Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
BMoon

Justerbara vs fasta trimplan, storlek, märke osv

Rekommendera Poster

Har i samband med stora upprustningen av båten nu planer på att montera justerbara trimplan. Har i nuläget fasta vilket jag förvisso antar gör någon form av nytta men måste ha en del fart för att hålla mig i plan.

Hur stor skillnad kan justerbara tänkas göra mot nuvarande fasta? Antar jag kan komma uypp i plan snabbare, hålla mig där på lägre farter och även kompenser lite för snedlast och lutning. Frågan blir ju iof då vad de fasta jag har nu gör för nytta???

Är mest inne på Lencos elektriska av den anledningen att de känns enklast. Trimplan, sladd och knapp. Men finns ju även Bennets hydraliska. Vad är att föredra?

Och så sist hur ska man tänka gällande storlek? Vet inte vad de jag har nu har för strolek exakt men läste någonstans att längden (utmed aktern) på trimplanen bör vara minst samma antal tum som båten är lång i fot. Har en 18 fots båt så då bör ju planen vara iaf 45cm breda/långa eller vad det nu blir. Något vett i detta eller helt fel? Antar jag får se lite vad som får plats också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...