 2008 HEJ Jag har kollat termostatet i dag det är på 71 grader 160f är det för varmt ? MVH Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 21 Mars , 2008 Går den var trots att du tagit ur thermostaten, då är det tätt i motorn eller så är pump/impeller kass. Om du kopplas loss slangen (inkommande) från motorn och stoppar i en trädgårdslang med full sprutt (täta ordentligt runt slangen) och kör motor då... med eller utan thermostat spelar ingen roll i detta första läge - vilken temp får du? Bara för att kolla om det har med pumpen eller motorn att göra. Därefter sätter du slang i resp. limpa och kollar att vattnet faktiskt kommer ut där det skall - änden på knät. Om slangen hoppar ur limpan när du sätter på vattnet är det för tätt där, kan vara packning på sned eller vad som helst. Hur är det med motorns vattenpump? någonstans är det en flaskhals, det gäller att hitta den bara.... //RC Senast ändrad av RCarlsson | 21 mars 2008 | 21:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser