Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Olzone

Plotter Vs GPS

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar några saker:

Är GPS och plotter samma sak?

Har en aquador 22 HT och undrar vad man ska välja oavsett pris?

//Olzone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på hur man ser på saken men en plotter utan GPS är inte mycket att ha. Kan du navigera så kan det räcka med en enkel bärbar GPS så du får ut latitud och longitud som en bekräftelse på din navigering. Om man är osäker på att navigera kan en GPS-plotter vara til större hjälp då du får din position utmärkt i plotterns display ovanpå ett sjökort. Till din båttyp rekommenderar jag en Garmin 420 eller 520. Små smidiga GPS-plotters men bra funktioner, finns även med ekolod om man önskar. Köpläge under V7 eller V10 när båtmässorna är igång. Ps. Ta alltid med sjökort, 2xtransportör, passare och  kompass, en GPS kan visa fel eller gå sönder så att följa med i verkligheten är aldrig fel. Ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger in mitt inlägg här istället då jag svarade i det andra inlägget med samma rubrik förut. Tog bort mitt inlägg därifrån så den blir en tråd att följa.

---------------

Hej,

GPS-navigator (eller bara navigator) och 'plotter' är samma sak dvs en navigator med inbyggd GPS mottagare och elektronisk sjökarta.

Vad du bör köpa för navigator till din Aquador HT beror bl a på vad du har för monteringsmöjligheter vid förarplatsen. Men den finns RAM mount fästen så du kan fästa nästan vad som helst vid intrumentpanelen med lämpligt RAM mount i sådana fall. Om du aldrig använt en navigator för marint bruk förr så är Garmins navigatorer ganska användarvänliga om än att det i senare modeller tenderar att bli väl mycket finnesser i dem.

En Garmin i deras 500 serie t ex 525 (5 tum skärm med upplösning 640 x 480 pixlar) kan vara en bra navigator att starta med. Har du lite extra pengar att spendera kan du gå upp i storlek på skärmen och de värsta modellerna har touchscreen så du sköter alla val genom att peka på menyer på skärmen (det är inga knappar på höljet således). T ex Garmin 5008 (8,4 tum skärm med upplösning 640 x 480 pixlar) och 5012 (12,1 tum skärm med upplösning 1024 x 768 pixlar) har touchscreen.

Klicka här ...

Du behöver även köpa elektroniskt sjökort (till Garmins nya modeller heter det BlueChart g2) över det område du kommer att använda din båt.

Det finns även modleler med inbyggd ekolodsfunktion i navigatorn om du skulle behöva det, men då måste du även ha en ekolodsgivare som passar till navigatorn.

Några andra fabrikat du kan kolla in är:

Raymarine

Tillverkaren: Klicka här ...

Svensk distributör: Klicka här ...

Navman

Tillverkare: Klicka här ...

Svensk distributör: Klicka här ...

Genoav:

Klicka här ...

Klicka här ...

Lowrance

Klicka här ...

Klicka här ...

/Bo

Senast ändrad av bossee | 14 januari 2008 | 20:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag själv använder Garmin gpsmap 292 med Bluechart G2. Mycket enkelt och man kan se sin egen båt bakifrån som på ett tvspel ungefär, underlättar för den som tycker det är jobbigt med det traditionella ovanifrån perspektivet.

Men jag föredrar navigering med vanliga sjökort, det blir lite mer sport av det hela på så sätt.

Hoppas ditt köp blir bra och att du blir nöjd, men som sagt i tidigare inlägg, glöm aldrig papperskorten. GPS plotter är bara ett komplement och ett hjälpmedel till dina sjökort.

Ha en fortsatt trevlig helg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle som många andra redan skrivit rekomendera Garmin. Hyggliga priser, lättanväna och laggar inte fast som jag förstått att vissa andra fabrikat gör samt självklart riktigt trevliga kort. En 5 räcker till en ca 20fotare i farter runt 20Kn men en större skärm är alltid att föredra då du man kan få in mer detaljerad information utan att det blir en enda röra på skärmen. Tänk som så, ju snabbare du åker/mindre tid du kan lägga på plottern, ju större skärm behöver du för att hinna med.

Dock skall du icke förlita dig till fullo på en GPS-plotter då den inte sällan diffar nära 15m samt att korten (likt papperskorten) inte är helt 100%. Se det som ett dåligt tv-spel istället för din bästa vän vilket många inte verkar förstå.   

Ha alltid GKSF (Girpungt/Kurs/Styrmärke/Farligheter) i bakhuvudet och utritat i papperskortet för gällande rutt då du bör räkna med att GPSen kan lägga ned. 
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fler besserwisser råd:

Glöm inte att använda huvet och se vart du kör. Följ med i kortet och fundera ut en bra väg i förväg. GPS och plotter är bara ett hjälpmedel. Det är lätt att bli blind för omgivningen och bara stirra på skärmen som ofta är lite för liten för att ge riktig överblick.

Tänk efter hur du gör om GPS'en helt plötsligt säger upp sig och blir svart. Var någonstans vill man vara då? Mitt i ett område med omärkta grynnor eller på en lättnavigerad väg utefter öar med gott om djupt vatten runt?

Tro inte att du kan åka förbi grynnor på 10 m avstånd bara för att du har GPS. Då smäller det förr eller senare.

GPS-systemet i sig är noggrant. Om du fastnar på en grynna en dag och fastnar på samma stenj-vel några veckor senare så kommer din GPS att visa exakt samma position på några meter när. Däremot är det stor risk att din båtposition på kortet i båda fallen är sådär en 50 m bredvid märket för grynnan.

Varför det då? Jo grunden i alla plottrar är sjöfartsverkets kartunderlag. Det mesta där är mätt och ritat före GPS var uppfunnet, en del före första världskriget! På den tiden när man tyckte det räckte att rita in grundflaken på ett ungefär och sedan hålla sig en bra bit (typ en distansminut) ifrån dom. Så kartorna är inte lika noggranna som GPSen.

Oftast går det att ställa in en avståndsring runt båtens position på kortet. Jag har ställt in min på 0.1 nm radie dvs 180 m. Om jag inte ser grynnan eller ser pricken som varnar för den så håller jag allting farligt väl utanför den ringen. Det borde räcka som säkerhetsmarginal i de flesta fall.

I övrigt är GPS utmärkt på sjön!

Senast ändrad av Anders_St | 14 januari 2008 | 12:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...