warrior 0 Postad 7 Februari , 2008 hej! jag vill bara få tips om vilken propeller som är bäst. jag vet vilken storlek jag ska ha 13X21 på en finnsport 500 110 hk. funderar på en ballistic,turning point,eller apollo. någon som har någon erfarenhet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 7 Februari , 2008 Gammal tumregel Har du bra (rätt) varvtal på motorn, byt till en rostfri med samma diameter och stigning så får du lite mer fart med oförändrat varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 7 Februari , 2008 Hej jag skulle välja en från Powertech. Vilken Motor har du? Hör av dig om du vill ha hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caliber 0 Postad 7 Februari , 2008 Tja! Jag köpte min fyrbladiga piranha propeller hos marindelsbutiken, där fick jag tips om vilken stigning jag behövde och dessutom så hade jag en massa andra motor frågor som jag också fick hjälp med. Så hör med dom, de har flera olika märken på propellrar beroende på båt/motor/tyngd/behov osv Lycka till i ditt val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Februari , 2008 För att få bra fart på den båten behöver du förmodligen en stävlyftande propeller. Problemet när man kommer upp i fart med en traditionell V-botten båt är att den vill gå på näsan. Då ökar den våta ytan och därmed motståndet. Tricket för att åka fort är att ha så lite båt och motor i vattnet. En stävlyftande propp har en bladdesign som hjälper till att hålla fören uppe. Proppar av den typen brukar oxå tåla att man har motorn högt monterad (hissad) vilket ger ännu mindre motstånd och ännu mer fart utan att tappa greppet i vattnet. Av propparna du nämnt är Apollo och Turning Point mer allround proppar men med betoning på stävlyft. Ballistic är ingen stävlyftare men har väldigt tunna blad och en lite skum bladdesign som ändå brukar ge hög topppfart, tyvärr brukar den inte tåla hiss så bra. Du har ju inte nämnt vad du har för märke på motorn men jag listar de vanligaste stävlyftande orginalpropparna. De heter Raker till Evinrude/Johnsson, Laser 2 till Mercury/Mariner och Pro Series till Yamaha. De är inte helt omöjliga att få tag i begagnade om du inte vill köpa nytt. Det finns sen några eftermarknadstillverkare som har liknande proppar på programmet. Viktigt om du köper ny propp av en handlare är att du får bytesrätt till du hittar en propp som passar. Senast ändrad av jarb | 08 februari 2008 | 11:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
warrior 0 Postad 8 Februari , 2008 hej! tack för den värdefulla hjälpen.jag har en evinrude v4 110 på finnsporten och uppskattar att den övervarvar ca.4-500 varv nu samt att fören gräver ner sig lite när man gasar på som du beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Februari , 2008 Eftersom båten går på näsan och du har en Evinrude så är Raker en väldigt het kandidat. Den är kraftigt stävlyftande och tål hög hissning. Troligen kan du montera motorn i de nedersta bulthålen så du får AV-plattan 5-6 cm ovanför botten utan grepproblem. Med nosen högre och mindre motor i vattnet kommer du att få flera knop på toppen och inte minst ett bättre gångläge och trevligare båt att köra. Om du hissar så högt är det en bra investering att skaffa vattentrycksmätare så du ser att motorn har kylvatten. 5-6 cm brukar inte va några problem men man vet ju aldrig.. Fördelen med Rakern är att det är en av de första propparna av den typen som lanserades. Den håller dock måttet än idag och kan fortfarande köpas ny. Det gör att den är lätt att hitta begagnad till rimliga pengar om du inte vill köpa nytt. Glöm inte det där med bytesrätt om du köper nytt bara. Jag vet att Evinrude ibland har haft det stora växelhuset från V6orna på V4orna men det vanligaste är det lilla huset. I så fall har du 13 splines på propelleraxeln och avgastrumman är 4,25 i diameter. Det stora V6-huset har 15 splines och är 4,75 i diameter. Kolla för säkerhets skull så köper rätt propp. Raker för lilla huset håller 13,5 diameter och för stora huset 14,5. Har du lilla huset finns t ex en 13,5 x 22 till salu på Svera om du tror att du kan dra den. Har du 2:1 utväxling behöver du göra uppåt 45 knop för att varva rätt. Tyvärr går det inte att länka direkt till annonserna men adressen är www.svera.org sen får du klicka vidare till köp/sälj, sök sen på Raker. Det dyker oxå upp Rakers till salu på blocket och båtforumen ganska ofta. En länk på Raker på Evinrudes hemsida. klick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 7 April , 2009 jag ska också försöka klura ut vilken propller jag ska ha på min nya båt. har aldrig varit i sjön men 70 hk är ju klenare än 110 så raker 18-20 tum kanske min motor klarar. sen är min båt 19 fot och säkert tyngre. vet inte vad den väger än men ska försöka hitta en våg och koppla den i traktorn. johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser