Terri 33 Postad 19 November , 2012 Hehehehe . . . ja mitt inlägg tedde sig lite crazy där med monohull´. Ursäkta. Jag hade omedelbara associationer till en sån där rysk docka med flera mindre dockor i, som flera hull i varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 20 November , 2012 Vill man använda en båt under vintern eller i alla fall mycket sen höst och vår, så räcker inte sandwich på långa vägar som isolering. Det är invändig rejäl isolering som skall till. Inga serietillverkade båtar byggs och isoleras på det viset. Undantag finns delvis i form av vissa Etap-segelbåtar som har ett TJOCKT skumplastlager mellan innerskrov och ytterskrov. Det är i första hand avsett för att göra båtarna osänkbara, och sitter nog mestadels lågt. Troligen medför det också bra isolering, kanske tillräckligt för vinterbruk. Det andra viktiga med en båt som man skall använda på vintern är att den är robust och tål mer eller mindre skarpkantade isstycken bra. Då är enkellaminatbåtar bättre, en svaghet med sandwich är att ytterlagret av plast är betydligt tunnare och har sämre motståndskraft mot punktbelastningar än enkellaminat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 21 November , 2012 Jag har 20mm frigolit sen utanpå det 12mm liggunderlag isolerat i hela båte. Sen tilkommer garnering i form av tex ribbor eller plywood med tapet/konstskinn. Detta på enkellaminat båt. Det är stor skillnad i torrhet i ruffen. Fastän ruffen är liten är det inomhus klimat. Mer jämn tempratur. Kräver mkt liten uppvärmning för att hålla en bra temp i båten. Speciellt på vintern. Rek varmt att isolera båten blir skillnad som märks. Och det blir inte den där fuktiga täcket mot slutet av veckan. Trivseln ombord blir helt annolunda. Ingen fukt kondens m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 21 November , 2012 Låter som mycket jobb, men det där verkar ju jättebra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser