Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
grusgrus

Köp av första segelbåt

Rekommendera Poster

Skall köpa min första segelbåt.

Är det en nackdel att köpa en stor båt (> 30 fot) som första båt?

Skall både segla den själv och med andra.

Tips på båtar.

Har seglat som gast innan och gått ett par seglingskurser.

/gg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset är väl en nackdel.

De små båtarna under 25 fot kostar nästan inget. 5 fot till får man betala flera hundra tusen för. Annars är det inget fel att köpa större båt direkt om man har en bra ansvarsförsäkring. Man lär sig ganska fort att hantera båten genom att ge akt på vindriktning och ha lägsta möjliga fart och gott om korvar att hänga ut.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för krav på båten mer än att den ska vara 30 fot lång?
Fundera över dina behov:
Snabb seglare? Trygg seglare? Antal kojer? Enskild toa? Pentryarrangemang?  Sittbrunnslayout?
Hur vill du att den ska vara byggd? Sandwich -enkel-laminat? Fenköl -långkölat?
Typ av rigg. Masthead eller någon form av partialrigg. Genomgående eller stående på däck?

Det finns en massa olika båtar i 30-fotsklassen så du har verkligen chans att hitta det du söker.

Det finns en bok som heter 500 båtar i test som jag har som bibel i min båt (himla kul att läsa om båtar man ser på fjärden) den kan jag verkligen rekommendera

www.sailguide.com är en bra länk medfakta om massor av båtar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en 31 fotare som första segelbåt (Forgus 31) och har inte ångrat mig en sekund.

Inga problem att segla själv o bra utrymmen.

Iläggning om 79 dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du din kvar? Mailade dig inför köpet av min, för lite frågor. Drygt 1 år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst är den kvar!

Jasså - du slog till fast jag avrådde från den skorven!

Nej skämt åsido - du har säkert hittat en pärla. Vad tycker du om rymden under däck? Vi blev helsåld när vi blev nerbjuden i en Forgus 31 när vi skulle tittat på en Comfortina där säljaren var lite sen. Den Forgusen var inte till salu men efter det var det en Forgus vi sökte och fann så småningom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är väldigt rymlig, känns som en större båt.

Jo, vi hittade ett förträffligt ex,

Jag är 4:de ägaren. Det verkar som om alla ägare innan gillar att ta hand om sina båtar. Vi blev oxå helsålda när vi såg den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte köpta nåt runt 32 fot, invändning jag fått av folk som tycker att de kan segla är att det blir för tungt med en båt som väger 4 - 5 ton.

Varför det skulle vara mycket svårare att hantera än 2,5 ton undrar jag över.

/gg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa några fendrar extra så klarar du de situationer där båten rör sig åt annat håll än du tänkt dig. Med en lätt båt är det lättare att ta emot för hand men med större tyngd ökar risken att göra illa sig. Bättre en fender än händer eller fötter.

Träna mycket på båttomma ställen. Det är vinden och strömmen som luras. Har man koll på vind och ström kan man istället få hjälp av dessa istället för tvärtom.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...