Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
BMoon

Skick på avgaslimpa

Rekommendera Poster

Knät till min avgaslimpa har minst sagt gett upp. Har blivit en spricka och läckt som tusan och när jag tog bort det från limpan så var det i två delar.

Har tidigare bytt ändplattan (plattan i andra ändan av limpan) på grund av rosthål.

Grejen är att limpan känns rätt så fräsch, kikar man in i den så ser det ju ut att finnas rätt så skapligt med gods att rosta på ett tag till. Misstänker att avgaslimpan tidigare bytts men att tidigare ägare behållt knät och ändplattan som nu rostat sönder.

Har hur som helst rätt mycket grejer som ska göras och köpas till båten nu så har funderingar på att behålla avgaslimpan ett tag till och bara byta knät så länge. Vet att det är svårbedömt men vad tros? Kikar man där knät satt innan så är det ju kanske 8mm mellan vatten och avgaser att jämföra med det slitna knät där det är 3mm eller så kvar.

post-20309-1394235328,2129_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt gäller ... byt innan det pajar !

Annars kostar det alldeles för mycke pengar om vatten kommer in i motorn !

Alla kloka byter INNAN något händer .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag själv skulle bara byta knä och ändplatta, d.v.s endast det nödvändigaste, jag säger så därför att det har  visat sig att det ALLTID går sönder saker på en gammal motor (jag har en B20 som jag reparerar regelbundet) och det är inte ekonomiskt försvarbart att kasta ut pengar på sånt som kanske kan gå sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Den där avgaskröken har definitivt gjort sitt...
Limpan ser ju OK ut, ialla fal det man kan se på bilden. Min B20-limpa rostade sönder invändigt in mot ena avgasporten. Hur mycket gods som finns kvar på olika ställen är omöjligt att se. Kör du i sötvatten kan den hålla länge än, i saltvatten tar den slut fortare. Jag har en beg. krök liggande om du är intresserad. Se bilden. Som synes är den lte tunn i godset på ett ställe men om man planar av den ett par mm så finns det mer material. Jag har lite överblivet som jag försöker sälja på http://www.blocket.se/vi/14452426.htm?ca=15_s&last=1

Senast ändrad av Stefan_L | 31 januari 2008 | 13:16

post-14232-1394235328,4664_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten går ju i sötvatten så inte sliter det så där jättemycket...

Är ju det att limpan känns bra mycket fräschare än knät (vore sorgligt anars) och en limpa kostar ju ett par tusen, pengar jag gärna lägger på annat för denna säsongen.

Men ska kika lite nogrannare på limpan och se vad jag hittar.

Stefan_L <--- Ska ta mig en funderare på knät du hade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid bra att komma över en limpa i reserv. Behöver man den inte så finns det andra som man kan sälja den till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja! tänker man så så får man mecka varje helg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som några redan påpekat är det bättre att man underhåller och byter förslitningsdelar innan dessa rasar. Vissa motordelar slits mer än andra och till dessa hör avgaslimpor och svanhalsar. När det efter senaste bytet gått 4 - 5 år är det tid att inspektera. Är det då bara kvar någon mm av godset så byt. För gör man inte detta utan snålar den kommande säsongen så är det inte något tryggt båtåkande man håller på med. Och skall det hända något så händer detta aldrig i lugnt vatten utan när det är som djävligast.

Givetvis kan man låta bli att byta delar som är nästan kass men då skall man vara medveten att man sätter både andras och sin egen trygghet och eventuellt liv på spel. Byt i tid! Delarna är bara maginella båtägarkostnader. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...