Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
sorha

Hydralstyrning till Flipper575???????

Rekommendera Poster

Hejsan på er alla! Har funderingar på att byta ut min vajerstyrning mot en hydralstyrning. Jag har, som ni förstått en flipper 575 och på den sitter en yamaha 115 hk. Har också förstått att 575:ans motorbrunn är rätt smal och frågan är om det finns nå´ t hydralsystem som passar utan att jag behöver lyfta motorn. Finns det nå´ n som kan svara på detta så vore jag nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baystar Compact har de minsta måtten vad jag vet. Har installerat en sådan på min båt nyligen och det var den enda jag kunde hitta som passade just pga måtten. På min båt var det inte motorbrunnen i sig som var problemet utan att det sitter ett fotsteg till badstegen i motorbrunnen och Baystar var den enda som var tillräckligt liten för att jag skulle kunna tilta hela vägen upp utan att cylindern tog i fotsteget. Cylindern vrids ner i motorbrunnen när man tiltar.

På Flipper 575 är det nog som du säger bredden som kan ställa till det. Om jag minns rätt behövs det ungefär 25 cm på var sida om tiltröret för att man ska kunna trä in armarna som håller cylindern utan att ta loss motorn. Det var dock inget problem i min motorbrunn så ta det inte som en 100% sanning. Väl monterat räcker det med 534 mm bred motorbrunn. Jag var dock tvungen att demontera min motor i alla fall för att få loss den gamla styrvajern som var trädd genom tiltröret. Den var såpass bra att jag inte ville såga av den. Så en sak är jag säker på, går din vajer genom tiltröret nu och du får loss den utan att ta väck motorn får du även dit Baystar'en. 

I huvudsak är jag nöjd med styrningen. Några saker stör mej lite. Det är lite för många rattvarv för min smak, ungefär ett extra jämfört med gamla kabelstyrningen. Kvaliteten på det rostfria är inte så bra så det drabbas av lite ytrost. Visserligen lätt att polera bort men det stör mej.

Vad gäller monteringen är det enkelt om du har en lätt väg att dra slangarna. Nylonslangarna som följer med är nämligen styva som f-n. I paketet ligger de lindade i en kvajl och de behåller helst den formen. En som drar med ett snöre (dra igenom det när du drar ur gamla vajern) och en som rätar ut och skjuter på är melodin. Har du krånglig väg att dra så uppgradera till riktiga hydraulslangar istället. Hade jag handlat idag hade jag gjort det ändå för det är svårt att få nylonslangarna att ligga snyggt i motorbrunnen.

Såg att Erlandssons brygga har julrea på Baystar till 8:e januari, 4990 kr. Normalt kostar den minst en tusing till.

Comstedt har agenturen för Teleflex som tillverkar Baystar. Finns broshyrer och installationsanvisning att hämta där. Klicka här för att komma dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...