BMoon 1 Postad 1 Februari , 2008 När jag skaffade båten fanns bara sb, sb och akter lanterna, ingen topp. Hade tänkt skaffa en sån där pinne med lanterna att sätta dit vid behov (så jag inte blir klassad som segelbåt eller nått). När jag kikar runt så verkar det dock bara finnas rundlysande på pinne, jag vill ju ha en som lyser 225° framåt som en topplanterna ska. Skulle förvisso kunna ha en rundlysande men har ju en akterlanterna monterad och känns ju lite dumt att ha något sitta utan funktion och tar jag bort den så blir det ju hål kvar. Antar man inte får åka med både akterlanterna och runtlysande topplanterna, eller? Vart hittar jag en topplanterna på löstagbar pinne kort o gott? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 2 Februari , 2008 Mitt tips är en båttillbehörsaffär! Eller vad tror du? http://www.bryggan.nu/ovrigt/regist07/allapdf/Sida 25.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Februari , 2008 Köp en runtomlysande och skärma av den bakåt. Måla med svart färg eller klistra en bit aluminiumfoilie akterut i den. Enklast, släck akterlanternan, och kör runtomlysande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 2 Februari , 2008 Jag kunde då inte hitta något annat än de runtomlysnade på den länken... Kanske får göra så att jag skippar den i aktern om jag nu inte kommer på någon annan lösning... Men tack ändå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 2 Februari , 2008 Undvik att ha en runtlysande laqnterna, den kommer att blända dej i mörkret! Köp en pinne och sätt på en topplanterna, sådana finns det ju många olika. Visserligen får du då en runtlysande lanterna över, men den extra kostnaden kan du nog klara, men du kan ju sätta den ÖVER topplanterna och använda som ankarlanterna! Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 2 Februari , 2008 Du köper en vanlig topplanterna, ett bländskydd och en stång att montera det på. Du kan eventuellt behöva modifiera infästningar men slutressultatet blir bäst så. Om du kan montera en gösstake så gör det istället då det troligtvis blir ännu bättre.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 2 Februari , 2008 Varför tänkte jag inte så långt måntro? Är ju klart att man lätt kan snicka ihop något själv, lär ju bli billigast också... Båten är nog lite för liten för en gösstake. Kommer väldigt mycket i vägen och sen behöver den vara rätt så hög för att komma tillräkligt långt över sidlanternorna. Ska se om jag kan hitta en lämplig stång och någon smidig kontakt så man kan plocka ner pinnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser