Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
vieryd

problem vid gas bakåt

Rekommendera Poster

Har en V8/230Hk mercruiser med Alfa drev.

När jag backar kan jag bara göra det på ett varvtal, strax över tomgång. Vid högre gaspådrag tvärdör motorn direkt.

varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om microbrytaren är feljusterad... Har haft exakt samma fel när jag köpte min båt och då var det feljusterat... Brytaren dödade motorn när man backade och gasade minsta lilla.. Ganska lätt fixat i så fall om man vet hur justeringen går till... För att helt enkelt utesluta brytaren så testa att koppla ur den genom att ta loss en av kablarna från den.. Funkar det då så vet du...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppe på motorn (oftast styrbords sida) där alla wirar går ihop... Du ser en kontakt med kablar på där.. Det är brytaren.. Börja som sagt med att ta loss en kabel.. Man kan kolla den genom att se vilket läge den står i när backen är i också, men enklaste och säkraste sättet är att rycka en kabel.. Funkar allt då så kan man gå vidare med justeringar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intill huvudsäkringen eller den stora kontakten medmen massa instrumentsladdar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag inte riktigt med vad du menar men reglaget för wirarna sitter normalt till vänster om förgasaren om du står vänd mot motorn.. En grej som anluter de tre wirarna som går till förgasare, drev och reglaget framme vid förarplatsen.. Där på ett ställe sitter en strömbrytare som det går ett par kablar till (ser ut som en svart (oftast) pryl med en liten arm och en rulle i änden på)... Det är den s.k microbrytaren... Om den (eller wiren) är fel inställd så kan det bli så att den trycks in vid fel tillfälle och då dör motorn.. Den ska bara tryckas in när man lägger ur växlarna och sen återgå till sitt mittläge.. Det är en av dessa kablar som du kan testa att lossa.. Hoppas detta fick det att klarna lite:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare jag har också samma problem, jag skall kolla min microbrytare och så allt ät intrimmat rätt. Fick du löst ditt problem ? Vad va felet ? Så man kan kolla det direkt :)

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem med samma motor/drev kombination.

Problemen jag hade berodde på att nedre växelvajern löpte dåligt(ett standardfel på alpha1) bytte vajern och problemet försvann. Om justering inte hjälper så byt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt. Kärvar wiren ner till drevet och det är vanligt, så hjälper ingen justering i världen. Enkelt att kolla. Lossa den wiren uppe vid motorn och tryck och dra i den... Är drevet monterat så be nån snurra på propellern/axeln samtidigt. Är båten i sjön så ha motorn på tomgång.. Wiren ska gå mycket lätt och växlarna gå i utan större tryck/drag i wiren. Väldigt vanligt fel som sagt..

Senast ändrad av Micke_Se | 23 april 2008 | 21:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har samma problem som du. har haft motorn utplockad från båten så det kan även vara någon inställning. Hur känsligt är det att ställa in, hur många varv på justerskruven vågar man skruva?

Är det någon som testat att smörja upp vajern istället för att byta, funkar det?

Tacksam för återkoppling!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tällägga att det finns de som smörjt sina wirear.

Lossa vxl wiren till drevet uppe vid brytarbryggan.
Häng upp wiren och tejpa dit någon form av liten tratt där wiren går in i sitt hölje. fyll sedan med lite olja, symaskinsolja? och låt det smyga ner enda till drevet.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...