Dirken 0 Postad 8 Februari , 2008 Tänker byta från plåt till dynex i backstagen. Fördelarna är uppenbara men undrar om någon känner till några negativa egenskaper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 9 Februari , 2008 Jag tänker göra detsamma till denna säsong. Mig veterligen finns det bara fördelar: lägre vikt, mindre slitage på seglets akterrunda och mindre töjning. Jag kommer köra 4mm skalad Dyneema på min båt som är 7 meter lång. Jag är också intresserad om någon har negativa erfarenheter med moderna fibrer i akterstaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 Februari , 2008 Ursäkta , men kan en motorbåtsägare få påpeka en sak ... -heter det inte BAKSTAG .. eller till och med akterstag ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 10 Februari , 2008 Jag kan ha fel, men jag tror att det heter akterstag om det bara är ett, och backstag om det är två.... eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 10 Februari , 2008 Akterstaget går från masttoppen och till aktern på båten. Backstagen (2st) går från samma höjd som förstaget och ned till aktern. De är till för att sträcka upp förstaget på partialriggade båtar. Det syns om du tittar på bilden av min båt. Senast ändrad av excel319 | 10 februari 2008 | 06:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 11 Februari , 2008 Min tanke rör mer linan i sig. Hur tål den sömmar, lattfickor och sol? Det går ju att efterbehandla den men vet inte om det lönar sig. Hur ofta får man byta för att slippa haveri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 12 Februari , 2008 Bara positiva erfarenheter. Kör med enbart ren dynema 3-4mm; dubbla förstag, enkla vant å backstag (7 meters snipa). Suveränt att bara slå lämpliga knopar vid infästninarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 13 Februari , 2008 Tack för att ni svarat! Kul att du hottat den lådan. Intresserad av vad Polis Knätofs säger om att det saknas hampa och lin, samt hur mycket straff Lys-gubbarna gett..Håller med om lättheten med lina istället för plåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 13 Februari , 2008 Kul att Du gillar mitt blasfemiska tilltag! Ja veteranbåts-fundamentalisterna knorrar, men seglare ger ofta sitt gillande & det är ju ingen museibåt, det är en bruksbåt för dagligt bruk året om (enda hinder är eventuell is, som i vinter lyser med sin frånvaro/Sankt Anna skärgård). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 14 Februari , 2008 Hej, Negativa egenskaper: Livslängd oc kanske pris? /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jammen 0 Postad 17 Februari , 2008 Enda nakdelen är ljudet. Det surrar ganska bra i backstagen när man tar hem i hård vind. Slitaget av backstagen övervägs mer än väl av minskat slitage av segel. //Calle ww.exilia.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 17 Februari , 2008 Vi bytte back/check & häckstag från vajer till Skalad Dyneema från Liros förra året,fungerar jättebra! Lätt & sliter mindre på det nya storseglet som är otaftat. /Susanne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 18 Februari , 2008 När jag tittar på din båt ser det ut som om backstagen inte går från samma höjd som förstaget? De verkar gå från mastens topp?? Ser jag eller tänker fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 Februari , 2008 Hoppar in på tråden lite offside. Skarven mellan wire och repfall har gått av. Taskig linlås. Hittar inget lämpligt att skarva med och trissan är för smal för att rymma en dynema lina. Har ingen lust att göra en wiresplits heller så hur gör jag? Känner mig som åsnan mellan hötappar fast utan höhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />Tips? Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 19 Februari , 2008 Du ser fel. Tittar man noga ser man att backstagen går från samma höjd som förstaget. Det som syns på bilden och går från toppen är akterstaget och storfallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 20 Februari , 2008 Jag säger som Fredrik Lindström: - Det är inte vad man använder för ord som spelar roll, utan att orden förstås av den du säger dem till. Om tillräckligt många säger backstag och menar det stag/vajer som går från masttopp ner där bak på båten. Ja, då är det så att vajern kallas backstag idag. Vi moderna människor glömmer ofta det viktiga när vi ska kommunicera, nämligen att följa massan... Jag kan bara hålla med dig. Backstaget går från mast ner till backen, dvs däcksytan för om masten. Det man idag kallar backstag, fick jag som ung veta hette länsbarduner när det var två och akterstag om det var ett. Akterstag tycker jag att det ska heta idag, jag med, eller dubbla akterstag om det är två. En gammal seglare skulle nog hellre säga länsbarduner. Så, språket förändras och vi måste följa med för att kunna göra oss förstådda i framtiden/samtiden. Segla på! Senast ändrad av Olof_M | 20 februari 2008 | 08:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 20 Februari , 2008 Hur tycker du att man ska namnge de olika stagen uppifrån och ned. Det finns båtar med dubbla (som jag kallar det) akterstag (från masttoppen och ned till aktern). Själv säger jag akterstag, backstag och sedan barduner eller checkstay (stavning?) Det du beskriver som backstag kallas väl för inre förstag eller babystag. Jäkligt många beteckningar är det och många kommer från segelfartygens tid och stämmer inte alls idag jämfört med ursprungsmeningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 21 Februari , 2008 Hej För mig verkar Selden till att vara ganska duktiga på rigg och master, rätta mig om det är fel. Om man kollar i deras skrift Råd och Tips http://www.seldenmast.com/download.cfm?download=7945&webnode_id=2099&filename=595-540-S sidan 7 där finns beteckningarna för både mastheadrigg och partialrigg. Beteckningen backstag finns ej med, men tittar man på äldre segelskutors rigg finner man att (som sagts tidigare i tråden) backstaget går från masten och ner till backen alltså föröver. Senast ändrad av westerly | 21 februari 2008 | 04:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 21 Februari , 2008 Beteckningen backstag finns med. I texten står det barduner kallas även löpande backstag. Direkt översättning för det engelska namnet running backstay. Jag undrar vad man i LYS-tabellen menar när det står backstag, går de framåt eller bakåt Senast ändrad av excel319 | 21 februari 2008 | 05:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 21 Februari , 2008 Som sagt, många ord blir det... Sail on Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser