Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
bellaragazza

Sett och hört på båtmässan 2008!

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte att vi i denna tråd skulle berätta vad vi sett och hört på båtmässan.

Själv har jag noterat förljande

Crescent T-Rex V23 har fått ett lite nytt utseende. De tidigare så fula (enligt mig) höga grabbräckena som gick från fören till vindrutan har bytts ut mot lägre. Kanske mindere säkert men designmässigt bra mycket snyggare. Grattis alla designers på Crescent Boats AB.

Tur att alla gamla förgasar 2-takt försvunnit så man slipper höra diskussionen vilken som är bäst. Idag finns bara 4-takt och 2-takt/insprut, typ Optimax.

Utombordarna i sig kommer i rask takt med allt större antal hästkrafter.

Montrar som behandlar sjöräddning och säkerhet tynar bort allt mer och mer. Förr om åren hade SSRS, kustbevakning och försvarsmakten (som då var ansvariga frö SAR bl.a med helikopter) en mer framträdande roll på mässorna. Nu syns de inte alls!?

Det finns inga mässpriser längre!! Har man betalt 140 pix hoppas man alltid på att göra en bra affär och hitta lite SUPERBILLIGT godis. Ett exempel GPS/Plotter (ett känt märke direkt ovanför rulltrappan), inga schyssta priser alls och´ priserna gäller fram till sommaren så det finns ingen ljusning på att det blir billigare. Ok man kan få dem 140 kr billigare genom att inte betala inträde och köpa dem på stan.

Någon annan som sett och hört något?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte en sak ang mässpriser.

Är det inte så att så länge det är goda tider och försäljaren vet att de ändå kommer sälja i stort sett alla båtar/prylar de tar hem för säsongen, så finns ingen anledning att ha några extra rabatter etc..

Om jag själv ställde ut och var i den sisten skulle jag inte ha några speciella mässpriser iaf..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hälsade på kustbevakningen. Dom stod inträngda i ett hörn med en av sina båtar.

Visst fanns det mässpriser dock var det som mest några 100 förutom då på båtarna.

Det enda jag fyndade var 2 barnflytvästar.

Dock är det rofyllande att kolla alla kataloger man skaffat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg en massa justa båtar men som tidigare sagts, några fabrikat saknades. Det som är lite märkligt är prisskillnaden mellan i princip lika stora båtar av olika märken. Handlarna försvarar med att deras kvalitet är såååååå mycket högre, faaan tror.

Fräckast var nog den kompressormatade Hydroliften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte mässpris men klart prisvärd.

Båtsportkort Varberg - Norge, pappers kort, BSBkort, hamnböcker  allt för 835 kr

Köpte inte nu, väntar på den nya upplagan som kommer i mars.

Solteknik har sänkt priset på BSB västkusten några 100dra.

Skadar inte med konkurans på sjökorten.

http://www.nv-verlag.de/elektronische_see_serien_serie5.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe

Hade som sagt laddat plånboken för ett varv bland Plottrarna. Nu vet jag ju att det inte existerar några schyssta priser på mässan men.........Tänk om man hade tänkt till lite bland nasarna.

... Idag köp en plotter Garmin 520S och vi skickar med sjökort över valfritt område!!!

Härligt vilket bra pris nu slänger jag själv med en flödesindikator till min optimax för 2100 spänn.

Jag har spenderat en ryslig massa pengar, men känner mig nöjd. Säljaren borde vara nöjd.

Nu går jag istället bort mot Hjertmans och känner lite förstrött på ..två-tampar-betala-för-en.. med en fadd smak i munnen.

Och nu blir det till att åka hem och köpa en på näten från Staterna, fast jag egentligen vill handla den i Sverige.

Inte direkt någon vinna-vinna situation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen ide att köpa dyra saker i Sverige nu när dollarn är så låg...du får exakt samma fast 3000-4000 billigare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja jag träffade sötnosarna från maringuiden och fick mig en skruvmejsel och det är inte fyskam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju inte annat än att hålla med om att mässpriserna var i klenaste laget. Fanns väl lite men 2-300:- på 2-3000:- är ju inte mer än att man kan tjata sig till det annars också:)

Kollade på flutvästar men tyckte inte det var några priser värda att köpa en och släpa med på stan/tåget.

Kustbevakningen hade ju hamnat i ett hörn så det såg ut som båten skulle åka därifrån. I takt med att båtförsäljningen ökar så bör ju de som bevakar och räddar till sjös satsa än mer på att upplysa och informera. Polisen såg jag bara en varningsskylt hos och SSRS var jag inte direkt framme hos men blev anfallen två gånger av olika tanter som ville sälja lotter. Var la iof trevliga och malde på om sjöräddningen trots att jag inte köpte några lotter så helt okey...

Sen det jag störde mig på lite var alla satans ungar i färgade t-shirtar för någon tävling som sprang runt som galningar alternativt stod vid helumballongerna och inhalerade. Stryk skulle de haft! Sen fattar jag inte riktigt vad en del företag för på båtmässan. Mirakelmedel, glasögonputs, kockknivar, en satans massa böcker och annat som jag inte riktigt tycker passar in.

Lite häfftigt med Suxukihallen även om de som var utplacerade där inte kändes direkt säljande. Dagens poäng får nog gå till kryssarklubben. Har inte det minsta intresse för deras verksamhet men trevliga att ha o göra med var de... Lite roligt att Biltema letat sig dit, även om jag inte driektr var o pratade med den så skoj att de visar sig. Behövs lite mer prispress i båtbranschen även om en del andra båttillbehörshandlare inte verkade vara så nöjda med deras närvarao och varför betala mer?. En liten skoj detalj jag lade märke till var att knaparna på många båtar är samma modell som Jula säljer. Fula men antalgligen bra o billiga.

Så var totalt sett en lyckad dag. Var la gubben på tåget hem som spillde varmt vatten över mig som var lite tråkigt. Men jag fick med mig en bunt kataloger, en hel del inspiration och nytt kunnande så får la vara nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med övriga, sämre och sämre mässpriser. SeaSea brukar ha en helg i Dec med 20-25% i hela butiken, de flesta handlarna jag handlar hos brukar utan att knota ge 10-15% rabatt (detta verkar nästan vara praxis) så detta fjuttande med 5-10% på mässan är ju bara ngt man retar sig på (Hjertmans med sina 20% på nästan hela katalogen skall väl i detta sammanhanget ha en eloge för prisvärdheten). Nä, skippa inträdesavgiften och ta bättre betalt av utställarna (med dagens låga rabatter har de garanterat råd med detta) så slipper vi nog tidigare nämnda glasögonrengörings knallar, dessa hör enl. mig hemma på Nossebro eller Kiviks marknad, inte ett ställe som vi snällt betalar 140:- i inträde för. Öppna Varv på Orust blir nog mitt enda mässbesök i framtiden om nuvarande inriktning behålls, Öppna Varv visar enl. mig fler nyheter på både båt som tillbehörsbiten utan att ta ngt inträde.

Per Trönnberg

Som återigen blev stående drägglande över Bavaria 33:an

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med Buster AWC? Jag har bara sett tecknade bilder, och enligt Buster själva skulle den visas upp på riktigt den 8:e, dvs idag. Någon som sett den? 

Samma sak gäller nästan Anytec 795 cab. Har den visats på riktigt än?

...Nej, jag är inte direkt spekulant på någon av dom, fast jag är tilltalad! 

Senast ändrad av CraneIsland | 08 februari 2008 | 20:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...