johan22 0 Postad 19 Februari , 2008 Hej! Jag har problem med min mercruiser 262 magnum -97 som ej startar. Till saken hör att jag nyss köpt motorn som mer eller mindre var nedskruvad då det läckt in vatten i cylindern från limporna. Detta är nu fixat men den vill den ej starta. Bensin får den och gnista är det på stiften. Motorn tänder även till när jag kör på startgas. När motorn tänder låter det som den tänder åt fel håll dvs när kolven är påväg upp. Kan man ha monterat något fel när man skruvade ihop motorn eller är det tändningen som är felinställd, hur ställer man isåfall in den? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigg_martin 0 Postad 20 Februari , 2008 OK, av egen erfarenhet så är det fullt möjligt att vända fördelaren 180 grader fel. Baktänder motorn? Är det inte det kolla om vev och kam är rätt iställda enligt märkena. Står tändningen rätt, är förgasaren rätt inställd. Ger du mycket gas när du försöker eller litar du till tomgång. De skruvarna ska vara utskruvade ca 1,5 till 2 varv från bottenläget. Tändningen kan du grovinställa genom att utnyttja ettans cylinders topp (övre död punkt=prceis innan den vänder ner igen) läge tillsammans med märkningen på svänghjulsdämparen och graderingsplåten. Ställ in förtändningen på 8 till 10 grader, det borde ge någonstans runt 32 till 34 grader vid fullt utslag (ca 3000rpm). Ett bra utgångsläge. Kolla definitivt eventuella brytare också. Börja med det, det borde vara i detta härandet orsak ligger. mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan22 0 Postad 20 Februari , 2008 Hej! Med baktänder menar du att det kommer avgaser ur insuget så är svaret nej. Däremot låter det som motorn tar stopp när den tänder till, dvs den vill gå åt motsatt håll som startmotorn drar runt den. Motorn har insprutning och hydraliska lyftare så jag har ingen synlig kam. Jag hittar inte heller någon märkning på svängväxlel, sitter den på något särskilt ställe? När det gäller fördelaren så ser det ut som den sitter rätt pga att de har målat med färg som stämmer överrens med där den står nu. man kan dock inte svära sig fri på att de inte har plockat ut fördelaren och snurrat på motorn och fått den ett halvt varv fel när de monterat dit den. Finns det något annat sätt att se hur tändningen ska stå när den är nollställd, tror att detta är felet? Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 20 Februari , 2008 Om motorn tar emot när du försöker starta den så låter det som om tändningen står för högt.. Lossa fördelaren och vrid den en aning medsols och se om det blir bättre.. Motorn ska kunna starta även om tändningen står lite fel så finliret kan du göra när du fått igång den... Sitter fördelaren ett halvt varv fel brukar det smälla ordentligt i insuget och det problemet verkar du inte ha.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Februari , 2008 Kolla så du inte satt tänkablarna i fel ordning, feltändföljd. Antar att fördelaren varit bortplockad, även om du satt den på det målade märker så kan vevaxeln-kamaxel kommit i felläge när du monterade fördelaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 20 Februari , 2008 På svänhjulsdämparen som remskivan sitter på brukar ha en markering kolla där. Förmodligen ligger tändning fel,som sagt många har ställt fel vid start. Prova såhär. Vrid fördelaren ca 10m av en timme räknat åt ena eller andra hållet, då ser du direkt om den antingen tänder till eller om det puffar till och ryker till hur insuget.Om den puffar till vrid tillbaks där du började och sen tio min åt andra hållet. Motorn tänder när kolven är på väg upp för att komprimera,därför upplever du att den nästan vill gå åt andra hållet. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 20 Februari , 2008 Exakt som Gelis skriver.. De gamla märkena är ingen garanti för att fördelaren sitter rätt. Om inte vevaxel och kamaxel stod i exakt samma läge vid monteringen som när det demonterades så kan det skilja på en kugg eller så och då blir det de problem som du beskriver.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan22 0 Postad 21 Februari , 2008 Hej! Det finns en skåra i svänghjulsdämparen och ett V som är utgjutet från motorn som är vitmålat i änden. Jag antar att detta är märkningen. Om jag fattat rätt ska dessa står mitt för varandra och rotorn ska ge ström på på ettans cylinder, stämmer det? mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 21 Februari , 2008 Kolla igenom att tändföljden är rätt (Tändkablarna) Sätt märkena mot varann och ta bort ettans stift och se att kolven är i toppen,om inte ligger sexan i toppen då får du lossa fördelaren och vrida den 180grader Vart håller du till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan22 0 Postad 22 Februari , 2008 Hej! Nu har jag kollat, om märkna står mitt för varandra så ger rotorn ström till ettans cylinder. Vad kan det vara mer för fel? låter fortfarande som kolven vill gå åt fel håll när den tänder (vilket är sällan). Jag håller till i småland i trakten kring Älmhult. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Februari , 2008 Ja det är ju en sak att rotorn pekar på ettans cylle, men är 1:ans cylinder i tändläge? dvs kolven i topp och avgas o insugsvenil väger dvs är stängda. Har du kollat tändföjden som jag o flera skrivit om. Låter som ett solklart fall av fel tändläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan22 0 Postad 23 Februari , 2008 Idag spann den som en katt, hjälpte att vrida fördelarn medsols. Tack för kloka synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser