Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
severiano

Uttern 6000 - tips från användare?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar på att köpa en Uttern 6000. Den båten passar in på mina krav om en övernattningsbåt som är bra att fiska ifrån. En bra kombination helt enkelt.

Nu till mina frågor;

Hur är den att bo i? Vi är tre personer, två vuxna och en tvååring.

Räcker 50 hk?

Går den bra i deplacementsfart?

Andra fördelar eller nackdelar?

Tack för mig! \Surprised\

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall du går in på min sjöbod ser du att jag haft en Uttern. Varför jag troligen är rätt person att ha synpunker på båten.

Den är inte stor inuti. Vi var två som nätt och nätt jämt  plats att sova i fören. Platsen för tvååringen är nog inte lätt att ordna.

En 50 hk är i minsta laget för båten. En frisk 70 -75 hk är mer lagom

Skrovformen  gör att det går ganska bra åka i deplacementfart och upp till drygt 20 knop. Vid hastigher över 25 knop blir den rank.

Fördelar; vakar bra i sjön, förhållandevis stort öppet akterdäck, dörr in, stor öppningsbar taklucka bra att fiska ur och går att traila.

Nackkelar, begränsat ståutrymme, rank vid höga hastigher.

Ifall jag vetat vad jag vet idag skulle jag köpt en Uttern 7000, då hade jag troligen idag haft kvar båten. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en sådan till fiske och transport. Trailade mycke med den o det gick kanonfint. Jag hade en 60hk på aktern o tycker att det räckte, 26 knop som toppfart. Tycker inte att den var rank vid den farten. Har varit ute i betydligt hörge vågor än vad som är att kalla för säkert men var aldrig orolig. båten är som en kork. Har legat i sidsjö o fiskat så andra båtar såg kölen men det gick bra det oxå. Tycker att den kränger i rejäl medsjö, där skulle det behövts mer motor. Trimmplan är ett måste på den båten tycker jag. Vi har legat två vuxna i den o där går nog gränsen, den är ganska trång för sådana ändamål. Jag hade en -94:a o där var det för små avrinningshål från taket, det satte sig gärna skit i rören, det fick man ha lite koll på annars fanns risken att det rann in i takluckan. Men jag tycker det var en riktigt bra båt...

//Lamon. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 6000 och är oerhört nöjd med den. Har 70 hp men för min del är det för mycket. I mer än 10 knop stampar den rätt duktigt så fort det går lite sjö. Själv trivs jag bäst i <10 knop och då går den bra.

Man får för en relativt billig penning en båt med helt täckt hytt, övernattningsmöjlighet även om det är trångt och den är enkel att ta upp och lägga i och traila. Känns större än den är, förvisso en kompromiss i flera avseenden men passar mig perfekt.

Senast ändrad av Ruffseglarn | 29 januari 2008 | 17:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har en sån.

Sova två (läs ett par) är inga som helst problem.

Tror bädden är 135cm som bredast.

Var man lägger en tvååring vet jag inte.

Kanske om man fixar en skiva och dyna att lägga mellan tofterna vid bordet.

Har en 60hk på min känns som en lagom motor för båten. (March 18-19knop)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för åsikterna, det ska bli intressant att titta på en i vår. Om jag kan lösa sovplatsen för dottern vore det perfekt. En 60 hk 4-takt skulle sitta fint dessutom.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag sålde min efter en säsong. Det är ingen båt för västkusten OM man behöver avverka 10-15 M för att komma till fisket, om det nu är viktigt.

Båten är typad för max 60 Hkr 2-takt, jag hade den med en ny Yamaha 4-takt. Toppade kring 23 knop och det är dessvärre ingen fartbåt. Rang, stampig vid lite sjö.

Bo i ? Inget jag kan rekommendera speciellt inte 2 vuxna och en lite knodd, det är för tajt.

Fördelar med båten?

Mysig hytt, speciellt vid bryggsegling ; )

Jag är ingen Uttern 6000 fan längre utan båten känns gammaldags. Om du skall traila den så se till att du har en trailer som klarar kölen på båten.

Och se att du har fungerande trimplan på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
 Jag har en Uttern 590, som eventuellt skiljer sig en del från 6000, vet dock inte hur mycket när det gäller skrovet.  Har en 50hk Honda 4t på den och det är alldeles för lite. Ensam går det bra, men med lite folk i båten så blir det tungt, går bara att köra deplacementsfart. Nu är ju 4t lite segare än 2t iofs och 590 är typad för 85hk (90hk). Så mitt råd är att hänga på en något större motor än 50hk.

/en john 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... Jag kanske ska leta efter en annan båt.

Mina krav är att jag ska kunna övernatta i den, samt fiska utan att skita ner hela båten.

Den ska också vara trailerbar med B-körkort.

Jag har en Flipper 620 idag och det är inte så trevligt att dra upp en stor gös eller gädda som skitar ner hela sittbrunnen. Där är Uttern 6000 perfekt.

Boendemässigt så räcker det med en ruff i fören där vi kan sova alla tre, men en spis och vask är ju inte fel.

Sist men inte minst, priset ska ligga någonstans mellan 100.000 - 150.000 kr.

4-taktare är nog ett krav eftersom jag trollingfiskar en hel del.

Har funderat på en Ryds 535 FC också, jag hade en 485 FC tidigare och den gillade jag.

Leta leta leta... \Undecided\

/Stefan

Senast ändrad av severiano | 30 januari 2008 | 10:33

Senast ändrad av severiano | 30 januari 2008 | 10:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall inte misströsta. Båten är 6 x 2,3 m varken mer eller mindre. Det finns ett Origo spritkök, du kan sätta in en kylbox och det finns bra med förvaringsplatser.

Båten är inte dålig, den är bara en halv meter för kort och 20 cm för låg för att vara optimal.

Gå och titta/prova och känn, den kan vara precis det du letar efter. Längden och bredden är utnyttjad till max. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag håller med Nitro. Titta o känn efter. Jag tycker det var en mycket bra båt, trollade oxå en hel del...

Det finns en hel del som är riktigt fina. Bara att leta, du hittar den snart...

//Lamon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...