Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Code24

Skäms båtägare!

Rekommendera Poster

Och knappast något nytt va det är idag ingen konst att på ett bra och effektivt sätt framställa bensin och diesel. Sedan hur d transporteras d skiter jag i. Sakfrågan går inte att sticka under bordet, och d är den att etanol inte är ett effektivt bränsle. Då det går åt mycket energi att framställa samt att en etanoldriven motor behöver dubbelt så mycket bränsle som en bensinmotor.. Odlingar etc har oxå sitt pris och d går åt förmycket energi innan etanolen slutligen hamnar i tanken i våra svenska bilar.. Hade vi kunnat framställa egen etanol så hade d varit en sak. Men nu går inte d, för då hade vi för d första fått höja sveriges temperatur till typ 30 sedan gjort om hela sverige till åkerlandskap..

 

Dom få restprodukter som kommer från skogsindustrin räcker inte på långa vägar till och med dagens skatter på etanolen så finns ingen vinst på detta.. Och ja jag tycker d är bättre att d går Lastbåtar med effektivt bränsle i tankarna än etanol som vinsten för miljön är slut redan när lastbåten lämnar kajen.. Jämför man med en modärn Dieselmotor så är den 3 gånger effektivare än etanolmotorn.. Ja d säger sig ju självt om en etanoilbil behöver ca 2L per mil medans dieselmotorn bara behöver en halv liter och dessutom funkar i minusgrader uppe i norrland.. Detta är ett problem med etanolen och d finns för många för att ja överhuvudtaget skulle kunna tänka mig att detta bränsle skulle ta över marknaden..

 

Om några år så tror jag att vi har fler hybridbilar och bilar drivna av gas av någon form.. Sedan så finns ju bränsleceller som ett till alternativ.. Men just nu så står jag fast vid att en modärn dieselbil är d effektivaste just nu. Funkar i alla väder, går billigt, och finns i många storlekar och former.. D finns en anledning till att stridsvagnar och lastbilar går på Diesel för det är det säkraste och effektivaste bränslet som finns idag.. Tyskarna gör i dag några av världens bästa Dieselmaskiner för i stort sätt alla ändamål.. Hade etanol varit framtidens bränsle så hade nog dessa tekniker lagt ner mera krut på att få fram etanolmotorer för länge sedan..  Om man tittar lite på japan så är dom ju redan långt framme med sina hybrider, bra teknik som funkar.. Vilka satsar på etanol typ Saab o Ford och hmmm hur bra går d för dom????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I alla diskussioner jag har haft om etanol har jag aldrig stött på så många sakfel som i Rexcos sista inlägg.

 

Om du gillar Diesel, kör på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D gör jag iaf i bilen:)

 

Oki fram med pekpinnen dårå och berätta för alla om hur fel jag har... Kan vara bra med lite fler åsikter och gärna fakta med för den delen som bevisar att jag har fel i alla mina rader jag plitat ner i detta inlägg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Frid, slut bråka.

 

Här är lösningen.

 

Ingen etanol, ingen bensin, ingen diesel.

Bara svett och enstaka pruttar.

 

 

Om vi alla båtägare i Sverige skrotar våra båtar och köper sådana här så har vi löst de globala miljöproblemen helt och hållet.

Gäller även segelbåtar som på senare år allt mer verka lida av avtagande vind och alltmer går för motor.

 

 

mvh Roland

post-4060-1394235337,5419_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntar med spänning på vad som ska levereras i nästa inlägg. Och hur vi ska få yrkesstrafiken och sjöfarten till att köra på etanol istället för Diesel och tjockolja.. Hmm ja d är ju som vanligt d ska hackas på dom svagaste och minsta.. D är inte varje enskild bellist som står för merparten av utsläppen. Dom allra flesta utsläpp i stor skala kommer från industrier och yrkesstrafik dvs långtradare osv.. D är oxå dom som står för den största förbrukningen, och varför lägger man då inte om transporterna till järnväg mm istället för att skicka fartyg och lastbilar runt halva europa som d är idag... Åkerinäringen har d redan ganska svårt med ett ständigt ökande dieselpris osv, Och varför görs inget åt detta??? Och då kan man fråga sig vad kommer lastbilar etc att köra på för bränsle i framtiden?? Ja d blir nog Diesel i iaf minst 10 år till.. Alternativ lyser med sin frånvaro, järnvägar skrotas och läggs ner istället för att rusta upp och bygga nytt. så byggs allt flera nya motorvägar världen över.. Och d får mig att fundera på hur transporter etc kommer att fungera i framtiden..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget bråk blir bara aningen trött när någon tror att Etanol skulle vara framtiden då d funnit i evigheter och motsattsen redan är bevisad av flera dvs att Etanol är en flopp och knappast någon nyskapande teknik.. Näää Etanol kommer inte att ta över marknaden i detta land d finns för många nackdelar och för lite vinst på detta... Detta har folk redan förstått och nu sattsar man istället på Hybrid och små dieselbilar.. Anledningen till att d säljs många etanolbilar bla i storstäder är att man får ta del av dom förmåner som etanolbilarna har dvs att man får friparkering slipper biltullar etc.. Sedan kan man ju hälla bensin i tanken iaf och skita i etanolen ungefär så funkar d idag tro d eller ej..

 

!!!MVH REXCO!!! Etanol bil = ingen miljöbil då den i dom flesta fall drivs av bensin..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ringhede

 

Plastbåtar består fortfarande till större delen av olja och glas.
 
Om vi skall gå på ditt förslag måste det väl bli träbåtar tex en bohusjulle,  bohuseka eller liknande.
 
Bohusjullarna segla dessutom skapligt. Har en själv. Lilla bilden uppe till vänster.
 
Bifogad bild en i trä.

 

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 06 februari 2008 | 19:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo att sockerrörs fälten inte ligger i Amasonas vet vi väll...

och som jag skrev

 

För att driva Europas bilar behövs omkring tio gånger den odlingsyta som används i Brasilien i dag. Om Brasilien åtog sig detta skulle man behöva hugga ner regnskog.

 

sen tror inte jag att det dog några fler mäniskor bara för att sverige skulle ha bränsle till våra bilar.. Och vad jag vet så är det inte krig i Brasilien.

 

Jag har fått det mesta av min information från Forskning och framsteg.  Nyteknik och lite andra. Läs själv....

 

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article37236.ece Nyteknink

 

http://fof.se/?id=07712 foskning och framsteg.

 

dessutom ligger sockerrörs odlingarna är nästan mitt i atlantregnskogen som det bara finns 7% kvar av.

 

Nu är inte jag nån trädkramare jag menar bara att man inte ska hänga upp sig på våra båtar när det finns så mycke annat att bry sig om. Om jag fick bestämma så skulle vi släppa ut mer koldioxid så vi får längre sommrar/båtsäsong. Jag håller med Rexco

 

 

 

Senast ändrad av nuklex | 06 februari 2008 | 21:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

du är kung.... den ända med vettiga åsikter.... känns som att vissa abar vill argumentera och blundar för sannigen........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det lätt att bländas av miljösnacket och köpa en miljöbil (etanolbil).. Någon miljömupp trodde att han visste allt när han knystade orden att d sälj flera miljöbilar än vanliga bilar i sverige.. Men faktum är att att dessa bilar var av typen etanol och biogas bilar och dessa går att köra på vanlig bensin med. Och d är d som i huvudsak tankas på mackarna runt om i landet.. Nu är ju etanol och övriga alternativa bränslen lite av en nyhet på mackarna runt om i sverige men staten var inte sena med att belägga dessa alternativ med högskatt så att man helt enkelt skulle förlora pengar på att gå över från bensin till tex etanol..

 

Har egna dåliga erfarenheter av etanol i olika former och om inte annat så kan man ju läsa övriga tester. Och faktum kvarstår är d inte dags för ny teknik och hade våra skattekrornor gått till forskning ja då hade vi haft kärnkraftsdrivna bilar som kunde flyga till månen vid d här laget.. Men nu har vi ett antal pappersvändare och bänkvärmare som ska ha en bit av kakan på vägen och då kan man ju räkna ut med göken att d inte blir mycket kvar till forskning..

 

Många i städerna köper miljöbil för att slippa vägtullar och få grattis parkering samt övriga små förmåner.. Att dom sedan häller bensin i miljöbilen bryr sig ingen om bara d finns en fin liten logga som talar om att detta är en miljöbil.. Detta tycker jag är fel och kan då inte på något vis förmå mig själv till att se vittsen med miljöbilar överhuvudtaget om dom ändå i huvudsak skall drivas av bensin.

 

Det är inte vi som är bakåtsträvare det är staten som håller tillbaka utvecklingen iaf i detta State of taxes Sweden.. Nä nu ska man nog ut o bränna med sin hårt beskattade dieselbil åjo den ingår i miljöbilskategorin har massa filter o skit men soppan är ju lika dyr för d.. Tack för det miljömuppar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om det heter ALKYLAT eller akrylat eller vad fan som helst... inte i helvete fick jag svar på min fråga på om det var något speciellt jag måste göra... Bara en större & totalt meningslös, tråkig diskussion om Etanol fram och tillbaka...

 

Oavsett allt detta: om jag vill använda något av ovanstående, måste jag göra något med min motor för att det skall funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en ''klok man '' som sa en gång ....

 

-Hög besinskatt har positiv effekt på miljön !

*************************************

 

Så jag har börjat åka mer bil och båt, så jag får tanka riktigt mycke bensin !!!!!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska jag berätta att d funkar att köra på alkylat men med blandade resultat så att säga. Inte värt risken va? många gånger så avråder oljebolagen till detta av den anledning att inombordare ja typ bilmotorer inte uppfyller dom krav som ställs då dom är opptimerade för 95oktan.. Alltså kan kanske göra mer skada en nytta att hälla alkylat i tanken på tex bilen, inombordaren.. Alkylat är ju främst framtaget för mindre maskiner av 2-takts modell. Men funkar att blanda med bensin dock med sämre egenskaper som följd.. D som man ska se upp med är slangar och packningar om jag förstått d rätt kan börja läcka i förtid med denna soppa i tanken.. Finns mycket läsvärt från div experter bara att Googla på Alkylat...

 

Har provat lite på lillsnurran och visst ryker den mindre kan ju vara bra om man ska ut o dörja tex.. Men att hälla detta på V8an om inte ekonomiskt självmord så kanske lite underlig gång på maskin med oönskade rökeffekter. Men kan ju funka som en hyffsad läcksökare så man vet vilken slang som måste bytas i fall man nu råkat missa detta.. Som sagt läs på siderna du Googlar fram och du får en bättre bild av vad som är lämpligt och vad som är dåligt..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Senast ändrad av Rexco | 06 februari 2008 | 23:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten länk med tänkvärda saker om Alkylat och enligt dessa så bör man nog inte tanka bilen, inombordaren på detta bränsle... Klicka nere till höger i d gröna miljöfältet och du får svaret på frågorna...

 

www.OKQ8.se

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Senast ändrad av Rexco | 06 februari 2008 | 23:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antag att alkylatbensin vore det rätta alternativet och att vår regering då verkligen ville ha en övergång så skulle det vara enkelt.

Om de då tog bort tillräckligt mycket av skatten så att alkylatbensinen kostade t.ex 10 kronor och bensinen dryga 11 kronor. Då skulle folk jaga alternativet alkylat.

(På sjömacken)

 

Men nu vill INTE regerinen detta eftersom man då skulle missa massa skatt vilket är deras STÖRSTA mål och inte miljön vilka många tror.

 

Förklara annars varför fordon beskattas extra då de har en dieselmotor (vilket enligt många är bättre alternativ för miljön)

 

Men det går ju inte att sänka bensinskatten för båtar. De skattepengarna ska ju gå till vägarna. (oops vilka vägar på vattnet ???)

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla det vart ju en intressant tråd det här. Jag mejlade Expressen motor igår och undrade hur dom kunde skriva sån jävla smörja och vad dom baserade artiklen på.

Tror ni jag får något svar? Statskassan måste vara den värsta miljöbov som någonsin funnits

med tanke på alla miljöavg. skatter etc. som pumpats in i den.

Kom igen Andreas, gå ut och tala om för världen att vi har världens renaste statskassa så

följer dom nog efter.

// Code 24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst denna tråd så kan jag inte mer än undra - kan nivån på kunskap och insikt verkligen vara så här låg idag, och existerar ordet miljömupp fortfarande år 2008?

 

Intressant.

 

/Petra, miljökonsult

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det började med att jag undrade hur expressen kunde skriva sån smörja och det står jag för.

Var snäll och förklara hur det ligger till då, så får alla ett kunskapslyft.

Tack på förhand.

//Code 24 -Elkonsult

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordet miljömupp existerar i allra högsta grad, möjligen är det mer aktuellt nu 2008 än någonsin! Vad gäller insikt och kunskapsnivå, är den förmodligen lika låg hos miljömupparna som hos övriga medborgare. 

 

När jag läste ditt inlägg kom jag osökt att tänka på devisen: ''Hellre tiga och låta folk tro att man är en idiot än att tala och undanröja alla tvivel!''

 

/Rövarn, Muppkonsult

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, jag har en hel del erfarenhet från försök att föra vettiga, sansade diskussioner i forum på nätet. Det är i princip omöjligt, vilket är väldigt synd. Att bemöta alla de sakfel, fördomar, allmänt tyckande och annat som presenterats i tråden - nej, det skulle inte leda någonstans. Sådana diskussioner ska man föra när man har ögonkontakt med motparten.

 

Men för att kommentera ditt inlägg som startade hela tråden: självklart skulle fler välja Alkylat om det inte var så dyrt. Jag själv, tex.

 

Och efter det senaste tillskottet i tråden bör jag också lägga till: min erfarenhet från diskussionforum på internet är att där är det fritt fram att göra personliga påhopp.  Spärrarna för vad man skulle våga säga till en person i riktiga livet försvinner. Sämre grund för en vettig och givande diskussion kan man inte ha.

 

 

Senast ändrad av familyc | 07 februari 2008 | 11:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst existerar d i allra högsta grad.. Ett bra namn på en hög Idioter som i bland missbrukas och misstolkas men d bjuder ja på...

 

Hmm ja miljökonsult.. Då ska jag berätta en liten saga ur verkliga livet.. Att för typ 3 årsedan eller kanske ännu längre tillbaka.. När man körde lastbil och nya regler osv stod för dörren med vägavgifter för tung trafik etc.. Ett påslag på runt 10 000kr i nya avgifter per år för lastbilen jag körde. Och d får mig att tänka efter började jag köra mindre för d nä jag fick snarare köra mer för att få in mera pengar då allt ökade, Dieselpris skatt på d ena o d andra. Inköp av div miljömotorer som bara krånglade osv..

 

Mådde då miljön bättre av detta Nä d kan ja inte tänka mig. Den riktigt stora förloraren på detta var miljön jag själv.. Att samma sak är påväg att drabba den marina sektorn d råder d inga tvivel om.. Men då ska ni ha en sak i minnet när ni driver igenom era förslag.. Vi kör inte för att vi tycker d är kul vi kör för att överleva.. D jäller all yrkesstrafik oavsett om den går över hav eller landsväg..

 

Det spelar ingen roll om vi i sverige skulle skatta ihjäl hela yrkesstrafiken. För d står redan nya länder redo att ta körningar runt om i landet sen om d är polacker eller vad dnu blir d får skatten utvisa...

 

Det är därför jag lider av stark miljömuppsförakt då dom inte är intresserade av att förbättra utan att försämra och sprida meningslösa åsikter utan någon som hellst verklighetsuppfattning.. Detta har nu merparten av d svenska folket insett och jag har svårt att tro att detta kommer att fortsätta länge till.. D kommer en tid då detta miljötrams är urvattnat och nuvarande regering inte har ett skit att säga till om.. Folk har nu insett att staten bara tjänar extrapengar på miljösnacket och d är bara en tidsfråga inna helvetet bryter lös och d blir protest...

 

!!!MVH FÖRE DETTA SÅ KALLAD MILJÖBOV!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt vad dessa miljötrådar blir långa och heta. En fråga man kan ställa sig (jag gör det) är om det får kosta extra att åka miljövänligare över huvud taget. I länken om alkytalbensinen stog att den var någon spänn dyrare (på pump) än vanlig bensin vilket man verkar tycka är för dj...ligt. Måste miljövänligare vara billigare än dagens bränsle för att användas, eller kan känslan av att dra sitt strå till stacken vara värt något?
/Botved dieseldräng 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens lågmoralsamhälle finns ej något sådant som heter dra sitt strå till stacken. Tyvärr så heter d idag var och en till sitt, ungefär.. Det är inte vi som skapat detta samhälle utan regeringen själva, folk har tröttnat på att skatter bara ökar och att miljövänligare alternativ är dyrare samt att dom nu lägger miljöavgifter på miljövänliga alternativ.. Och straffskattar allternativ som både hade gynnat  miljön och folket..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har du nog rätt i endel av det du tycker men politikerna som beslutar allt detta väljs ju av oss. Ett alternativ när man har så mycket ideer som du verkar ha är ju att aktivera sig politiskt och försöka påverka i den riktning man vill. Jag arbetar i marinbranschen och för de flesta kunderna så är faktiskt miljöpåverkan en del i beslutet när man diskuterar produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man är ju rädd för att när man väl kommer iinnanför regeringsmurarna så bryts alla kopplingar till verkligheten och man färdas in i en drömvärld.. Detta tycker jag händer med dom flesta politiker och skulle säkert hända mig om jag nu hade trillat dit så att säga.. Men att stå å ljuga för hela svenska folket d hade iaf inte jag viljat haft på mitt samvete..

 

Förmodligen så hade man väl gått samma öde till mötes som dom flesta andra som säkert en gång i tiden hade en god verklighetsuppfattning och visste bättre än att Sveriges befolkning består av så mycket mer än bara Stockholm innerstad..

 

Partiet som röstas fram har ju till uppgift att tillgodo se sina väljares krav och behov. samt hålla sina vallöften... Detta har hitills mej veterligen varit en svår nöt att knäcka.. Men med så många tabbar i bagaget så blire svårt att motivera folket att rösta på dom.. Jag tror att nästa val kommer att bli högst intressant och förmodligen så får något mindre parti en ärlig chans..

 

Både sossarna och moderaterna har ju sviktat i många vallöften genom åren och blir förvånad om merparten av de svenskafolket skulle rösta på nån av dom i nästa val.. Troligtvis blir d så men synd äre..

 

OJ nu blev d en politisk debatt igen d var kanske inte meningen och denna tråd ryker väl snart i sumpen.. Men jag tror nog att alla kan enas om en sak att Skattetrycket är på tok för högt på alla håll. Men för att sänka denna så måste något göras på regeringsnivå d räcker inte med att bara putta runt pengar för att gynna enskilda grupper i samhället..

 

!!!MVH REXCO!!! O hu tänk om ja vore politiker då hade bensinen och dieseln kostat 5kr litern detta hade jag finansierat genom att sparka alla andra politiker och ta bort förmånerna för dessa kan väl söka jobb och slita som vanligt folk hehe.. Diktator??? näää ja bara övar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expressen: Trotsen förbättring av bränslen och motorer, föredrar majoriteten av Sveriges båtägare de miljöfarligare alternativen.

 

Vilket skitsnack !!! Bara synd om alla läsare verkligen tror att det stämmer.

Var finns akylatbensinen? Inte på sjömackar i alla fall...  Varför är den så dyr?

Var finns utombordare för etanol?  Var finns dieslar som tål miljödiesel, raps, etc.

 

Varför inte sänka priset på akylatbensinen istället. Gör den mer lättillgänglig. Sätt press på båtmotor-tillverkarna så att dom tillverkar motorer som går att köra på alternativa bränslen.

 

Nädå - kasta skit på oss istället som inte har andra alternativ än de bränslen som dagens motorer klarar.

 

Man blir matt.... 

 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Efter att ha läst artikeln blir jag rädd att detta ska uppfattas som sanning. Det som Expressen vill få fram i sin artikel är ju inte sanning utan sensations nyheter. Tyvärr fungerar det som skrämseltaktik och när beslutsfattande politiker, som inte vet något om båtlivet eller förstår vad båtlivet ger till oss båtmänniskor, läser det kommer de fatta beslut på felaktiga grunder och få förutfattade meningar. Pressen har stor makt på allmänheten och även på politikerna och det är ju allmänheten som politikerna försöker rätta sig efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Varför är den sortens bensin dyrare?
 
Men jag tycker att man lika gärna skulle börja satsa på andra bränslen än fossila. Oljan tar väl snart slut eller så blir det så stora konsekvenser av av problemen med för mycket växthusgaser i atmosfären att vi blir tvugna att sluta använda olja.


 
Är det inte lika bra att börja ställa om redan nu, bilbranchen har ju satt i gång med nya sorters bränslen (förnyelsebara) och effektivare motorer, varför har inte det kommit till båtbranchen, man skulle ju spara massvis med pengar eftersom att bensinen är så dyr. Och den kommer antagligen inte bli billigare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha en båtmotor som drivs på vatten!  \Cool\

Aldrig behöva få soppatorsk - bara att ta öskaret och

fylla på med gratis bränsle och inga giftiga utsläpp....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...