vieryd 0 Postad 30 November , 2007 Har en V8/230Hk mercruiser med Alfa drev. När jag backar kan jag bara göra det på ett varvtal, strax över tomgång. Vid högre gaspådrag tvärdör motorn direkt. varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 November , 2007 Låter som om microbrytaren är feljusterad... Har haft exakt samma fel när jag köpte min båt och då var det feljusterat... Brytaren dödade motorn när man backade och gasade minsta lilla.. Ganska lätt fixat i så fall om man vet hur justeringen går till... För att helt enkelt utesluta brytaren så testa att koppla ur den genom att ta loss en av kablarna från den.. Funkar det då så vet du... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 30 November , 2007 Ok. Var sitter denna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 November , 2007 Uppe på motorn (oftast styrbords sida) där alla wirar går ihop... Du ser en kontakt med kablar på där.. Det är brytaren.. Börja som sagt med att ta loss en kabel.. Man kan kolla den genom att se vilket läge den står i när backen är i också, men enklaste och säkraste sättet är att rycka en kabel.. Funkar allt då så kan man gå vidare med justeringar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 30 November , 2007 Intill huvudsäkringen eller den stora kontakten medmen massa instrumentsladdar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 November , 2007 Nu är jag inte riktigt med vad du menar men reglaget för wirarna sitter normalt till vänster om förgasaren om du står vänd mot motorn.. En grej som anluter de tre wirarna som går till förgasare, drev och reglaget framme vid förarplatsen.. Där på ett ställe sitter en strömbrytare som det går ett par kablar till (ser ut som en svart (oftast) pryl med en liten arm och en rulle i änden på)... Det är den s.k microbrytaren... Om den (eller wiren) är fel inställd så kan det bli så att den trycks in vid fel tillfälle och då dör motorn.. Den ska bara tryckas in när man lägger ur växlarna och sen återgå till sitt mittläge.. Det är en av dessa kablar som du kan testa att lossa.. Hoppas detta fick det att klarna lite:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 23 April , 2008 Tjenare jag har också samma problem, jag skall kolla min microbrytare och så allt ät intrimmat rätt. Fick du löst ditt problem ? Vad va felet ? Så man kan kolla det direkt Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 23 April , 2008 Hade samma problem med samma motor/drev kombination. Problemen jag hade berodde på att nedre växelvajern löpte dåligt(ett standardfel på alpha1) bytte vajern och problemet försvann. Om justering inte hjälper så byt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 23 April , 2008 Helt rätt. Kärvar wiren ner till drevet och det är vanligt, så hjälper ingen justering i världen. Enkelt att kolla. Lossa den wiren uppe vid motorn och tryck och dra i den... Är drevet monterat så be nån snurra på propellern/axeln samtidigt. Är båten i sjön så ha motorn på tomgång.. Wiren ska gå mycket lätt och växlarna gå i utan större tryck/drag i wiren. Väldigt vanligt fel som sagt.. Senast ändrad av Micke_Se | 23 april 2008 | 21:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 23 April , 2008 aaaah, kanon tips skall kolla detta med Här skall testas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan22 0 Postad 7 Maj , 2008 Hej! Jag har samma problem som du. har haft motorn utplockad från båten så det kan även vara någon inställning. Hur känsligt är det att ställa in, hur många varv på justerskruven vågar man skruva? Är det någon som testat att smörja upp vajern istället för att byta, funkar det? Tacksam för återkoppling! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 7 Maj , 2008 Kan tällägga att det finns de som smörjt sina wirear. Lossa vxl wiren till drevet uppe vid brytarbryggan. Häng upp wiren och tejpa dit någon form av liten tratt där wiren går in i sitt hölje. fyll sedan med lite olja, symaskinsolja? och låt det smyga ner enda till drevet. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser