Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
thrh

Bästa tipsen för gennakersegling

Rekommendera Poster

Köpte en begagnad gennaker i går! Skall bli kanonkul att köra lite till sommaren.

Men!

Seglade en del med spinnaker för 20 år sedan men känner mig riktigt ringrostig!

Nu sitter jag med ett segel som jag aldrig seglat med. Vad skall jag tänka på?

Tror att jag har hyfsad koll på hur det skall riggas men är väl inte helt säker. Vad behöver jag köpa in för att få det att fungera. Har bara seglet

Är det gipp som gäller eller stagvänder man. När jag tittade på seglet (ursäkta mitt oförstånd) kändes det som om det var en fram och en baksida på seglet och jag är inte riktigt med på hur man byter bog?

Alla tips är välkommna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genaker är ju i första hand ett undanvindssegel (dock ej så bra på ren plattläns), så byte av bog är väl knappast aktuellt.

Den stora fördelen är lätthanterligheten i jämförelse med spinnaker. En upp-å nerdragbar strumpa underlättar åxå handhavandet.

post-1968-1394235350,3253_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad dumt det kan bli när man uttrycker sig i text! Man skriver något som man menar. När man sedan läser det blir det bara fel.

Jag är fullt medveten om att det är ett undavindssegel! Men jag har oxå förstått att det inte funkar 100 på platten, varför jag gissar att jag i vissa lägen får köra på slören trots att jag vill gå på platten och då måste byta bog - eller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undertecknad som inte kappseglar spirar -vid lätta vindar -ett försegel på plattläns. Enkelt å billigt! Så kryssa på länsen ska Du inte behöva.

Spinaker har ja aldrig förstått mig på (beror väl på att ja seglar ensam, och som sagt ej kappseglar).

Bild/ För att underlätta ytterligare har ja alltid 2 båtshakar ombord som är anpassade i längd för att spira ut försegel respektive storsegel med.

post-1968-1394235350,4407_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du upptäckt är gennakern inte ett symmetriskt segel utan den har ett kortare förlik och ett längre akterlik.
Jag brukade segla med det på min förra båt och använde det precis på samma sätt som stora genuan - alltså gipp. Man får vara lite snabb i vändningen så att det inte snor sig kring förstaget bara. Ett kanonkul segel som jag saknar på min nuvarande båt. Meningen med gennakern är att det ska vara enkelt och någon spirbom brukas därför inte. 
Jag kunde tom segla halvvind med seglet. Mycket användbart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har både spinaker för kappsegling och Genaker med strumpa för familjesegling.

Som nämts tidigare så är Läns inte den bästa bogen men plattläns går faktiskt ok då man kan saxa seglen. Vi brukar dock kryssa oss på slörbogar.

Gippa gör vi mellan förstaget och förlik på genkern. Kräver viss timing och att man snabt drar igenom genakern i rätt ögonblick. Kräver träning (cirka 2-3 gånger, säkert).

Alternativet är att gippa framför men efter test tyckte vi det var knöligare. Man riskerar också att segla över skotet också.

Att kompletera med strumpa rekomenderar jag starkt för familje segling, fungerar faktist bra på kappsegling också.

Vad du behöver är långa skot (som spinakerskot) och jag rekomenderar också suggor med vilka du kan ändra skotvinkeln och öppna eller stänga akterliket ungefär som på en genua.

Genaker bör sitta på ett peke för att få fram halshornet längre vilket underlättar gippar. Halshornet skall hälst vara justerbart med en lina ner till brunnen. Jag monterade på ett bogspröt från Selden som jag enkelt plockar bort när jag inte använder den. Ett aluminiumrör genom en ring i fören.

Lycka till.

/// J-O

post-29802-1394235350,863_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hopp!

Nu kommer jag ifrån ämnet kanske, men då får ni ryta till...

Jag fick med en gennaker på rulle när jag köpte båten. Har inte testat än, men gör det nu i sommar. Någon som har erfarenhet av något sådant? Vad jag förstår kan man inte justera förliket på samma sätt som en vanlig gennaker då man sätter fast rullen längst fram.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den erfarenhet jag har av Genaker på rulle är att det är allt eller inget som gäller, du kan inte justera segletsstorlek som med en rullgenua.

De jag pratat med som har genakerrulle har inte varit odelat possitiva till funktionen.

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag funderar på vid gippen är om man drar skoten utanför gennakern om ni förstår hur jag menar. Det blir långa skot då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Gennakern halsas framför förstaget och man använder två skot, ett på var sida, precis som med en vanlig genua.

Jag har själv en med en strumpa till, som x-mannen skriver så är det mycket smidigt med denna. Jag hanterar seglet ensam och båten är en Dominant 78. Peket är ett hemmabygge med ett utskjutbart aluminiumrör som sticker ut en meter framför bogen.

Senast ändrad av Matrix | 18 februari 2008 | 13:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är jag med. På en tiometersbåt krävs alltså två skot a 20 m ca?

När det gäller strumpa. Är det något särkilt fabrikat eller annat man skall tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft två typer av strumpa, en från Royal Marine (den vanligaste som sälja av alla segelmakare) och dels en som jag köpte av Boding. Den har en oval tratt och linerna i en ficka på utsidan.

Jag rekomenderar dock Royal Marine' strumpa som fungerat bättre.

Länk:

www.royalmarine.se

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar många pusselbitar falla på plats. När jag nu tittar på skot/gajar kommer en fundering kring tjocklek. Räcker det med 8 mm eller måste jag upp på 10 mm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte suggor. Altid bra att ha. Det ger också möjlighet att trimma ner skotvinkeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är ca 60 kvm och det kanske räcker med 8 mm, vad avser hållfasthet? Men vad är lättast att hantera 8 eller 10 mm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skönare att hålla 10 mm än 8 mm. Nackdelen är att de är tyngre i lättvind (skaffa ett par riktigt tunna om du vill segla i riktigt lätt vind. ) blocken blir lite större och därmed dyrare.

Sen beror det ju på vinchar. Nyper 8 mm eller måste det till 10 mm?

Vad gäller styrka så finns det idag otroligt tunna linor i Dynema tex som håller otroligt mycket fast de är tunna.

///

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom just på en innovation betr. att gippa spankern.

Kan man inte låtadet lösa skotet gå för om förstaget och vid gipp dra runt seglet fladdrande framför förstaget och hämta in på andra sidan efter vändningen om nu nån förstod. Då borde man slippa trassla förbi något som kan äta upp gennakern. Kräver några meter längre skot. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en av de två metoderna för gipp av genaker. Vissa gillar det bättre än att trassla igenom mellan lik och förstag. Risken är att man seglar över sitt egna skot.

Personligen tycker jag det är krångligare att gippa framför men det är en smaksak.

Vissa som har strumpor drar ner strumpan vid gippen och hissar efter gipp. Fast det är ju ingen sport, nästan lite fusk.\Wink\.

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aldrig får man vara först. Men jag har aldrig testat att gippa den framför förstaget. Vi seglar inte så ofta med pösgenuan. Men det blir bra drag i lätt vind helt klart om man orkar sätta den. Sällan frugan och jag sätter den. Däremot om det är fler ombord och man inte har nåt att göra på lätt halv till undanvind får man lite spänning i den kanske tråkiga medvindsbogen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är inget dumt segel. Vi har en Genaker med strumpa som vi kör med familjen (2 vuxna 2 barn). Det fungerar perfekt. Spinnaker kör vi bara på kappsegling, då utan strumpa, men jag tror det skulle funka bra med strumpa då också.

Men på slör halvvind blir det bra drag med genakern redan i lätta vindar. Lätt att hantera och strumpan tar vi direkt ner (och upp) genom förpiksluckan och ner under kojerna där. Behöver ingen påse ens.

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare.

Med familjen sätter vi gennakern ofta då det med strumpa är smidigt att hantera hissning och revning. Att i 3-4 m/s glida fram 5-7 knop är en riktigt härlig känsla.

Att påstå att det är krångligt eller jobbigt har jag svårt att köpa. Endast 2-3 minuter för att sätta den.

Har peke och gippar seglet mellan lik och förstag enkelt och smidigt.

Hade en fantastisk bog i höstas på platt vatten (vilket är sällsynt i Öresund/Kattegatt). Under någon halvtimme med frånlandsvind gjorde vi nästan 9 knop och min dotter på 12 år styrde stolt båten som forsade fram. Ett minne att tänka tillbaka på när det regnar småspik och blåser utomhus...

En annan rolig båt på bilden med gennaker som vi ser fram emot att få segla i sommar...

Senast ändrad av arnold_s | 26 februari 2008 | 22:44

post-9864-1394235363,1565_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RS Feva är en kul båt, var med min dotter på något race när hennes ordinarie gast inte kunde. För info så går det VM i Gottskär /Kungsbacka 2-5 augusti.

Det kommer lite bilder på Feva vad det lider på hemsidan nedan. Har bara hunnit med kölbåtssidan än. Jag är glad amatör på web området så jag lär under tiden. learning by doing...

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har seglat med både strumpa och rulle.

Rullen var en Bamar och den fungerar bara bra om gennakern är platt alltså en gennaker för halvvind. En riktigt bukig och bra gennaker för undanvindar fungerar dåligt och då är strumpa både billigare och bättre.

Strumpan görs av ett loft i Västervik - alla loft använder deras patent.

Strumpan skyddar också seglet och du behöver ingen säck.

sgs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu lutar allt mot en strumpa. Jag har sett att Royal sails gör reklam för något nytt. Någon som har en gammal och kan gissa/bedömma skillnaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig fungerar både rulle och bukig asymmetrisk spinnaker vid gippning föröver av seglet och inrullning på rulle utan problem

Rulle http://www.bahnhofbredband.se/~wb067400/spinnrulle.htm

Asymmetrisk Spinnaker http://www.bahnhofbredband.se/~wb067400/asymmetrisk.htm

//Stickan

Senast ändrad av stickanh | 01 april 2008 | 22:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gippar min gennaker precis som en genua, dvs mellan mast och förstag. Är jag den enda som gör så? Det funkar bra och jag har t.o.m. kryssat med den i lätt bris!

Nerhalet i förliket går ner genom ett block bakom förstaget och sen bak till sittbrunn.

Men visst vore det bra att kunna skicka ut den på ett peke. Då finge jag gå över till någon av de andra gippmetoderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...