xyz123 1 Postad 31 Januari , 2008 De som funderar på att importera en VHF bör kanske begrunda följande mening:PTS har kontrollerat vissa VHF-utrustningar. De utrustningar som inte uppfyllt gällande krav har tagits bort från marknaden. som jag uppsnappat i ett brev från PTS till mig. Det finns alltså VHF-apparater på den internationella marknaden som man bör undvika. Även de finska myndigheterna lär ha hittat undermåliga VHF-apparater. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 31 Januari , 2008 Sa ju inte så mycket... Något lite mer specifikt vilka apparater det gäller? Antar PTS inte kontrollerar varenda VHF som säljs i Sverige utan att det finns mycket skit i Sverige också. Importerar man en VHF av känt fabrikat och modell (vilket jag antar man gör) så kan jag inte varför den skulle vara sämre än en i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 24 Februari , 2008 Vad är det för krav som inte uppfylls borde fungera ändå tänk om jag skulle komma till ett annat land och den slutade fungera. Nä jag tror att handlarna vill ha bort privatinporten så de kan fortsätta med sina sockrade priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slugo 0 Postad 24 Februari , 2008 Möjligt att PTS anmärkningar hänförsig till de nya regler som gäller...SOLAS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 Februari , 2008 När fick du det brevet, och varför (jag som vanlig brukareinnehavare av VHF har inte sett nåt sånt brev)? Var väl i september 2003 som EU-Kommisionen tyckte till och ansåg att det ska vara så att: samma krav gäller för användning av GMDSS-utrustning utanför tillämpningsområdet för SOLAS och direktivet om marin utrustning, oavsett om fartygen är havsgående eller inte Finns väl ingen modern FCC-godkänd VHF som i dagsläget saluförs i USA eller nån-annan-stans för den delen som inte uppfyller kraven/specen för SOLAS/GMDSS (har DSC) eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GunnarKV 0 Postad 27 Februari , 2008 För VHF DSC klass D finns det i Europa en harmoniserad säkerstandard ETSI EN 301 025. I USA heter standarden RTCM SC 101 DSC. Tyvärr är dessa två standarder inte helt kompatibla med varann. Vissa importföretag är inte pålästa och sätter likhetsteckan mellan dessa två standard och deklarerar att deras produkt uppfyller EU standarden fast de säljer USA standarden. PTS Post & telestyrelsen gör många marknadskontroller och meddelar säljförbud. Enklast kontrollerar ni vilken standard som ingår genom att titta i manualen hur man gör ett individuellt DSC anrop, om motstationen förväntas svara inom 4 sek är det USA standard . I Europa förväntas ett manuellt svar inom 2-3 minuter. I Europa skall ett anrop till en kustradiostation inte innehålla förslag på svarskanal. Det finns ingen möjlighet att en anropad kustradiostation skall hinna svara på 4 sek. USA standarden tolkar detta som att stationen inte vill samarbeta not able to comply. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser