Pentti 0 Postad 17 Februari , 2008 Min Wellcraft 21 SL -96 med en VP V6 195 HK, upplever jag inte varvar som den borde göra. När jag ligger på max med gasreglaget så varvar den bara 4000 varv. Någon som har idé om vad som kan vara fel? Tacksam för svar. //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 17 Februari , 2008 Vilken motor är det? Om det är en 4,3GL (190hk) så är max motorvarv 4600. Är det den motorn så kan säkert propellern vara förklaringen till att du ligger lite för lågt i toppvarv. Kanske har du för stor propeller - vilken har du? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentti 0 Postad 18 Februari , 2008 Har den 3-bladiga original propellern. Det som jag glömde skriva är att den gör bara dryga 30 knop, vilket känns alldeles för lite. Eller? Senast ändrad av Pentti | 18 februari 2008 | 09:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 18 Februari , 2008 Om det är orginalpropellern (dimension?) så är det inte särskilt överraskande om motorn varvar lite för dåligt. Har samma erfarenhet med min båt. Båtarna blir tyngre med åren. Tipset är att testa en prop med lägre stigning då borde varvtalet öka. Blandar man in hastigheten blir det krångligare (finns mängder med trådar om frågan). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 18 Februari , 2008 En stålpropeller i en dimention mindre skulle nog göra susen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentti 0 Postad 19 Februari , 2008 Hej Det är ett sx drev med en aluminium propeller med storlek 14,25x21 höger. Vad skulle jag ha istället för å få upp varvtalet? Ökar inte farten om varvtalet ökar? Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 19 Februari , 2008 Det verkar som du kan gå ned ett steg till 14x19. Ger ca 300 varv plus. (Vet fortfarande inte vilken motor du har) Du får en båt med bättre ax, toppfarten är mer osäker. I bästa fall ger det några knop. Föreslår att du går in här och fördjupar dig i saken: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/propeller_guide/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 19 Februari , 2008 Hej . Har för mej att det fanns ett beräkningspogram från en firma som hette proopnspeed, där kunde man lägga in motor typ/hk/varv/längd båt/vikt/mm. MVH Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentti 0 Postad 20 Februari , 2008 Motorn är en 4,3L V6. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 20 Februari , 2008 Din Wellcraft är väl inte så fasligt v-bottnad (graderna vet jag i o f s inte) så den borde nog komma upp i mer än 30 knop med 190 hk, tycker man. Varvtalet ska upp, nu verkar du köra i uppförsbacke. Grundtipset är propellern, nästa steg är att syna motorn. Anders Senast ändrad av Briggen | 20 februari 2008 | 15:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentti 0 Postad 22 Februari , 2008 Ja uppförsbacke e rätta ordet. Problemet e att jag inte för upp nosen. Den vill bara borra ner sig, hur mycket jag än trimmar och tiltar den. Hoppas det är proppens fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 22 Februari , 2008 Den går på näbben med andra ord - märkligt. Framtung, men varför? Senast ändrad av Briggen | 22 februari 2008 | 23:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 Februari , 2008 Det är propellerns utformning som avgör om den lyfter aktern eller fören osv. Tex OFX 3 och 4 bladig(på bilden) är till för att lyfta V-bottnade båtar och flat båtar, Den är gjord för för absolut max fart med ett grymt grepp!. Har man problem med att nosen dyker när ma maxar är det här det bästa alternatvet. Tar men ex Mirage den är urdålig på att lyfta nosen men trycker båten bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 23 Februari , 2008 Ja, nog lutar det åt att propellern är boven. Men när båten levererades 1996 måste tillverkarna ha satt på en vp-propeller som fungerade så att båten inte gick på näbben. Det borde gå att ta reda på. mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 23 Februari , 2008 OFX:en använder flo-torq och passar SX. Orginal propellern har inte den egenskapen att lyfta fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 18 April , 2008 Hej, Hur har det gått för dig med propellern? Jag har exakta problemet fast tvärt om på min 4,3:a... Jag skall prova o byta till en 20-21 propeller... har nu en 15x17... Byte kanske... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 18 April , 2008 hej Pentti, Snygg båt, hadde själv en SX 21-96 med V8. Att du ligger på bara4000 varv vid WOT påverkar inte toppfarten så mycket, provade flera olika proppar på min båt och resultated var ganska lika oberoende av storleken på propp, så länge jag inte hamnade över max tillåtet varv. Förutom den jävla plast proppen vars namn inte nämnas. den va riktigt dålig, gav bra grepp men ca 4-5 knops lägre toppfart. du borde ligga på en toppfart på 35-38 knop med V6. Är du säker på att trim/tilt funkar? Har den alltid bara varvat 4000WOT? E bef. propp oskadad? Senast ändrad av BerraS | 18 april 2008 | 10:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentti 0 Postad 16 Maj , 2008 Har redan köpt en ny prop med annan stigning. Men inte hunnit prova än. Återkommer när jag varit ute å testat. Tack för komplimangen om min 21 SL. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser