Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
prinsen

Är inte välkommen i min klubb med vattenskoter!

Rekommendera Poster

Har töttnat på min 25-fotare och tänker köpa en vattenskoter.Stutsade dette med hamnkapten och fick tvärt NEJ!!Inga vattenskotrar i denna klubb!!Anledningen var att denna klubb skall leva vidare i en anda som andas familje-båts-klubb

Nu behöver jag hjälp med starka argument....känns som sista ordet inte är sagt från min sida..

sinnesro i 60 knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står det i klubbens stadgar?

Kan dom vägra dig tillträde?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm ,kanske är jag tråkig men du får inga argument av mig, du får nog fråga de andra medlemarna i klubben vad dom tycker ,för jag antar att hamnkaptenen skall företräda dessa, tycker dom det är ok har du väl ett tungt argument, annars får du nog finna dig i majoritetens åsikter.

Själv kan jag inte se någon likhet mellan en vattenskoter och en båt mer än just det faktum att dom befinner sig på vattnet, jag är medlem i MC klubb men skulle inte ens fundera på att begära att jag skulle fortsättt vara kvar i min tidigare bilklubb med min MC. Jämförelsen stämmer med en båt vs skoter, helt annat körsätt, helt annat amvändingsområde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller inte med dig i ditt senare resonemang! Då kan ju definitivt inte seglare och motorbåtsåkare samsas i samma klubb på grund av olika körsätt, eller?

I klubben jag är med i samsas alla typer av flytetyg och det fungerar alldeles förträffligt!

Ta upp frågan på årsmötet i klubben, om det nu inte redan har varit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall kolla stadgarna ordentligt..

En vattenskoter är ju en farkost..

Svar till tråkmåns 

Det finns många olika körsätt till sjöss:paddla, ro ,segla,trampa(trambåt),u-båt etc etc.

Allt detta e nog välkommet i klubben bara inte vattensoter..

PS: E jag välkommen till din motorklubb med min 100ccm vespa ,lambretta och skoter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trist attityd i den klubben!

Samma hastighetsregler gäller väl i hamnen för alla flytetyg, oavsett typ? Hade ni inte stängt av en motorbåtsägare som gjort likadant? Bara för att en vattenscooterägare beter sig som ett svin och inte kan rätta sig efter regler betyder ju inte det att alla är sådana!

Senast ändrad av Rovarn | 24 januari 2008 | 22:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat stadgarna i klubben...står inget om vattenskotrar...

KAN dom neka mitt planerade båtbyte??

Uppfyller alla krav som ställs som medlem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl så här, att många av dom som far fram på dessa farkoster missköter sig och det har jag fått erfara.

Bara att ligga utanför bryggan och köra. Stanna och dra på med svall.´

Ger fan i om dom stör för dom som är i sina båtar eller badande runt bryggan och stranden.

Synd om dom som sköter sig och det är nog därför en del klubbar inte vill ha dessa farkoster i hamnen.

Ex. dom som bara lekte utanför bryggan, varför inte flytta sig en fem hundra meter eller mer längre ut och där finns kilometervis med vatten.

Där ute så hade inte vågorna efter leken stört badande m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste du kalla det för vattenscooter då? Kan du inte säga att det är en sittbåt eller nåt fyndigare. Heldäckad minimotorbåt. Lägger du den vid din brygga är det väl ingen som reagerar. Varför fråga? Har du en båtplats så lägger du den där bara. Det skulle jag göra.

Har man så stor nytta av en hamn förresten? Den ska väl ligga på land tills den ska användas eller?

Skulle tro att inte alla hamnar är anpassade för i och urmodellen. Ofta har båtuppställningsplatsen parkeringsfunktion på sommaren så det kan vara där skon klämmer. Kan tänka mig att om man både ska ändra nåt i klubben och dessutom hamnkaptenen ska få gliringar för den där scooterraketen som stör lugnet drar han sig för att ge sitt tillstånd vid en förfrågan.

Märk att majoriteten uppfattar lugnet som nåt positivt. Det är mest raketförarn som är salig. Inte åskådarna som för ett trevligt samtal och märker att de plötsligt skriker till varandra.

Jfr. bergssprängare i ungdomsbåten intill en ljuvlig sommarkväll. Musiksmaken är fel och volymen blir därmed outhärdlig även om man inte råkar ha ett samtal igång.

Dunka, dunka dunkedunk dunka dunka dunkedunk dunka dunka dunkedunk i 8-10 timmar. T.ex om man råkat hamna i Lysekil, Smögen, Strömstad eller Skagen.

Jag glömde några platser. T.ex Visby! Huga 

Senast ändrad av forgus31 | 24 januari 2008 | 23:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TYvärr inte \Frown\ detta beror på att vi övriga medlemar har en ök från början hur vi skall bedriva klubben , vilken typ av hojar som skall ingå , vilken typ av träffar vi skall åka på, kunskap om mek,

vilka banträffar vi åker på , listan kan göras lång, frågar du om inträdde måste ditt fordon uppfylla vissa kriterier, vilket är ganska vanligt i alla former av föreningar. När du frågar om inträde är det vår ordförande(hamnkaptenen) som tar emot din förfrågan och ge dig ett nekande svar, dvs han företräder medlemarna och följer stadgarna, om det är så i ditt fall att det finns regler måste du acceptera dessa då du antagligen skrivit på när du blev medlem med din båt, finns det inga sådana regler får du naturligtvis ta upp frågan med övriga medlemar och få ett ok eller få inskrivit tillägg i stadgarna. Svårare är det inte och att forumet här skall kunna hjälpa dig förstår jag inte .

Säljer jag min hoj och köper en vespa letar jag upp en vespaförening

Och visst jag kanske var lite otydlig när jag påvisade skillnaderna med båt/scoter , naturligtvis är körsättet och användningsområdet också olika mellan olika typer av båtar, men som sagt har man nu bestämt hur båtklubben skall bedrivas , tex endast familjebåtar så gäller ju detta tills justering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

''Beror kanske vad man har för erfarenheter. Då inte sagt att alla som kör VS kör som idioter'' skriver Du.

Ändå säger Du att VS-folket inte är välkommen till klubben Du är med i pga. en enstaka händelse! Om nu en motorbåtsförere kör som en galning och blir avstängd i er klubbhamn, stänger ni då av alla andra motorbåtsförare också, eller hindrar motorbåtsfolk att bli medlemmar? Frågan ställer jag pga uttalandet i ditt tidigare inlägg:

''Så jag kan bara säga att i våran klubb skulle det heller inte gå!''

Hellre en polis eller brorduktigattityd och ge folk en chans, än ett inskränkt tänkande som drar en hel intressegrupp över en kam bara för att en människa har gjort en dumhet!

Jag har heller inte sagt att man inte åker ur klubben jag är med i om man missköter sig, däremot stoppar vi inte ALLA seglare bara för att en bär sig illa åt!

Senast ändrad av Rovarn | 25 januari 2008 | 08:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok....

En liten resume:

I min klubb står inget om förbud mot vattenskotrar.

Styrelsen består av 60plussare som även ogillar muskelbåtar,ciggarett-båtar (och allt annat som inte luktar tjära och fernissa).

Sånna båtar har vi många av i klubben.(raggare till sjöss som sköter sig utmärkt och är sanna entusiaster och lever för sina jänkare)

Eu kommissionen utreder fortfarande sitt ställningstagande hurvida en v-skoter skall definieras.

Vissa instanser är inte överrens om en V-S är en båt

Hadde hoppats på infallsvinklingar på denna tråd och  inte bara om åsikter.

Om jag förlänger skrovet till över 400cm definieras det inte som vattenskoter.

Tack för alla svar!

Tycker vi stannar här!

sinnesro i 60 knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten kommentar till hur man ska klassificera vattenskotrar

Enligt sjölagen paragraf 1:2 är alla slags flyteyg, stora såväl som små, som används för förflyttning till sjöss och kan styras ett fartyg. Alltså även en vattenskoter. Sjölagen drar ingen gräns nedåt vad som är fatyg. Sedan delar lagen upp fartyg i skepp och båtar beroende på storlek. Det betyder att din skoter är att betrakta som en båt enligt sjölagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om föreningen är ideell så ska den vara öppen för alla. Det är iaf, vad jag har fått veta genom dom föreningar jag har varit med i. Dom kan inte ens kräva att du ska ha båt, ännu mindre avgöra vilken typ den ska vara av.

Däremot så kan dom ju krångla med rampregler och dyligt...

Så vitt jag vet är det ett av grundkraven på en ideell förening, att alla är välkommna. Är det en ekonomisk förening så är det däremot anorlunda. 

Köp skotern, kör vettigt och var glad, ångrar att jag sålde min... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bjud om bord dem över  en kopp kaffe och övertyga de som tvekar. Förmodar att sinnesro i 60 knop sker utanför hamnen\Wink\vilketb gör att problemen inte uppstår där. Ibland blir man irriterad på dessa farkoster ibland skulle man vilja testa........Gör klart med övriga i klubben. Vem vill stå som svarta fåret på bryggan. Vad hamnkaptenen ska företräda är en sak. Hans dírekta uttalande kan vara personlig uppfattning. Nog tror jag att detta borde upp på ett möte. I sakkallar man väl inte en segeleka familjebåt. Spontana tankar utan att ha en relation till klubben. Vem vet kanske jag hade reagerat som hamnkaptenen jag också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips och info här på slutet!!

Tackar för det...

Låvar att berätta efter styrelsemötet hur det hela slutat.

MVH,

sinnesro i 60 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit medlem i 3 st olika klubbar i sthlms området. Näör det gäller reler m.m..så kan jag säga en sak. Trams och åter Trams. Föreningsmänniskor är nog den kategori människor som är Mest Avundsjuka. Därav kan jag förstå varför man inte kan ha en vattenskoter i en båtklubb. Bättre vända sig till en bättre moderat klubb, o ingen gammal nersankad sosse båtklubb. Samma som för bilarna. Varför i helvete ska ska alla som har Suv ev betala högre skatt högre trängselskatt, och inte en Volvo 245 utan katalysator ? Jo, enkla saken, att Svergie ska hela tiden skydda de svaga, lika dant i båtklubbar, där får även den blyge triste mannen som inget egentligen liv har, en chans att framträda. Vill de ha det så, lika bar nonchalera dom. Såg en kille här på sida som ville ha tips inför skoter köp. Första svaret han får är Regler, regler och regeler, på hur man ska köra, och får köra dessa. Skulle han i stället frågat Tips inför segelbåt köp, lovar jag han hade fått ett helt annat svar...eller har jag fel.

Bara ignorera alla grå sossar som 1 månad per år får synas lite i sina ruttna båtar ute i skärgården.

Kom ihåg. Det handlar bara om en sak, Avundsjuka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Du har fel Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om nu en båtklubb till övervägande delen består av 60 plus som älskar trä, tjära och fernissa så är väl aktuell klubb just en klubb för denna kategori. Har lite svårt att förstå hur en VS ägare ska få nåt nyttigt utbyte med dom övriga medlemmarna i en sådan klubb.

Är det inte bättre då att söka upp en klubb för vattenskotrar och med medlemmar som har samma intresse för att leka med sina vattenskotrar?

Sen måste väl jag ärligt talat säga att för min del får allt vad vattenskotrar totalförbjudas då jag flera år i rad mellan kl 11:00 och ibland ända till 02:00 fått höra grannens vattenskotrar surra omkring på fjärden utanför stugan. Varv efter varv med ständiga gaspådrag och inbromsningar. Jag är annars inte lättstörd eller någon som kräver total tystnad vad gäller buller och motorljud men nån måtta får det ju vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hajenhajen

Jag såg också tråden med killen som skulle köpa vattenskoter och var på vippen att svara; Använd pengarna bättre - köp en segelbåt Men jag lyckades hålla mig.

Kan du förklara vad vanliga människor har för nytta av en vattenskoter!

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kan jag inte låta bli att avslöja en meningsskiljaktighet! Flört

Kan du förklara vad vanliga människor har för nytta av en vattenskoter!
Troligen samma nytta vanliga människor har med en segelbåt!

D.v.s. rekreation och fritidsintresse. Alla är inte stöpta i samma segelbåtsform och vi har olika intressen, varför ska det vara så svårt att acceptera. Körs det fram till klockan två på natten och det är olagligt får man väl ta dit polisen som kan köra bort störmomenten och inte bara gnälla och skrika efter totalförbud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är väl att det idag bara är olagligt att köra vattenskoter i vissa skyddsområden och i farleder om jag minns rätt. Så tyvärr så är det fritt fram för folk med rena lekfordon att terrorisera grannskapet. Gnälla och skrika vete sjutton om jag har gjort däremot har jag påtalat att ett förbud för min del inte vore så tokigt.

Men jag löser det själv genom att säkertälla vinterns vedförbrukning kl 06:00 till 11:00. Det är inte förbjudet att köra motorsåg och traktorklyv den tiden på mornarna heller. Med tanke på att de enda grannar som sover dessa timmar är de med vattenskoteern så gör det ju ingenting hellerTungan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man verkligen behålla en vattenskoter som inte är inlåst när den inte används? Tjuvarna är ju förj-vliga sägs det. Som tur är har jag inte mycket värt att sno...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag löser det själv genom att säkertälla vinterns vedförbrukning kl 06:00 till 11:00. Det är inte förbjudet att köra motorsåg och traktorklyv den tiden på mornarna heller. Med tanke på att de enda grannar som sover dessa timmar är de med vattenskoteern så gör det ju ingenting hellerTungan.

Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ja och bättre hade d säkert varit om Grannen din hade fräst runt på fjärden med en stor fet Heddersbestykad V8a monsterbåt.. Vissa anser (tror)  att vattenskotar är d enda som stör friden på sjön.. Personligen så tycker ja alla dessa jävla småglin i snurrebåtar som folk släpper vind för våg är större fridstörare än någon enstaka vattenskoter man möter någon gång då o då i hamnen.. Men sådant ska väl axepteras, men jävlar om d är någon på vattenskoter som stör friden då ska han bestraffas med det mest härdade förbud som kan uppbringas..

Förfogar själv över en vattenskoter (självklart bara leksak vad annrs) och tro d eller ej den är mycket tystare än snurran som sitter på gummijollen och tillomed tystare än Baylinern V8. D finns ofta 2 sidor av ett mynt. Dom nyare vattenskotrarna tillämpar 4-taktsprincipen och går mycket tyst och fint knappast störande. D handlar om ett försvinnande litet antal vattenskotrar i detta land. Jag är så gott som ensam vattenskoterägare i hamnen och inte många man möter när man är ute o åker..

Med andra ord inget att hänga uppsig på.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog skadad men jag myser när jag ser scotrarna blåsa på i över 50 knop...

Likaså när en MC-förare drar upp maskinen på bakhjulet i en omkörning...

Avundsjuk på dom... Fan vilken go känsla det är ätt mästra den kraften....

Visst dom kan vara farliga för omgivningen, men scotrar och MC är betydligt ofarligare än alternativa snabbgåeende fordon. Ingen proppeller, relativt små...

Är jag ute och simmar så blir jag hellre överkörd av en scoter än en jolle... Ja, iofs helst inte alls... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

En vattenskoter kan vara ett minst lika bra allternativ till tex en mindre styrpulpet etc.. Finns skotrar på marknaden med gott om stuvutrymme så man får plats med en normal dagsturspackning. En stuv på mellan 50 och 100L är möjligt på större modeller och man kan åka 3 st på dom. Givetvis så väger väl lekstugan upp nyttan med d hela. Min skoter används som ren leksak några enstaka gånger per år. Men hade dugit lika bra till att bara åka ut till någon ö och badat etc.

Med en skoter så kan man ju nå platser som är omöjliga att nå med båt (pga att d är för grunt) således öppnar sig nya möjligheter för att komma in i vikar andra har problem med och kanske få viken för sig själv. Nja händer väl kanske inte så ofta men möjligheterna finns där iaf.. Jag vet inte riktigt vad man ska ha en segelbåt till heller så den frågan är för mig lika främmande som vattenskoterfrågan är för dig antar jag men men..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ju inte hur det är där du kör din VS men jag har aldrig blivit störd av en båt faktiskt. Trots ibland livlig trafik. Båtägarna runt fjärden sätter sig i båten, ställar kosan dit dom nu ska och passerar ganska snabbt en bra bit från land. Ofta vinkar dom också. Sen kommer dom tillbaks efter x antal timmar och åker direkt till kajen där dom förtöjer båten och stänger av motorn.

Nån gång åker dom lite vattenskidor ett par timmar och det är helt okey för dom flesta tror jag och inget jag har nåt emot....

Vattenskoteråkarna där jag har stugan sätter sig på skotern och startar motorn och sen sitter dom och snurrar på fjärden timme efter timme med snabba avbrott för föda. Färden går oftast 30-50 meter från land och det är ständiga gaspådrag, sladdar och svängande fram och tillbaks. Det är alltså inte volymen jag störs av utan det ständiga surrandet timme efter timme.

Förhoppningsvis är dessa VS åkare ett undantag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom måste ha stålar för min skoter drog ca: 50-70 l soppa i timmen med den typen av körning... 50-70l vid fulgaskörning och den typen av körning som du beskriver är ju inte bränslesnålare...

Låg man däremot på marchfart en längre sträcka, typ under 40 knop så halverades nog bränsleförbrukningen...

Fan vad dom måste köra upp soppa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...