Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
tresfjord29

Full dieseltank när man vinterförvarar?..

Rekommendera Poster

Hej, har en liknande fråga. min tank är nästan full..Måste jag oroa mig för kondens. Om man lägger ut en flaska eller burk. Tättsluten,hur i all världen kan det bli kondens?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är inte tätsluten, den har väl ventilation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Varmt/kallt/varmt, det blir kondens precis som i bilen på rutorna. Men finns det precis som i min båt, en kopp (min kopp är av glas) så samlas vattnet från tanken i den. Nu har jag bensinare så man ser t.o.m på färgen att det är vatten i soppan. Och jag har väldigt lätt att få bort vattnet även ur förgasaren om det blir något. Vattnet lägger sig på botten efterssom det är tyngre, bränslet flyter sas. Det bör finnas en avtappning/fördelare antingen vid motorn eller vid tanken.

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att ha tanken full med bränsle under vintern. Luft inehåller vatten och varm luft klarar att binda mer vatten än kall luft, Det inebär att när den varma luften med mycket vatten bunden i sig träffar en kall yta t.e.x insidan av en tank, insidan av ett fönster i bilen så bildas det kondens så ochså i en flaska då luften som finns där från början inehåller vatten. Så när temperaturen åker upp och ner så är det lätt att det bildas kondens, mer eller mindre beroende på luftfuktigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De är stor risk för kondens med halv tank, ta några vändor med dunken och fyll upp, så minskar också risken att få problem med bakterier i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men så fantastiskt. Kan du möjligen förklara hur, tvärt emot alla kända fysikaliska lagar, decilitervis med vatten bara kan försvinna så där hux flux. Du förbättrar inte direkt produktens image genom att prata en massa smörja om den. Dessutom är inte detta någon reklamplats.

 

Sea Maniac

 

P.S. Någon gång känns det som vi skulle behöva få tillgång till en smiley som drar fingret D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kanonbra! då kan man tanka vatten och fylla på med ditt dundermedel så är allt okej!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medlen ni häller i tanken tex red line blandar sig med drivmedlet och samtidigt det lilla vattnet och gör att det inte läggs på ytan alt botten utan följer med blandat ut till förbränningen!

Ett annat exempel är när man har en krukväxt som är totalt uttorkad i jordklumpen,

då vattnar man med vatten tillsammans men en halv droppe diskmedel för att

få bort ytspänningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man tankat miljödiesel så är det rekommenderat att man tömmer tanken helt enligt SPI. Detta beroende på den oerhörda bakterietillväxt som kan uppstå om man har fått lite kondensvatten i tanken. Sörjan kan sätta igen filtrena och ställa till det inför kommande båtsäsong.

 

Själv fyller jag som vanligt upp tanken till bredden och hoppas på att SPI har fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mirakelmedlet har samma funktion som att hälla K-sprit i bensin som innehåller lite vatten. Bensin klarar förresten av att ta hand om lite vatten eftersom den redan innehåller ca 5% etanol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I den tråden fanns det en hänvisning till

 

http://www.yachtsurvey.com/myth_of_condensation_in_fuel_tanks.htm

 

vilken jag fann såpass intressant att jag gjorde en snabböversättning av en liten del, samt anpassning till det av oss använda metriska systemet, och la in lite egna värderingar, så gott jag kunde..

 

Kan mycket väl vara vara fel på matematiken men oavsett vilket är slutsatsen vad jag alltid instinktivt antagit..att vattenmängden från tank-kondensation egentligen är försumbar.\Cool\

 

Översättningen lyder:

 

Undersökning gav följande maximala värden av i luft bundet vatten vid nedan angivna temperaturer:

30C = 30 gram vatten/kubikmeter luft

20C = 17 gram vatten/kubikmeter luft

10C =  9 gram vatten/kubikmeter luft

 

1 liter = 1/1000-dels kubikmeter = 1 kubikdecimeter (1 dm³), det vill säga den volym som ryms i en kub med sidlängden 1 decimeter.

 

Så en tank på 100 liter = 100 * 0,001 kubikmeter = 0,1 kubikmeter

 

Således kan en helt tom 100-liters tank potentiellt (vid snabb nedkylning av tankens väggar) maximalt producera vattenmängden:

 

vid 30C: 0,1* 30 gram = 3 gram vatten

vid 20C: 0,1* 17 gram = 1,7 gram vatten

vid 10C: 0,1* 9 gram  = 0,9 gram vatten

 

Observera att detta är det maximala i luft bundna vatteninnehållet en totalt tom tank av ovan nämnda volym kan kan innehålla.

1 kubikcentimeter (1 cm³) är lika med den volym som ryms i en kub med sidan 1 cm. 1 cm³ är identisk med 1 ml (milliliter).

 

Så 3 gram vatten = 3 ml...vilken volym har vattenavskiljaren i ett genomsnittligt för-filter ?

 

....

Så man (dock inte jag \Foot)  dyngar i diverse svindyra medel i tanken för att binda vatten..helt i onödan i de flesta fall verkar det som ?

 

K-sprit och andra liknande ämnen som binder vatten är väl egentligen i första hand till för att förhindra isproppar i bränslesystemet..hur många vinter-upplagda båtar har glädje av/problem med det ?

 

Hmm..merparten av det eventuella vattnet i båttanken fick man nog med sig från sista sen-höst-tankningen på sjömacken.

 

Där pratar vi stora tankar, stor luftvolym och antagligen låg bränslenivå (säsongsslut...fyller dom på tanken i år eller väntar dom till våren ?

 

Skit samma, inget mirakelmedel har någonsin sett min tank, och motorn startar och går trots det alltid villigt, så behovet verkar i mitt fall helt enkelt inte finnas \Cool\

 

P.S.

Vi får väl se till våren hur det gått..

 

just nu har jag halv-tom tank, ~100 liter kvar i en 200-liter tank, säkerligen fylld med den sämsta FAME-kontaminerade diesel marknaden har att erbjuda, och tänker ligga i vattnet (snacka om fuktig miljö) under hela vintern.

 

Så jag förväntar mig grym bakteriebildning i tank och filter med ideliga motorstop som följd och att tanken kommer att vara på gränsen till överfylld p.g.a allt vatten som kommer att fällas ut i tanken..

 

eller inte ?

 

D.S

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 30 november 2007 | 21:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...